2020-04-01, 20:46
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinniitus

7 plats nu efter Italien, Spanien mm vilket vi inte kan jämföra med då deras utbrott är långt mer framgången. Sverige lär vara där eller värre om några veckor. Enligt dag 0 är vi just nu i värre läge än Italien var vid samma tidsförlopp.

7:e plats och media säger ingenting om detta. Toppen, vi kommer snart att ligga etta i Europa.
Citera
2020-04-01, 20:46
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Det är bara här på flashback som alla arbetslösa degenererade slöfockar samlas och tror att det är ett Dödligt virus som härjar i världen och tycker att vi borde låsa in oss som dumma fårskallar medan våra friheter tas ifrån oss och ekonomin kraschar.
Ute i verkliga livet så har majoriteten av befolkningen en sund inställning, de flesta inser att det inte dör fler människor än vanligt vare sig i Sverige eller i Europa, och att det är en skapad låtsaspandemi.

Du menar ute bland svenskar va? Svensken är en lättledd fårskalle. Jag är anställd i en internationell koncern med många kollegor från olika länder i Europa. Alla sitter mer eller mindre inlåsta hemma och ingen, ingen klagar.
Citera
2020-04-01, 20:47
Medlem
Varför det är smitta på äldreboenden är enkelt: Det är alltid personalbrist där. När karensdagen togs bort blev läget extremt akut och personal som borde stanna hemma tvingades jobba så inte gamlingarna skulle dö av svält eller nåt annat. Iaf är det så i mitt län där cheferna fick ringa personalen och fråga om de verkligen hade corona-symptom eller om de kunde jobba.
Citera
2020-04-01, 20:48
Medlem
Haha Stefan Löfven. Tro inte detta är över på några veckor hahaha.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Jag tror att det är en försvarsmekanism. Om inte Löfven räddar oss, vem annan kan rädda oss?
Man kanske ska ta vår grundlag ad notam, all offentlig makt utgår från folket. Inte ty sig till labila auktoriteter.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ponera att du är immunförsvaret och viruspartikeln en fluga.

Du är pigg och alert, knallar runt i din sommarstuga med en flugsmällare i handen.

Du ser en svart fluga med gula ben smita in genom det öppna fönstret och är genast framme och smäller ihjäl den, två flugor till av samma sort smiter strax in genom fönstret, efter en stund hittar du båda två och smäller ihjäl dem innan de hinner para sig och lägga ägg.

En stund senare ser du tio flugor av tidigare skådad sort smita in genom fönstret samtidigt som en humla också följer med in, du ber din fru att också grabba tag i en flugsmällare och passar på att berätta hur de ser ut, svarta med gula ben.

Du och din fru söker i huset efter svarta flugor med gula ben, humlan ser ni, den får leva, ni är ute efter svarta flugor med gula ben, efter en liten stund har ni hittat alla tio flugor och smällt ihjäl dem.

Nu flyger 100 svarta flugor med gula ben in genom fönstret, och eftersom att du och din fru efter en stunds jakt börjar bli trötta och smått hängiga behöver ni förstärkning, barnen aktiveras i sökandet, de instrueras om hur flugorna ser ut, flugorna måste dödas innan de börjar lägga ägg i stugan, 100 flugor blir snabbt 1000000 flugor och kampen kan vara förlorad, nu är hela familjen engagerad i jakten på 100 svarta flugor med gula ben, efter ett par timmar har familjen lyckats hitta samtliga 100 svarta flugor med gula ben och smällt ihjäl dem, familjen pustar ut och börjar återhämta sig, stugan är fri från flugor.

Här slutar sagan om flugorna i din stuga.

Dock har den åldrige grannen med sin sjukliga fru i stugan bredvid just upplevt samma sak, de är ordentligt trötta och hängiga efter dagens flugjakt, de måste återhämta sig och orkar inte vakta fönstret.

Under natten när grannarna ligger och sover flyger 1000 svarta flugor med gula ben in genom fönstret, många av dem hinner para sig och också lägga ägg.

När de rejält trötta grannarna vaknar är stugan full med 1000 gula flugor med svarta ben, den åldriga mannen med sin sjukliga fru sätter igång och börjar smälla flugor för allt vad tygen håller, de orkar inte leta upp och döda flugor snabbare än nya kläcks, snart har de 200000 flugor i huset och mår inte bra, ständigt kläcks nya flugor. Den åldriga mannen och hans sjuka fru håller på att att gå under, de ligger utslagna på sängen, ringer dig och ber om hjälp.

