2020-04-01, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Då uttryckte jag mig dåligt. Jag menade att man drog gränsen mellan njursjukdomar och cancer, och i Sverige förefaller cancer vara en mindre viktig underliggande sjukdom än i Wuhan.

OK! Låter rimligt.
Citera
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Jo, för det står väldigt tydligt hur mycket virus de uppmätt per liter luft.

Och man vet hur många liter luft en människa andas tillexempel, med viss variation av storlek såklart.

Så nej, det är inte spekulation, och det är samma bedömning som hela världen gör - att man inte blir smittad eller smittar via luften på ett sådant sätt.

Hela världen? Jag tvivlar på att du har hunnit gå igenom alla vetenskapliga rapporter i ämnet och jag är ganska så säker på att "hela världen" inte gör samma bedömning. Viss man kan göra fysikaliska modeller av spridningen men eftersom spridningen och smittokänsligheten beror på en stor mängd olika komplexa faktorer (lufttryck, luftfuktighet, temperatur, vind, viskositet, uv-strålning, andningshastighet, puls, metabolism, allmän hälsostatus, renlighet, beteende, otur, etc) som varierar sinsemellan, över tid och mellan individer så måste man förenkla modellen. Det innebär att modellens förutsägbarhet minskar drastiskt. Den fungerar kanske tillräckligt bra i laboratoriet för att ge en fingervisning men den kommer aldrig med 100 procents säkerhet kunna förutsäga vad som sker under verkliga förhållanden. Låt oss anta att den har rätt i 95 procent av fallen (en hög förutsägbarhet). Om vi i en hypotetisk stad har 10.000 möjliga smittotillfällen under ett dygn så skulle det innebära att den har fel i 5 procent av fallen och att 500 människor skulle smittas med Covid-19.
Senast redigerad av Kvantskallen 2020-04-01 kl. 18:53.
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Finland ligger två veckor efter Sverige, enligt superhjälten Tegnell, som ingen visste att han fanns före Jul..

Bortsett från Anders Tegnell, vad är det som säger att Finland inte ligger två veckor efter Sverige?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Turkmenistan har nu förbjudit ordet coronavirus till och med.

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/turkmenistan-f%C3%B6rbjuder-coronavirus-1.26245722

Det låter lite misstänkt tycker jag, i ett land som säger sig inte ens vara drabbat.
Hålla landet virusfritt genom att gripa alla som pratar om det.
Om det där är sant, så bryter väl den turkmeniska ambassaden här mot lagen när de skriver om hjälpsändningar till Iran:

Citat:
Being committed to native traditions of good-neighborliness and high humane values, President of Turkmenistan Gurbanguly Berdimuhamedov signed an Order, according to which humanitarian aid consisting of essential goods, including the medical tools were donated to the Islamic Republic of Iran due to the increase of cases of acute respiratory diseases evoked by the coronavirus on the territory of brotherly country.
https://usa.tmembassy.gov.tm/en/news/53167

Inte för att jag har någon större tillit till regimen in det där landet, men jag tror lika lite på de journalister som skriver om det. Jag grävde litegrann i källorna till nyheten och alltihop verkar baserat på att man ändrat några formuleringar i en broschyr och att någon regimkritisk journalist hört något skvaller på stan. Helt omöjligt att avgöra sanningshalten i det.
Citera
2020-04-01, 18:49
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHaven
Sverige är nu på plats nr 6 i hela världen över antalet dödsfall idag, 59 döda. Det är en rejäl ökning från tidigare, varför tar man inte efter från andra länder?

Plats 9, men illa nog.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Vi försöker fixa inhemsk produktion av skyddsmaterial. Iallafall.

Getinge har fått en beställning på 200 respiratorer. Ska börja levereras i april.

Även med detta kommer Sverige förmodligen ha minst resurser av alla jämförbara länder. Men det är ju ett steg i rätt riktning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
I Det svaret av Tegnell kan man läsa att han inte tänker att bakom varje siffra finns en människa.
Det är så sjukt att han får vara talesperson för folkhälsomyndigheten.

Det är lite konstigt att idag kom FHM med nya riktlinjer som ska gälla fram till jul. var det inte igår en ny expertgrupp tillsattes för att stödja FHM? har FHM med Johan Carlson i spetsen ens hunnit hålla ett möte med gruppen? Generaldirektören är en farlig person anser jag. han lider av nån form av psykisk störning, kankse inte avsiktligt, men i detta läge vi alla befinner oss i kan bli ödesdigert. han verkar inte alls oroad och vill endast ha rätt oavsett priset. farligt!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Är det personalen som spridit? Eller har äldre varit ute och ränt?

Finns rapporter från olika delar av landet där personal berättar att de har bristfällig skyddsutrustning.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Nu har det konstaterats coronasmitta på en tredjedel av äldreboendena. Detta måste ju driva upp dödstalen rätt bra närmaste tiden? Skulle inte Tengele "skydda" de äldre?

https://omni.se/coronasmitta-pa-var-tredje-aldreboende-i-stockholm/a/kJrwWj
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Hur går det till? Det sägs ju att viruset förstörs av magsyran.

Ja, det sades så.
Men det är ett nytt virus, och det man tror den ena dagen visar sig vara fel nästa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
"En coronasmittet mann i 50-årene er død i Halden. Mannen ble fraktet til Sykehuset Østfold natt til onsdag og døde der kort tid senere.
Mannen hadde vært syk noen dager og ble akutt verre natt til onsdag. Pårørende tok da kontakt med legevakten på telefon som sendte ambulanse til hjemmet, skriver kommunen.
– Det var ikke på det tidspunktet kjent at han var smittet av Coronaviruset."
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5e84c1a0a3c5e20018a60e82

Han ble akutt verre og døde kort tid etter at han kom på sykehus. Er det ikke noe legene kan gjøre for å hjelpe de pasientene som blir akutt verre som den mannen ble?
"Ifølge kommuneoverlegen tilhørte mannen en risikogruppe."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dO1ROo/mann-i-50-aarene-doed-av-coronasmitte

Han er den yngste som er død av viruset i Norge i følge VGs artikkel.
Citera
2020-04-01, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
I väntan på medicin eller vaccin är det kvävning som gäller.

Varje land gör sitt, Kina, Sydkorea, Hongkong, Taiwan, Tyskland, Norge, osv

När stormen kommer till Sverige om 2 veckor kommer du att förstå.
Vaccin som används för massvaccination testas i årtionden.

Tyskland och Norge kväver inte smittan. Deras smitta stiger bara något långsammare än Sveriges. De har dessutom obevakad landförbindelse till länder med högre smittotal, till skillnad från dina asiatiska exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in