2020-04-01, 19:42
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Nej alla äldre som drabbas av Corona avlider inte, som tur är.
Nej de som klarar av att bo själva och isloerar sig kanske klarar sig.
De på äldreboenden kämpar man ju bevisligen nu med att ta död på så där lär nog väldigt många dö inom kort.
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Nån sa att svenskar varit bortskämda i 300 år, så är inte fallet.

Jag anser att vi, i jämförelse med andra länder, har varit skonade från krig och elände. Och är därmed bortskämda. Vilket jag är tacksam för.

Jag får fortfarande inte ihop virusutbrottet med invandringen. Men det är kanske inte meningen heller. Nåväl.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Vad är överflödigt, hur många blir det som då ska sitta hemma i två månader?

Ja det är väl bara att titta hur hela Europa gör. Det som är stängt är skolor (eleverna har distansundervisning i hemmet), shoppingcenter, klädindustrin, skönhetsvård, gym etc. Alla företag och myndigheter som kan jobba hemifrån fortsätter att jobba. Livsmedel, apotek, sjukvård, elektricitet, internet etc, allt sådant fungerar.
Det borde ju Sverige kunna klara av också.
Citera
2020-04-01, 19:43
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Ta't lugnt!
Vi har ett par år på oss att jämföra.

Jag har ingen brådska.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Upphetsad stämning som om det vore att gäng hysteriska kvinnor. Och mitt i all hysterin sitter några och passar på att hetsa upp stämningen ännu mer. Rena dårhuset. Tur det inte är krig och på riktigt allvar.

Då hade ni suttit och skrikit "alarmister" åt oss som vill rusta upp och försvara oss.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3rdeA/coronaviruset-har-ar-de-senaste-siffrorna

Gå ner till bildspelet längst ner på sidan, bläddra fram till bild 10 av 10.

Herregud hela Europa är rött (stängda skolor) förutom Sverige som är gult (delvis stängt). Vi kommer straffas för det här var så säkra.

Sen har vi inget material eller förberedelse för fem öre sen kan folk ha förtroende för Löfvén, finns inga ord att beskriva Sverige
Citera
2020-04-01, 19:44
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Blir corona mindre aggressiv ju mer människor som får den?

Så tex nu är "40.000" smittade och jag får den så får jag jobbiga syntom som hög feber flera dagar andnöd osv

Om 1 månad har 2 miljoner haft det (påhittad siffra) kommer jag få mildare symtom om jag får coronan nu?

Virus brukar mutera åt det hållet, alltså bli mindre elakt. Men därom vet vi ännu inget. Spanska sjukan är ju ett exempel på motsatsen.

Hongkong influensan och Svininfluensan cirkulerar fortsatt runt klotet, men har blivit mindre aggressiv med tiden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solveig70
Vi har i Sverige en katastrofberedskap. Vi har myndigheter o tjänstemän o sakkunniga som inte har några andra uppgifter än att säkra organisationen vid kärnkraftsolyckor, terrordåd, krig o pandemier. De borde finnas en pärm på kontoret med lite olika flikar p se där flik 7 ” pandemi” o så rullar en kraftfull handlingsplan i verket nationellt. Nej, vad händer vi kör lite presskonferensr, media dammar av varenda råttforskande professor med självaktning och låter densamma vädra sina personliga åsikter, vården passar på att återkalla varsel o så kör vi melodifestivalen för fulla hus som lök på laxen och i tu med att eländet fortskrider som kommer det ena rådet efter det andra. Myndigheterna reagerar istället för att agera. Jag förutsätter när detta elände är över att några normalbegåvade journalister djupdyker i hur det kunde gå som det går o landet med världens bästa sjukvård !

Mycket bra skrivet!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Man kan säga mycket om Tegnell, om man känner för det, men att han skulle vara nöjd över att så många som möjligt dör känns ju helt galet.

Varför förhindrade han inte detta då genom att ha stängt skolor,ålderdomshem och satt Stockholm i karantän när resten av Europa stängde ner?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
DI idag:
Ett specialchartrat SAS-plan lastat med utrustning från Kina för att skala upp den svenska testningen av coronavirus landar på Arlanda sent ikväll, kan Di berätta.
”Det kommer att fördubbla nuvarande testkapacitet”, säger den ansvariga smittskyddsprofessorn.

Äntligen! Kanske att man förstår att det inte går att sabotera relationerna med Kina. En räddning för våra äldre som har hemtjänst och de på vårdboenden.

Vi får avvakta och se hur kvaliteten är. Mitt förtroende för kinesiska företag är ju inte direkt skyhögt....
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Krävs nog att svenska väljarskaran överger sina röstmönster och överger den odugliga politikerklass som försatt oss i det läget isf.
Jag umgås med både sossar och moderater - i alla fall brukade viumgås när det inte rådde corona-relaterad umgängesmotvilja.

Och jag kan säga att t.o.m. inom dessa partier är man beredd på en omsvängning. Man är rätt så förberedd på att åtskilliga väljare kommer att överge sina röstningsvanor. Men kanske beror det på att vi är lantisar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Sverige skulle skydda sina riskgrupper. Reslutatet blev på grund av idioti och fjollhänthet att vi dödade våra riskgrupper istället.
Vem vet,om ekonomin styr så kanske det är målet men inget man talar högt om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in