2020-04-01, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

Sen när Stockholm går in i "nästa fas" om några dagar och låter de äldre dö i äldreboenden eller hemma utan att komma in på sjukhus, tror ni de kommer att räknas in bland corona-döda?

Just detta jag hoppas att folk tipsar media om att ta upp och gransks, dock är jag extremt tveksam till att vanliga media är intresserade av det. Utifrån den väldigt icke-ifrågasättande journalistik de bedrivit hittills om corona och hur det har skötts.

Men man kan hoppas att t.ex. den tyske journalisten tar tag i det. Jag vet inte vem han är men om ngn vet, tipsa honom...
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
En helt wild and crazy idé ... både personalen och brukaren bär munskydd, eller åtminstone personalen som har kunskapen kring handhavandet?

Och vad gör man då?

Man syr egna såklart!!

Eller?

Visst, frågan är ju hur effektiva de blir när viruset åker rakt igenom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Turkmenistan har nu förbjudit ordet coronavirus till och med.

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/turkmenistan-f%C3%B6rbjuder-coronavirus-1.26245722

Det låter lite misstänkt tycker jag, i ett land som säger sig inte ens vara drabbat.
Hålla landet virusfritt genom att gripa alla som pratar om det.

Ja, snäppet värre än Sverige till och med. Här får man prata om Corona-virus, men man får bara nämna den statskontrollerade sanningen om viruset. Inget "fake news" är tillåtet.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Stockholm nu ca 230 personer i intensivvård, om man räknar in "vanliga" patienter som är där av olyckor eller andra sjukdomar (ca 50).

Ca två dygn till räcker det med nuvarande ökning, sen är det fullt.

Ska bli intressant att se hur kurvan för intensivvårdade då kommer att se ut fortsättningsvis. Redovisar man personer i behov av intensivvård som IVA-patienter, även om de inte får sådan vård. Eller planar kurvan ut på 300?
Citera
Medlem
Paladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
vad är den sjuka anledningen till att STHLM än inte hamnat i karantän ? vad väntar man på

Min gissning är att man väntar på att åter kunna säga "det är försent nu och skulle inte ge någon effekt".
Citera
2020-04-01, 19:01
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Ja, det är inget konstigt alls.

Virus muterar. Det är deras grej.

Det hade varit en fullständig jävla sensation om man inte hittas massvis med variationer när man testar.

RNA Virus har dessutom en väldig hög mutationsrisk. Så du har helt rätt. Inget att bry sig om eller alarmeras över.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Amadeuss
Inte helt säkert väl?

Dom hade 720 dödsfall 26 mars.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/

Och tänkte på det idag. Lockdown kanske är bra för stunden. Men sen när allt blir som vanligt räcker det med att några få har corona sen är bollen i rullning igen?
Citera
Medlem
singularitets avatar
Wimbledon spelas inte det här året. 134 mästerskapen flyttas till nästa sommar.

Citat:
It is with great regret that the Main Board of the All England Club (AELTC) and the Committee of Management of The Championships have today decided that The Championships 2020 will be cancelled due to public health concerns linked to the coronavirus epidemic. The 134th Championships will instead be staged from 28 June to 11 July 2021.

wimbledon

https://www.wimbledon.com/en_GB/news/articles/2020-04-01/cancellation_of_the_championships_2020.html
Citera
Medlem
Alla här förstår väl varför läkare nu snabbutbildas i intensivvård?

Man ( FoHM m.fl.) har insett att ganska snart är sjukvården i taket, då kan man inte ens flytta våra gamla som drabbats till sjukhus, de får palliativ vård på hemmen, det är för mig glasklart. Läkare skickas in i hemmen, med lite övrig vårdpersonal, det kommer att likna krigszoner på ålderdomshemmen inom kort, tro mig!
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Alarmisten förstår inte eller vill inte förstå att slutresultatet finns efter pandemin, att några långtgående slutsatser i ett tidigt skede om hur det blev går inte. Det kan bli värre, vi kan ha underskattat, likaledes kan det visa sig att alarmisterna var och seglade i det blå.

Ett sundhetstecken vore om alarmisten inte smusslade med sin agenda, uttryckligen presenterade den, hänvisade till den i diskussionerna, ungefär så här:

"Som sverigedemokrat anser jag att vi skall införa undantagstillstånd, tillåta militären patrullera på gatorna, inskränka press- och yttrandefriheten, inskränka demokratin, det är vad som krävs för att stoppa en pandemi"
Jag tycker det är helt fel att dela in folk i alarmister och inbillat äkta realister. Ungefär samma som de goda och onda. Det är bara i Sverige man kallar folk ALARMISTER.
Svensken i ett nötskal.
De tänket kan tyvär sänka Sverige.
Citera
2020-04-01, 19:02
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullerbyn
Tycker det är frustrerande att man inte har en aning om hur många som är smittade, det är ju ganska vital info, för att kunna säga nåt om dödligheten. Nån professor pratade om 1/2 - 1 miljon. Nån annan har nämnt 10 gånger fler än antalet bekräftade, vilket skulle bli runt 50 000.

Man kan inte säga nånting ens mellan tummen och pekfingret.

Du har rätt. Inte ens med de mest avancerade modellerna över smittspridningen kan man göra mer än kvalificerade gissningar i dagsläget. Det är därför man bör använda sig av försiktighetsprincipen; Hope for the best, prepare for the worst.
Citera
2020-04-01, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Jag har tippat att vi når ett estonia om dagen dvs 857st den 18e april. Jag har dessutom lovat en flaska vin till den som prickar in första dagen med 857 döda.

Om det mot förmodan skulle bli så hög dödssiffra så vill jag inte ha vinet. Då passar en gravöl bättre som pris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in