2020-04-01, 19:02
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Just detta jag hoppas att folk tipsar media om att ta upp och gransks, dock är jag extremt tveksam till att vanliga media är intresserade av det. Utifrån den väldigt icke-ifrågasättande journalistik de bedrivit hittills om corona och hur det har skötts.

Men man kan hoppas att t.ex. den tyske journalisten tar tag i det. Jag vet inte vem han är men om ngn vet, tipsa honom...
Hanif Bali har sagt att han kommer begära att Riksdagens utredningstjänst sammanställer statistik över antalet döda i mars/april. En markant avvikelse skulle kunna bli svår att bortförklara utan koppling till corona.

[IMG]https://pbs.twimg.com/profile_images/1220111505024221185/O9973al8_bigger.jpg[/IMG]
Citat:
Döda utanför sjukhus testas inte. Vi kommer ha koll på detta. Jag kommer begära ut antal dödsfall i Mars/April från riksdagens utredningstjänst och jämföra med historiska snitt och i olika ålderskategorier. Då kommer vi se ungefär den totala överdödligheten.
https://twitter.com/hanifbali/status/1245328850541776896
Citera
2020-04-01, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Du är en mycket störd människa!

Det är överhuvudtaget ingen skillnad på Tegnell och dr Mengele. I slutändan kommer snarare Dr Tengele har ännu fler döda för sina händer.
Citera
2020-04-01, 19:03
Bannlyst
Blir corona mindre aggressiv ju mer människor som får den?

Så tex nu är "40.000" smittade och jag får den så får jag jobbiga syntom som hög feber flera dagar andnöd osv

Om 1 månad har 2 miljoner haft det (påhittad siffra) kommer jag få mildare symtom om jag får coronan nu?
Citera
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Kan ju vara så enkelt som att Finland inte är direkt en metropol samt att finnar inte reser lika mycket som vi andra nordbor. Jag har knappt aldrig träffat på någon finne utomlands, de trivs bäst hemma känns det som. Inte många som åker till Finland heller.

Ja, konstigt att de överhuvudtaget har några smittade. Måste vara en anomali.
Citera
Medlem
Men vi skulle ju skydda de äldre sa Tegnell. Hur kan det komma sig att 29 äldreboenden i Stockholm har smittan? Det verkar som att allt blir tvärt emot vad han säger.
Citera
Medlem
Paladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag tycker det är helt fel att dela in folk i alarmister och inbillat äkta realister. Ungefär samma som de goda och onda. Det är bara i Sverige man kallar folk ALARMISTER.
Svensken i ett nötskal.
De tänket kan tyvär sänka Sverige.

Håller med. Men för min del är jag tacksam över våra så kallade "alarmister". I sådana här lägen är "better safe then sorry" en bra mening. Sedan är jag ju tacksam om alarmisterna håller sig till den fakta som faktiskt finns. Blir jobbigt när personer bara skräpar ner trådar med rykten och/eller "propaganda".
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Yes! Italiens lockdown börjar ge effekt.

Citat:
Ursprungligen postat av Amadeuss
Inte helt säkert väl?

Dom hade 720 dödsfall 26 mars.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/

Jo, det är helt uppenbart. Det finns ingen annan logisk förklaring till att ökningen börjar dämpas.

Om man räknar per vecka, så är antalet rapporterade dödsfall nu nere i 43% av totalen.

Antalet dödsfall ökar alltjämt, men ökningstakten har minskat rejält.
Citera
Medlem
Soterns avatar
Stockholm borde väl snart ha nått kulmen? Ska det sedan ta lika lång tid för resten av landet lär detta hålla på i åratal.
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Du har säkert rätt i att alla länder kommer att drabbas hårt.
Men hade jag fått välja, så hade jag föredragit att skjuta upp peaken så länge som möjligt eftersom det säkert kommer att finnas tester tillgängliga om ett tag, och dessutom förbättrad kunskap om vilken behandling som är effektivast.

Men hårt drabbade kommer vi att bli i vilket fall som helst.

Om Sverige eller Norge valt den bästa vägen, det kommer vi att kunna bedöma efteråt.

Jag förstår din infallsvinkel. Själv anser jag det mer vara ett moraliskt dilemma: bör man dra ut på det (och möjligen förvärra situationen med andra vågen) eller bör man få det avklarat så snabbt som möjligt under första vågen?

Även jag har en förhoppning om vaccin/läkemedel men vad är det som säger att vi får det i närtid? Innan andra vågen sätter igång? Många tankar...
Citera
2020-04-01, 19:04
Medlem
AussieRedMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ja du.., de kan du tänka på..
Jo finns en jäkla massa parametrar att ta hänsyn till varför vissa länder kommer drabbas olika hårt. En är att vi och uk var sist att stänga ner skolor, barer etc men är knappast hela förklaringen.
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Wimbledon spelas inte det här året. 134 mästerskapen flyttas till nästa sommar.

John McEnroe har corona också, då är det lika bra det..
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amadeuss
Inte helt säkert väl?

Dom hade 720 dödsfall 26 mars.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/

Titta på "daily new cases" i din länk - där ser man det. Men visst mycket kan hända, man ska inte ropa hej förrän man över bäcken, men rent spontant känns det som så. Folk kommer att fortsätta dö ett bra tag framåt, men i avtagande takt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in