2020-04-01, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Så alla som jobbar socialt behöver skydd. Som myndigheterna ska betala.
Absolut helt rätt, ingen ska pröjsa från egen ficka ellr skramla ihop delar själv för att skydda sig!
Citera
2020-04-01, 21:33
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Låter rimligt.

Men om det är så pass många bara här i Sverige så är ju frågan hur många smittade det är just nu i världen? En kvarts miljard? En halv miljard?

Jag tror att ingen har kontroll på det.
Man kan inte testa alla så det är förmodligen fler miljarder. Har det spridit sig runt världen så kan man räkna med större siffror.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tremadog
Rimligt. Det var bättre på medeltiden innan globalismen, när folk inte reste mycket mellan länder. Då fanns inga pandemier.

- Det fanns hemska epidemier på medeltiden. Men epidemierna spreds långsammare när transporterna skedde sjövägen. Idag behöver vi ha beredskap att reagera mycket snabbare mot hotande epidemier.

När det uppstår en epidemi som vi saknar botemedel mot, så återstår samma verktyg som fanns tillgängliga på medeltiden: barriärer och karantän.

Citat:
Eller varför inte för hundra år sedan? Inte mycket resande då i en icke globalvärld förutom folk som migrerade enkel väg, och det effekten var glasklar: de slapp pandemier där 4-6% av jordens befolkning dog inom en tvåårsperiod.

- Folkvandringarna är skadliga. En folkgrupp utökar utökar sina domäner, och en annan trängs undan från sitt hemland. Kolonialism är fel, oavsett huruvida svarta eller vita människor bedriver kolonialismen.

Både nutidens och dåtidens folkvandringar hjälpte till att sprida smittsamma sjukdomar. Nutidens folkvandringar har medfört att vissa otrevliga sjukdomar har återvänt till Sverige.

Citat:
Den sjunkande medellivslängd vi sett de senaste 80 åren pga globalisering talar sitt tydliga språk. Vi måste isolera oss efter nation och ras!

- Ifall vi hade tillämpat den principen sedan 1970-talet, så hade Sverige undvikit dom problem som vi plågas av idag.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Varför säger han :Om då?
Felsägning kanske? Eller så menar han att vi får stopp på det genom att tillräckligt många smittats, dvs det som kommer ske i alla länder. Hur ska jag kunna veta det..

Men för min egen del benämner inte jag det som att viruset stoppats av OSS om det dör ut på grund av brist på personer att smitta.. Då ser jag det mer som att smittan ebbar bort. Men det är väl kanske hårklyveri.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oaklake
Dom har säkrat upp det genom att lägga ALLT ansvar på oss folk....

”Tyvärr så har många trotsat våra ”förbud” och rekommendationer därför ser våra siffror ut som dom gör”
Exkakt så. En smart taktik vi måste se till att slå hål på efter det här.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Om vår exponentiella kurvar ger dubblering var tredje dag, skulle vi på lördag ha 600 döda.
Men, jag tror (läs:håller fingret i skyn och hoppas) att det blir något lägre. Vi har gigantiskt mörkertal på smittade nu, allt annat är orimligt att tro då vi inte testar folk i gemen, så kanske är dödligheten inte så hög. Än.
Gissar på 595 döda på söndag, även på grund av att statistiken tar helgledigt, därför.

Antal smittade har ingen betydelse i detta fall då vi inte kan räkna på det. Mörkertalet ställer till det.

Enda vi kan räkna på är antalet döda rent retroaktivt och interpolera upp kurvan för framtida siffror.

Kolla på mitt senaste inlägg, där har du den snällaste kurvan jag kan få fram. Återigen baserat på verkliga dödstal.
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Tror dom testar de i ledande ställning oavsett. De måste ju ha en backupplan om ledarna kastar in handduken. Det behöver inte vara han som efterfrågat det
Varför skulle han ljuga om detta? Vad vinner han på detta, de testar väl inte friska helt i onödan utan symptomer
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag har gjort det för Italien vs Sverige, med regelbundna uppdateringar. Lägg gärna till fler länder.

Italien vs Sverige, från den dag respektive land hade första dödsfallet. Datum, antal döda, antal döda per miljon invånare.