Du kör raka vägen till lanthandlarn och köper ett insektsgift och sedan hem till grannparet, sprayar dras hus med giftet och alla flugor dör, efter ett par dagar är paret åter på benen ...

Sagan är ett försök att illustrera skillnaden mellan att få i sig få viruspartiklar vs många.

Klarar immunförsvaret av att ta hand om viruspartiklarna så kan kroppen förhindra en ökning/förinta viruset, men överrumplas kroppen av för många viruspartiklar blir man sjuk/sjukare.

Jag tänker mig att mängden spelar roll då jag har sett stöd för det i forskningsstudier, som för övrigt är länkade mycket tidigt i tråden.

Jag förstår precis. Och jag vet vilka studier du pratar om.

Så då gör jag mig en tjänst om jag pillar på allting och stoppar en liten liten del av fingret på tungan. Då har jag fått det i mig ocj det är så liten mängd så det blir som ett vaccin.

Jämfört med att jah drar hem en tjej som är smittad och kysser henne 20 gånger. För varje kyss får jag i mig fler virus. Så 1 kyss är lugnt 20 kysser blir dödligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tegnellen
Ja det var fel, men det finns inget "rätt" så det spelar ingen roll. Alla länder har smittan, med eller utan Tegnell. Skylla på FHM är bara korkat.

Håller med, det går inte att undvika smittan, och de enda preventiva åtgärder som är effektiva, för att klara anstormningen till sjukvården, är att isolera de med hög risk, de gamla. Nu gjordes inte det, att skicka hem gymnasium och vuxenstudenter ger kanske bara en lite långsammare smittkurva över tid.

Nu kommer vi istället att få skicka läkare och vårdpersonal till alla äldreboenden, och i princip, palliativt låta dem dö så istället ( några klarar ju sig också, men att dödligheten vid smitta i ett äldreboende är långt över 50%, är kanske ingen Enistein....), allt för att kanske klara yngre i sjukvården.

Någon som inte fattat att så kommer april 2020 att gestalta sig....?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Jag läste någonstans (tror det var en asiatisk hemsida, men minns tyvärr inte vilken) om att en vanlig mask bör bytas var 20e minut om man inte vill riskera att smitta/smittas. Huruvida det är sant har jag däremot ingen aning.

Nej, men rätt mask skall sättas på och av korrekt. Det är sånt dom utbildas till att kunna. Om det läcker fungerar inte masken som den ska. Ingen kan springa och byta var 20 min då skall man helst välja annan mask. Det är i kanterna på masken som smittan kan sitta och då är det extremt pilligt med att ta av den också så nja.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Jag vågar. Är inte en feg svensk. Väntar bara på om någon i min närhet dör. Har svurit på mitt liv att jag gör det.

Är ingen gangster eller kriminell osv. Men detta är något jag lovar och kommer hålla. Även om det är livstid för mig så kommer det genomföras.
Men snälla dumma idiot, du vågar inte ett skit utanför ditt pojkrum. Är man så korkad att man tror att det är tegnell som bestämmer allt han säger då kommer du inte att lyckas med mycket i livet din stackare
Citera
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Men vad är lite vad är mycket. Är lite att man pillar sig i munnen efter man varit på Ica.

Är en stor mängd om man drar hem en snygg tjej och hånglar hela natten. Så för varje kyss får man x antal virus i sig 🤣🤣

Beror ju på hur bra immunförvar du har också. Men nummer 1 är ju ingen fara.
Citera
2020-04-01, 20:49
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
Fox News och Samnytt. Fake news, Det borde finnas riktiga källor.

Vet inte varför folk nämner fladdermus hela tiden. Det kommer absolut från början från en fladdermus men det här varit känt länge att de inte tror att det var en fladdermus som smittade människor. Det är antingen ett typ av bältdjur eller orm.
Citera
2020-04-01, 20:49
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Samtidigt kvarstår frågan: Vad grundar sig besluten man har tagit på?

Man vet inte alls hur stor spridningen är. Är det bara en "killlgissning" fast i förädlad form eftersom den kommer från en expertmyndighet?
Ja, det kan man verkligen kalla det. Men "expert" har fått så dålig klang dessa år. Det handlar trots allt om folk som studerat epidemiologi och virologi år efter år.

Alla väntar på att det ska bli möjligt att mäta hur stor andel av befolkningen som är har antikroppar i blodet. Då kommer många saker bli lättare.

Då kommer man kunna göra bättre förutsägelser, och man kommer kunna hitta personal som bör arbeta med smittkänsliga personer, exemepelvis i äldreomsorgen och sjukvården.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in