2020-04-01, 19:08
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Är vi?

Vi har få döda i jämförelsevis med de flesta länderna, vårat samhälle är igång och folk svälter inte.
Var svälter de i de andra länderna i Europa?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
Hur blir det med STUDENTEN 2020'??? säg nu inte det kommer ställas in

Självklart kommer den det, i alla fall studentflak, studentfirandet osv.. att ta studenten blir nog av? dom studerar via distans nu så det kan nog göras via distans också.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Alla här förstår väl varför läkare nu snabbutbildas i intensivvård?

Man ( FoHM m.fl.) har insett att ganska snart är sjukvården i taket, då kan man inte ens flytta våra gamla som drabbats till sjukhus, de får palliativ vård på hemmen, det är för mig glasklart. Läkare skickas in i hemmen, med lite övrig vårdpersonal, det kommer att likna krigszoner på ålderdomshemmen inom kort, tro mig!

Tror också det, tyvärr.

Vi tycks redan ha nått den perioden när vården måste börja prioritera bland coronafallen. Det är cyniskt att inte behandla en multisjuk 75-åring med dåliga utsikter för IVA-behandling men om det står mellan det och rädda en tio år yngre person som har betydligt bättre utsikter så kommer den personen att prioriteras.
Ingen i världen vill göra den prioriteringen men det kommer att behöva göras.

Så jävla sorgligt. Jag inbillade mig faktiskt för 1-2 veckor sedan att Sverige var undantaget som skulle kunna fixa detta, men vi går ju snart i Italiens fotspår.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galman
Om det mot förmodan skulle bli så hög dödssiffra så vill jag inte ha vinet. Då passar en gravöl bättre som pris.

Menar du 18 april eller totalt? Antar att du menar 18 april, det är en högst realistisk siffra, möjligtvis i underkant, det skulle lätt kunna vara över 1.000 då....
Citera
Medlem
AussieRedMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
John McEnroe har corona också, då är det lika bra det..
Han var inte favorit iår
Citera
Medlem
joh80s avatar
Ett specialchartrat SAS-plan som lastats med coronautrustning från Kina landar i på Arlanda i kväll, rapporterar Dagens industri.
Enligt tidningen finns bland annat pipetteringsrobotar, som kan fylla 96 pipetter i taget, och analyskit med reagens från Beijing Genome Institute på planet. Båda är typer av utrustning som behövs till provtagningar för covid-19.

– Det kommer att fördubbla nuvarande testkapacitet, säger smittskyddsprofessorn Lars Engstrand vid Karolinska institutet till DI.
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Borde väl ändå gå att isolera/begränsa resande/testa inresenärer ca ett år tills det finns vaccin.

Det skulle vara en enorm påfrestning för ett enskilt land. Ekonomiskt självmord i många fall som kan komma att leda till depression, hungersnöd, självmord, mm. Folkhälsa är ju så mycket mer än att bara skydda från ett virus. Ett virus som är här för att stanna och där man inte kan vara säker på när fungerande vaccin kan komma till stånd.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Jag tycker man hör varje dag om 80 och 85-åringar, till och med 100-åringar som överlever. Nog spelar skicket roll. Men det verkar också ha betydelse hur mycket virus man får i sig. Därför är det viktigt med isolering.

Ja vissa har tur.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Det vet jag inte. Jag tror att alla länder kommer att drabbas rätt hårt, förr eller senare. Att fly från något som kommer att drabba de flesta är omöjligt. En del kommer att dö, många fler kommer att överleva. The essence of life.

Lite Jim Jones över ditt resonemang. Andra länder gör allt för att minska dödsfallen o hantera läget tills vaccin finns.... Fauci kör ju rejäl riskproduktion så de har en mycket mer human strategi. Tengele är ju mer åt nordkorea hållet
Citera
2020-04-01, 19:09
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joh80
Ett specialchartrat SAS-plan som lastats med coronautrustning från Kina landar i på Arlanda i kväll, rapporterar Dagens industri.
Enligt tidningen finns bland annat pipetteringsrobotar, som kan fylla 96 pipetter i taget, och analyskit med reagens från Beijing Genome Institute på planet. Båda är typer av utrustning som behövs till provtagningar för covid-19.

– Det kommer att fördubbla nuvarande testkapacitet, säger smittskyddsprofessorn Lars Engstrand vid Karolinska institutet till DI.

Var det inte många länder som återkallade skyddsmaterial just från Kina för att de inte ens skyddade vårdpersonalen?
Citera
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
Hur blir det med STUDENTEN 2020'??? säg nu inte det kommer ställas in

Bara 50 stycken får ju samlas så det blir väl betygsutdelning klassvis utomhus på olika ställen kanske eller också skickas betygen och man "möts" via skype och andra digtala hjälpmedel?
Citera
Medlem
Pusselhelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Ungefär!
Finländare reser till solen, men inte till Alperna i samma utsträckning som norrmän och svenskar.

Finnar bastar dagligen. Börjar tro mer och mer att det dödar viruset eller iaf kraftfullt förminskar. Jag tar en bastu varje kväll...mest för att det är skönt, ölen skadar inte heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in