2020-04-01, 16:28
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vad jag förstod på expertvittnet bli både den kontrollerande och den kontrollerade fast i den destruktiva relationen genom att de blir på ett osunt sätt bundna till varandra.

Jag har inte samma syn på det hela som du har tror jag.
Min tro är att SD har psykopatiska drag; han har ingen insyn i sig själv. Han lider inte av det hela mer än att han blir hatisk och arg och förlägger all skuld utanför sig själv. Han fortsätter med att kontrollera, dölja och hota alltmer på ett sätt som skiljer sig från L*enas krav och hot.

L*ena har en stor insikt och kallar sig själv för sjuk. Hon lider fruktansvärt och ser själv och gillar det inte heller att hon blir elak mot HD. Hon söker hjälp överallt och prata med alla. Hon är sjukt ärlig genom att inte skönmåla sig.

L*enas hot handlar om att avslöja, vägra släpas i skiten, kräva en massa (för oss många helt orealistiska krav), kräva att behandlas på ett värdigt sätt.

Medan SDs hot och krav handlar om att fortsätta att dölja, försätta att ha sex, fortsätta att ha kommunikation men bara under hans "öppna" tider. Bestraffningen om inte L*ena "lyder (SDs eget ord) är hårdare RT, lång tystnad, utfrysning, men också allvarliga dödshot. Hot mot inte bara L*ena utan också mot hennes son.

Det är han som hotar om ond bråd död och svingar klubban som utgör det farliga hotet.

L*enas hot är sådant som man kan avisa, blocka, sluta träffa för sex. Och om det inte skulle gå kan man ju naturligtvis polisanmäla.

Tack för åter ett klokt, insatt och sansat inlägg, Nötis! Instämmer i allt du skriver ovan. LW gjorde allt hon kunde, förutom att hon - TYVÄRR - inte klarade att ta steget ur detta elände. Men hon försökte på alla sätt som hon kunde med sin, av den sjuka psykings-terrorn kraftigt nedsatta förmåga.

Tyvärr kunde detta sannolikt inte slutat på något annat sätt, såvida hon inte sökt skyddat boende långt därifrån. Kanske inte ens då. Tror ALDRIG SD hade släppt henne. Han hade letat rätt på henne. Och det hade slutat på samma sätt om inte Polisen hunnit först.

När han hade fått smaka på "livets goda" i form av en vacker, smart, kreativ, energisk kvinna och bra och obegränsad sex - så kunde han inte släppa detta.

Han visste så väl att han ALDRIG skulle få just detta med HD. Eller med någon annan, då hans framgång med övriga kvinnor var lika med NOLL.

Vi har inte hittat NÅGOT som tyder på att han lyckats med någon endaste annan kvinna. De flesta känner att han är underlig. Om inte direkt, så efter ett tag. Och i god tid innan det blir något intimt.

Han har med stor sannolikt endast haft sex med HD och LW. Såvida han inte köpt sig det någon gång på någon tjänsteresa?

Han hade ALDRIG låtit henne vara. Och innerst inne visste hon nog det.

Polisen som skrattade vid hennes första samtal, har nog tagit sig en rejäl funderare, hoppas jag? Polisen som pratade med henne i en timme vid andra samtalet, ska däremot ha en eloge!

Och detta bör vi alla tänka på: En nyans i ens bemötande av en medmänniska, KAN bli skillnaden på liv och död.

#TeamÅsaHiding
Citera
2020-04-01, 16:31
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ingen normal människa hotar någon och dennes barn till livet för att de hotar att avslöja relationen.

Det är olagligt att göra sådana hot.
Det finns inte många människor som säger sådana saker.

Det visar vilken kaliber det är i SD.

Naturligtvis. Det betyder också att det var LW:s skyldighet att gå till polisen där...
Citera
2020-04-01, 16:32
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anniesbrev
Jag har löst det!
Det står, typ, i huvudprotokollet. Barnen sov i vindskydd.
Det var meningen att SD skulle sova med dem i vindskydd nästa natt, men det blev inte så.
Han skriver att de ska vinka när de åker förbi, dagen efter frågar han om de ska äta lunch hemma.
Kan du hänvisa till var det står?
Var skulle de sova i vindskydd? I trädgården hos pappa?
Citera
2020-04-01, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Slut för idag med rapporteringen.