Som sagt, lägg gärna till fler länder. (Eller andra sätt att jämföra).

Har kollat det här varje dag. Bra jobbat och intressant.
Men börjar tro att det är ganska onödigt.
Gemene man ser bara det självklara.
Om man säger: "Fan, i Italien var det 300 döda idag"
kontra
"I Sverige var det 60 döda idag"

Får man inte samma effekt. Icke hjärntvättade/naiva personer skulle kunna göra en parallel:
"I Sverige var det 60 döda idag. Alltså med tanke på att Italien har 60 miljoner invånare skulle det motsvara 300 döda"

Men folk gör inte sånt.
Så totalsiffran är det mest relevanta. Sensationen är 300 döda på en dag. Inte 60 döda på en dag.

Detta är förstås något som gynnar mördarna Mördell och Löven. Och stöds av hjärntvättade idioter.
För att det ska bli allvarligt i Sverige tror jag det krävs verkligen 300 döda om dan.
Annars händer ingenting.
Och det hjäper tyvärr inte att jämföra med länder som har 6 gånger mer invånare.

PS: Ja, jag vet att man kan jämföra med länder som ungefär lika många invånare som Sverige. Och utgår ifrån att de blivit rädda där och stängt ner allt. Och så kan man undra varför man inte gör det i Sverige.
Men jag pratar om nåt annat. Sensation är 800 per dag i ett land.
Dock i Sverige tror jag att som sagt 300 döda kan skrämma till och Mördell.
Citera
2020-04-01, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
"Om många i Sverige samtidigt skulle bli svårt sjuka i coronaviruset kommer ett stort antal intensivvårdplatser med respirator att behövas.

Sverige är ett av de länder i Europa som har lägst antal intensivvårdsplatser per invånare, 5,8 per 100 000 invånare. Det är inte ens hälften av den kapacitet som exempelvis det hårt drabbade Italien har."
https://www.svd.se/tusentals-respiratorer-borta-sedan-90-talet

Takk!

WOW, det var lavt. Norge har vel ca 15 pr 100 000 (da snakker vi respiratorplasser. Antar det er det samme som deres intensivårdsplastser).
Citera
2020-04-01, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Lugna ner dig nu så du inte dör i förtid.
Andas in, andas ut, räkna till tio.
Jag bryr mig mer om dem som blir bemötta utav dessa chefer. Pratat med fler som känner sig påhoppade utav deras chefers slappa inställning till denna sjukdom och att de nästan får be om ursäkt för att de är sjuka.
Chefer som suckar över personalbortfall och speciellt inom äldrevård och särskilda omsorgen där chefer verkligen skulle säga. NEJ KOM INTE!
Den här verkligheten finns. Det är inte så bra som det skall vara.

Men då har ju både du och de som du värnar om ett ypperligt tillfälle att hänvisa till Tegnell och statsministern. Även kungen kan ni dra med i denna soppa.

Alla dessa herrar pratar unisont om att stanna hemma om man känner det minsta lilla åt förkylningshållet. Och 2 dagar efter att allt har gått över.

Istället för att kritisera Tegnell och svetsaren borde du och alla de andra vara tacksamma för att ni har dem i ryggen när ni känner att ni inte vill jobba. Det har inte er chef.
Citera
Medlem
Talespins avatar
Orsaken varför det inte kommer fler förbud är för att regeringen ska kunna skylla ifrån sig på de som inte följer alla rekommendationer. Men de vet så klart om att det är väldigt många som ignorerar dessa rekommendationer.

Regeringen försöker alltså bara rädda sitt eget skinn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Mats Knutsson är ärlig i alla fall.

C19 verkar ha gjort t.o.m.SVT s pk-personal nervösa för nu börjar man ställa frågor som vi här på FB vill ska stäälas till S.L.
Som han sa; ÄNTLIGEN !

S.L. och regeringen vill inte ta ansvar om resultatet av C19-utvecklingen blir sämre i Sverige än andra länder som valt en helt annan strategi.

Hur görs opinionsmätningarna som säger att S.L. ökar sitt förtroende hos svenskarna ???
Helt otroligt !?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in