2020-02-14, 08:46
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spuuunit
Hej, jag har en fråga:

Min schemalagda arbetstid är Mån-Fre, 8h/dag. Alltså 40h/veckan. Ibland händer det att jag jobbar nattetid en av dagarna, och är därför ledig dagen efter. Därför blir det mindre än 40h/veckan.

Har jag rätt till 40h/veckan? Dvs registrera arbetstid denna lediga dagen så att det blir schemalagt 40h/veckan? Jag är tillsvidare anställd med kollektivavtal.
Reglerna för kompensation vid övertid och nattarbete skiljer sig väldigt mycket mellan olika kollektivavtal. Det är omöjligt att svara på din fråga utan att veta vilket kollektivavtal det gäller och att ha tillgång till det.
2020-02-14, 10:28
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ee
Beskrivning av problem:
Jag har ett fast jobb inom servicebranschen med hyggligt tydligt specificerade arbetsuppgifter och rutiner. Privat har jag under min anställningstid bekostat och genomfört en en viss typ av utbildningen som krävs för att utföra en viss typ av arbetsuppgifter. (Arbetsmiljöverket ställer krav på utbildning för att genomföra denna typ av uppgifter) . Min arbetsgivare har stor nytta av att jag kan genomföra dessa uppgifter vid ett par tillfällen per år då den externa leverantören som normalt utför dom inte har personal på plats och endast jag har den nödvändiga kompetensen internt inom företaget (ca 100 anställda). Vid lönesamtal har jag krävt att få höjd lön (typ 400-500 per månad) som ersättning för att jag har den här kompetensen och för att utföra den här arbetsuppgiften. Arbetsgivaren vägrar utan någon som helst motivering och då jag vill sätta hårt mot hårt vill jag fråga följande;

Frågeställning:
Kan jag riskera något rent arbetsrättsligt om jag vägrar utföra dessa extra uppgifter? De ingår inte i min arbetsbeskrivning och kan absolut inte hävdas ingå i min typ av tjänst rent generellt. Arbetsgivaren har dessutom inte tillgång till utbildningsintyg eller liknande vilket gör att de sitter i en jobbigt sists om AMV skulle komma på besök när arbetsuppgiften utförs.

Kostnadsmässugt kan man säga att det kostar 5000 kr varje gång extern personal måste kallas in (vilket sker 3-8 gånger per år)vilket arbetsgivaren skulle tjänat in på endast ett tillfälle om jag fått min önskan igenom kring löneökningen.

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket: Japp, HRF.
Intressant frågeställning. Du har alltså gått en utbildning i asbestsanering (antar jag) på eget initiativ och för egna medel och utanför ordinarie arbetstid. Nu utnyttjar din AG din egeninskaffade kunskap och kompetens utan att betala för den.

Rent arbetsrättsligt tror jag du är rökt, du har nämligen en arbetsskyldighet som följer av ditt anställningsavtal för de arbetsuppgifter som kan förekomma. Arbetsskyldigheten omfattar alla arbetsuppgifter som utförs för arbetsgivarens räkning.

Det kommer av 29/29-Principen som har fått sitt namn efter AD 1929 nr 29 där arbetsdomstolen angav att en kollektivavtalsbunden arbetstagare "är skyldig att mot de avtalsenliga löneförmåner, som gälla för det arbete, vari han är anställd, utföra allt sådant arbete för arbetsgivarens räkning, som står i naturligt samband med dennes verksamhet och kan anses falla inom vederbörande arbetares allmänna yrkeskvalifikationer."

Det finns tre begränsningar av 29/29: Arbetet ska ha ett naturligt samband med arbetsgivarens verksamhet, det ska utföras för arbetsgivarens räkning, och det ska falla inom arbetstagarens allmänna yrkeskvalifikationer. Här tror jag inte AD skulle ta någon hänsyn till om kunskaperna/kvalifikationerna är införskaffade privat eller genom AG:s försorg.

Vid en rättslig prövning skulle jag tro att du bedöms ha arbetsskyldighet för de arbetsuppgifter du skaffat dig kunskaper att utföra men gällande ersättningen är det en moralfråga för AG om det inte regleras med tillägg i anställnings- eller kollektivavtal. Sen skulle din AG, mycket riktigt, sitta pyrt till om du vägrar visa ditt personligt införskaffade utbildningsbevis om AV dyker upp på en inspektion.
2020-02-19, 20:11
Medlem
eribabsis avatar
Vetifan om denna fråga egentligen hör till denna tråd, men jag kör på.

Om ett företag har en massa anställda via bemanning och dom anställdas kontrakt går ut. Företaget vill ha kvar folket, men har anställningsstopp. Det man väljer mellan är att behålla folk via bemanning eller visstidsanställa.

