2020-04-01, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Trots att jag varnat om att precis detta kommer hända för en månad sen, och t.om mailat FHM att detta kommer hända om de inte stänger skolorna. Så bevis finns att de kännde till att detta kommer hända.

Det är främst skydd till vårdpersonal som behövs, inte att stängda skolor.

Citat:

Vi har sett exempel på när personal ska gå in utan adekvat skyddsutrustning till bekräftat smittade personer, och det är klart att man inte kan ha sådana situationer.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/var-tredje-aldreboende-i-stockholm-har-smittan/

Citera
Medlem
Lista på dödsfall i EU

Sverige på plats 7 av 27 nu.
https://i.imgur.com/I7XM9fx.jpg
Senast redigerad av TonyDR 2020-04-01 kl. 19:50.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Jag anser att vi, i jämförelse med andra länder, har varit skonade från krig och elände. Och är därmed bortskämda. Vilket jag är tacksam för.

Jag får fortfarande inte ihop virusutbrottet med invandringen. Men det är kanske inte meningen heller. Nåväl.

Dom som hamnat ute i kulisserna måste ju vara med på ett hörn och då skyller man på invandringen.
Tyskland är ett praktexempel på att det inte har med invandringen att göra detta virus. Så man försöker men tyvärr just nu är dom här ointressanta då människor vill ha vård inte hat och påhitt.
Citera
Medlem
Smittskyddsläkaren i Norrbotten har stuckit ut hakan vid ett flertal tillfällen under senaste veckan och påstår följande:

"Men Nystedt* säger att de misstänker att runt var fjärde till femte person med luftvägssymptom har covid-19. Totalt 5 000-10 000 norrbottningar tros ha smittats."

*Smittskyddsläkare Anders Nystedt

Möjligen låst artikel. https://www.norran.se/nyheter/atta-far-intensivvard-i-norrbotten-tusentals-tros-vara-smittade/

Norrbotten har ungefär 1/40 av hela landets befolkning. Smittspridningen ligger i nedre delen av hela landets smittspridning.

M.a.o påstår han att minst 200 000-400 000 personer i Sverige redan är smittad med viruset.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Sverige hade lite besvärliga hungerår på 1870-talet.
Och en omställning av jordbruket från slutet av 1700-talet till mitten av 1800-talet som skapade en stor klass med lantarbetare vars barn blev industriarbetare, och som hade anledning att tycka att deras liv var rätt så mycket sämre än föregående generationers.

Men jämfört med andra länder har vi haft bortskämda anfäder sedan Karl XII dog, ifall de levt inom det nuvarande Sveriges gränser.
Bullshit.. Sverige var tämligen totalitärt och den absoluta majoriteten av befolkningen hade jävligt dåligt med rättigheter och hade det väldigt eländigt ända in på 1900-talet. Vi hade hungerkravller så sent som 1917.
Det är inte för inte som en väldigt stor del av svenska befolkningen emigrerade i slutet av 1800-talet och en bit in på 1900-talet.
Citera
2020-04-01, 19:45
Medlem
Men vad i hela helsike. Stoclholmare ska hålla sig hemma och fotbollsälskare också. Sen drar man igåbg en djävla militärövning i Blekinge och Skåne i maj med 25.000 pers från olika länder!!! Snacka om dubbla budskap. Snacka om smittspridning. Fy fan vad skenheligt, snart är det Påsk och folk ska stanna hemma.

Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Ja det är väl bara att titta hur hela Europa gör. Det som är stängt är skolor (eleverna har distansundervisning i hemmet), shoppingcenter, klädindustrin, skönhetsvård, gym etc. Alla företag och myndigheter som kan jobba hemifrån fortsätter att jobba. Livsmedel, apotek, sjukvård, elektricitet, internet etc, allt sådant fungerar.
Det borde ju Sverige kunna klara av också.

Så ingen menlig påverkan på smittspridningen med andra ord, bara en massa konkurser och arbetslöshet.
Bra förslag du har, verkligen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinniitus
Nej det har det inte din lösa skalp.

Så om jag förstår dig rätt så ska vi lita på EN STUDIE gjord av MIT men inte på vad en hel organisation säger?

Låter det rimligt? Förklara dig.
Citera
2020-04-01, 19:46
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Trots att jag varnat om att precis detta kommer hända för en månad sen, och t.om mailat FHM att detta kommer hända om de inte stänger skolorna. Så bevis finns att de kännde till att detta kommer hända.

Ja, det var ju inte jättesvårt att förutse att detta skulle ske. Tydligen klarade inte FHM av att göra det. Pajasmyndighet utan existensberättigande.
Citera
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
De är så sjukt så man vet inte hur man ska reagera... Ingår de lobotomering för att bli politiker!?
Skamligt!
Stackar alla äldre. Vilken skräck dom måste känna när dom får veta hur de ligger till.

Politikerna är förmodligen tagna på sängen, vet inte vad de ska göra. En idé hade varit att öppna särskilda Corona-enheter på tomma hotell. Eller så räknare politiker och tjänstemännen i exekutiv befattning att till sist kommer alla äldreboende ändå att drabbas av smitta.

En del här på forumet menar att politikerna vill bli av med en kostsam del av befolkningen (vårdkrävande, pensionsutbetalningar) för att klara andra kostnader som Sverige dragit på sig. Tror inte att det stämmer utan det handlar nog om bristfällig planering, dessutom svårt att planera för något sådant här. Det var ju 100 år sedan vi hade en liknande pandemi här i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Upphetsad stämning som om det vore att gäng hysteriska kvinnor. Och mitt i all hysterin sitter några och passar på att hetsa upp stämningen ännu mer. Rena dårhuset. Tur det inte är krig och på riktigt allvar.

Sveriges utmärkta beredskap visar med all önskvärd tydlighet vad som skulle ha skett om det blev krig på riktigt. Endast en imbecill kan vara stolt över hur dårarna har skött coronakrisen.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Jag har ingen brådska.
En av de många framkastade teorier som jag sett är att japanerna kan tänkas ha varit mera immuna på grund av tidigare grasserande virussjukdomar. (Dessutom är de vana vid att använda munskydd i kollektivtrafiken.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in