2020-04-01, 19:31
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Collectcall
Själv tänker jag i liknande banor: har haft ett bra och händelserikt liv, har fina barn och barnbarn och är inte så väldigt rädd. Men
1) det finns andra som är rädda, skulle jag strunta i risken att sprida smitta bland dem?
2) staten ska i vilket fall inte få sno åt sig min pension, bara det är skäl att hålla sig vid liv.

Jag kan absolut förstå din inställning. Och jag är benägen att hålla med i stora delar.

Personligen gör jag så mycket jag kan för att inte riskera att sprida smittan vidare. Självvald isolering alltså. För mig måste förnuftet få styra över känslorna och drakoniska inskränkningar i människors frihet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nu är det inte vad man ”gör” som räknas, det är dödssiffrorna som räknas.

Det man "gör" avgör ju dödstalen i slutändan
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Det går nog inte och svara på. Det beror på om viruset muterar till en mindre aggressiv variant. Det kan lika gärna mutera till en mer aggressiv variant. Man kan tydligen också vara infekterad av flera olika varianter av viruset samtidigt.
Det enda man kanske kan säga är att chansen att få avancerad vård(respirator, ECMO) om man blir svårt sjuk kommer att öka när större delen av befolkningen redan har haft covid-19.

Frågar du oss människor som har ett rikt känsloliv och ett samvete för sin närmste får du ett svar.
Frågar du naturen så får du ett annat svar, nämligen att detta virus i all "välmening" är sänt över hela jorden för att avlösa alla icke livsdugliga människor från oss andra. För vårt eget bästa.

Att hon helt plötsligt skulle mutera och vända sig mot mänskligheten är därför långsökt. Andra vågen av spanska sjukan var unik då vi hade ett brinnande världskrig som ändrade på spelplanen. Vi betalade för det.
Citera
2020-04-01, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Man menar att t ex de läkare och sjuksköterskor som ligger på iva i respirator har drabbats hårdare just p ga att de utsatts för större mängd virus i sitt arbete.

Du har fel. Om man andas in viruset p ga att någon hostar t ex åker det rakt ner i lungorna och man blir allvarligare sjuk.
det är hur smittsamt som helst..och det är lätt bli smittad och allvarligt sjuk..inget att försöka dölja.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Man får inte heller glömma att många äldre i Sverige har levt ett bra och långt liv. Jag bor i Stockholm, tillhör definitivt riskgruppen med råge, har ingen rädsla för viruset och har varit med om många saker i mitt liv. Ingen lever i all evighet och någonting måste man få dö av. Jag säger inte att så är fallet för samtliga, men många av mina bekanta känner precis som jag. Därför har vi ingen panik.
Du resonerar ungefär som min moster (som är mig både när och kär).
Det hon oroar sig för, det är inte sin egen död, utan vad som händer med samhället sjukvården havererar och en massa unga människor, föräldrar till barn i skolåldern, skulle dö, så att säga i onödan.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Italien?
Källa tack.
Citera
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagheters
Jag hörde en smittläkare förklara, att virus strävar efter att hålla värden (människan) vid liv. Om värden dör så dör viruset.

Vet inte hur mycket detta stämmer, men det låter logiskt?

Det stämmer. Så oftast så muterar det och blir mildare. Ibland går det åt andra hållet.
Citera
Medlem
Vi har i Sverige en katastrofberedskap. Vi har myndigheter o tjänstemän o sakkunniga som inte har några andra uppgifter än att säkra organisationen vid kärnkraftsolyckor, terrordåd, krig o pandemier. De borde finnas en pärm på kontoret med lite olika flikar p se där flik 7 ” pandemi” o så rullar en kraftfull handlingsplan i verket nationellt. Nej, vad händer vi kör lite presskonferensr, media dammar av varenda råttforskande professor med självaktning och låter densamma vädra sina personliga åsikter, vården passar på att återkalla varsel o så kör vi melodifestivalen för fulla hus som lök på laxen och i tu med att eländet fortskrider som kommer det ena rådet efter det andra. Myndigheterna reagerar istället för att agera. Jag förutsätter när detta elände är över att några normalbegåvade journalister djupdyker i hur det kunde gå som det går o landet med världens bästa sjukvård !
Citera
2020-04-01, 19:33
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Sverige var ett fattigt u land fram tills 1945, sedan var det bra i 30 år, sen började Blattarna välla in på allvar.

Inte säker på att jag förstår hur du får ihop diskussionen om virus med invandringen.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Jepp! Idag fortsatte avhysningen av gamla till nya boenden, flyttgubbarna och bemanningspersonalen släpps in trots besöksförbud! Ingen nåd ges!

Det pågår ett sanktionerat massmord på våra gamla "svenska svenskar"!

Jo det känns så.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Jag kan absolut förstå din inställning. Och jag är benägen att hålla med i stora delar.

Personligen gör jag så mycket jag kan för att inte riskera att sprida smittan vidare. Självvald isolering alltså. För mig måste förnuftet få styra över känslorna och drakoniska inskränkningar i människors frihet.

Själv måste jag gå till arbetet antar jag. Vi kan ju inte bara ge upp. Om det var ett krig så skulle vi väl agera, och inte gömma oss. Viruset är väldigt aktivt. Jag tror vi vinner om vi är aktivare än viruset.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Tegnell hör hemma på psykakuten. Han är uppenbart inte frisk och behöver psykiatrisk vård.

Helt störd! Jävla Aspie-Tegnell, hade det här varit i Japan hade han begått självmord för att slippa skammen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in