Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Jag har gjort det för Italien vs Sverige, med regelbundna uppdateringar. Lägg gärna till fler länder.
Italien vs Sverige, från den dag respektive land hade första dödsfallet. Datum, antal döda, antal döda per miljon invånare.
Som sagt, lägg gärna till fler länder. (Eller andra sätt att jämföra).
Har kollat det här varje dag. Bra jobbat och intressant.
Men börjar tro att det är ganska onödigt.
Gemene man ser bara det självklara.
Om man säger: "Fan, i Italien var det 300 döda idag"
kontra
"I Sverige var det 60 döda idag"
Får man inte samma effekt. Icke hjärntvättade/naiva personer skulle kunna göra en parallel:
"I Sverige var det 60 döda idag. Alltså med tanke på att Italien har 60 miljoner invånare skulle det motsvara 300 döda"
Men folk gör inte sånt.
Så totalsiffran är det mest relevanta. Sensationen är 300 döda på en dag. Inte 60 döda på en dag.
Detta är förstås något som gynnar mördarna Mördell och Löven. Och stöds av hjärntvättade idioter.
För att det ska bli allvarligt i Sverige tror jag det krävs verkligen 300 döda om dan.
Annars händer ingenting.
Och det hjäper tyvärr inte att jämföra med länder som har 6 gånger mer invånare.
PS: Ja, jag vet att man kan jämföra med länder som ungefär lika många invånare som Sverige. Och utgår ifrån att de blivit rädda där och stängt ner allt. Och så kan man undra varför man inte gör det i Sverige.
Men jag pratar om nåt annat. Sensation är 800 per dag i ett land.
Dock i Sverige tror jag att som sagt 300 döda kan skrämma till och Mördell.