Vad vore mest lämpligt för företaget att göra i detta läge? Och vad hade varit bäst för den anställda?
2020-02-21, 08:05
Medlem
Albits avatar
Beskrivning av problem:
Jag är truckförare på ett sågverk. Det jobbar ca 100 personer här. Folk rör på sig oaktsamt inne på området. Har problem med att företaget säger folk ska gå på ytor där vi kör med truckar å hjullastare, men att dom ibland rör sig på ytor dom inte får gå på.

Frågeställning:
Kort och gott, vad händer om jag kör på en människa, dels där dom får röra sig, och dels där dom inte får röra sig.

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Ja, GS.
2020-02-27, 19:10
Medlem
Panzerschlaffses avatar
Är jag utesluten ur löneförhöjning 2020 om det står på mitt kontrakt "lön enligt 2020", kontraktet skrevs 2019 och ångrar grovt att jag inte hade balls nog att ta upp det stycket då jag väldigt gärna ville ha jobbet.

Mitt namn är också felstavat på kontraktet om det har någon betydelse, medlem i kommunal också.
2020-02-28, 00:24
Medlem
Jag har varit sjukskriven sedan i somras, har haft ett vikariat på samma ställe i ett par år. Personen jag vikarierar för kommer inte tillbaka enligt personen själv. Kontraktet varade till den 31/12 2019. Jag blev lasad den 1/12. Hade jag inte varit sjukskriven hade jag fått förlängt kontrakt, då jag alltid fått det hittills.

Min chef tänker nu ta in en ny vikarie på den tjänsten jag gått på (tidigare har de anställt månad för månad under min sjukskrivning). Jag blir alltså tillsvidareanställd inom kommunen, och ska då placeras där det finns en ledig plats, vilket kan vara var som helst i stort sett.

Finns det något sätt att slippa den sortens placering alls? Mer än att själv söka tjänster när det blir aktuellt. Hade hellre haft kvar mitt vanliga jobb.
2020-03-04, 12:06
Medlem
Ja vad ska jag göra? Jobbet på ett företag i några månader. Jättebra arbetskamrater med mera. Men mår allmänt dåligt hemma och på jobbet över mina arbetsuppgifter..

Jag överväger att säga upp mig eller vad ska jag göra?
2020-03-24, 16:21
Medlem
eribabsis avatar
Hur funkar det om man är sjuk egentligen. Faller t.ex. OB bort och man får 80% av sin grundlön på den sjukdagen eller är det 80% där tillägg och allt är inkluderat?
2020-04-01, 16:21
Avslutad
Hur blir det om man fastanställer någon och efter en månad vill man sluta eller att arbetsgivaren vill bli av dem en?

Är det jättesvårt som arbetsgivare att bli av med någon så fort den har blivit fast anställd eller beror det på situationen?
2020-04-01, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eribabsi
Hur funkar det om man är sjuk egentligen. Faller t.ex. OB bort och man får 80% av sin grundlön på den sjukdagen eller är det 80% där tillägg och allt är inkluderat?

På försäkringskassan skriver man :

"Sjuklönen är 80 procent av sjuklöneunderlaget. Sjuklöneunderlaget består av medarbetarens lön och andra förmåner. Från sjuklönen ska du göra ett karensavdrag som motsvarar 20 procent av sjuklönen för en genomsnittlig vecka.

Du betalar bara ut sjuklön för de dagar under sjuklöneperioden som medarbetaren skulle ha arbetat. Enligt vissa kollektivavtal kan sjuklönen vara högre."

Jag hittar inte vad som inräknas i "andra förmåner" dvs om OB ska med eller inte.
2020-04-01, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Hur blir det om man fastanställer någon och efter en månad vill man sluta eller att arbetsgivaren vill bli av dem en?

Är det jättesvårt som arbetsgivare att bli av med någon så fort den har blivit fast anställd eller beror det på situationen?
i LAS, https://lagen.nu/1982:80#R3

Står det att :
"Uppsägning från arbetsgivarens sida skall vara sakligt grundad."

Vad som är "saklig grund" kan du läsa om i länken ovan.

Finns inte "saklig grund" så förekommer det att AG "köper ut" AT med tex X antal månadslöner mot att AT endera säger upp sig själv eller tex avstår återanställningsrätten vid orsak "arbetsbrist".

Lite förenklat men läs gärna LAS!
2020-04-01, 20:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
i LAS, https://lagen.nu/1982:80#R3

Står det att :
"Uppsägning från arbetsgivarens sida skall vara sakligt grundad."

Vad som är "saklig grund" kan du läsa om i länken ovan.

Finns inte "saklig grund" så förekommer det att AG "köper ut" AT med tex X antal månadslöner mot att AT endera säger upp sig själv eller tex avstår återanställningsrätten vid orsak "arbetsbrist".

Lite förenklat men läs gärna LAS!

Måste finnas många som sätter det där is ett system? Antar förstås att nästa arbetsgivare lär fråga varför man da upp sig

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in