Vi rundar därmed av den här rapporteringen för idag. Tack för visat intresse!

Imorgon är det försvarets tur att kalla in vittnen. Klockan 11 ska 45-åringens ex-fru höras. Jag hoppas ni är med oss då också.

Det ska bli intressant.
Ja det ska bli intressant vad Hanna-Sofie har att komma med i vittnesförhöret om hon är skyddande mot Stefan eller hur hon uppträder i det förhöret.
Citera
2020-04-01, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Var inte det förhöret med TT då, inte ML?

Ja men, TT var ju den siste som förhördes, kl. 16. Han berättade att de bland
annat åkt skidor ihop. Han fick frågan: "Beskriv er relation under våren -18?"
TT: "Vi hade försökt hitta någon djupare relation. Det blev lite hattigt och hoppigt."

Den som förhördes innan var ju ML.
Citera
2020-04-01, 16:41
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Ja det ska bli intressant vad Hanna-Sofie har att komma med i vittnesförhöret om hon är skyddande mot Stefan eller hur hon uppträder i det förhöret.
Självklar är hon "skyddande", hon är ju försvarets vittne och IB har säkert lagt en del tid på att drilla henne.
Om hon nu (mot all empiri) kommer ihåg hur de skissat upp en dåres försvarstal, blir det intressant om ÅH kan skjuta lite vassa pilar genom hennes plötsligt återfunna minnesbilder
Citera
2020-04-01, 16:41
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Ja men, TT var ju den siste som förhördes, kl. 16. Han berättade att de bland
annat åkt skidor ihop. Han fick frågan: "Beskriv er relation under våren -18?"
TT: "Vi hade försökt hitta någon djupare relation. Det blev lite hattigt och hoppigt."

Den som förhördes innan var ju ML.
Sorry, då blandade jag ihop det.
Citera
2020-04-01, 16:42
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Äntligen hittade jag det här uttalandet igen om var LW och SD brukade träffas...

Vittnet MÖS.

Mannen hade då kommit hem till henne vid elva, halv tolv på kvällen och ett av barnen hade
varit hemma och varit sjukt och Lena hade inte haft tid för honom. MÖS vet inte när det var
i tid, hon tror att det var någon gång mellan polisanmälan och november -17. Hon vet inte
vad som var anledningen till det specifika besöket. Vid det tillfället hade de gått från
bostaden, så att barnen inte skulle höra. Tidigare hade bilen varit ett alternativ att sitta i, men
efter händelsen då Lena nästan blivit strypt kände hon sig trängd i bilen. MÖS tyckte att det
var bra att de tog en plats där barnen inte kunde höra. Marika frågade om de inte riskerade att
väcka grannarna och Lena sa då "det är lugnt" och att "man kan gå en bit bort, bakom
knuten
".

Och det stämmer ju bra med det jag har hört från Örebro. Att MP/FP var en av "drygt 10 kända ställen där otrogna brukade träffas". Det kommer från två mycket pålitliga personer med direkt insikt i området och jag har rabblat om det i snart två år nu.

Tryggt ställe att mörda någon på. Ett ställe där det förväntas kunna finnas DNA från mördaren. Men också från andra. Att LW dessutom hade en cache där förhöjde ju chansen för deras och andras DNA rejält med. I en skog, som vissa har föreslagit, så hade det kanske inte funnits något annat än älghår (kunde inte låta bli att ta med älgen ).

#TeamÅsaHiding
Citera
2020-04-01, 16:45
Medlem
Citat:
Ja?
Jag blir lite fundersam här att det var ML.

Men det låter ju som det.

Jag vet att vittnena bara ska svar på de frågor de får, och kanske ML inte gillade SD av andra orsaker?

Ja, nu fick man något att fundera över.
Jag har dock alltid känt att L*ena har velat skydda ML på olika sätt. Han är väl troende och kanske har hon känt att han har varit förälskad i henne.

Hon skämdes också över att hon var otrogen mot ML med SD. Jag tror att hon tyckte att ML var en bra man.

Jag önskar att SD inte hade kommit in i L*enas liv. Då kanske hon kunde ha fått ett bra förhållande med t ex ML som verkar vara en bra man?

Fy fasiken ett så onödigt mord.

Det kan stämma, som du säger, att Lena försökt att skydda ML. De två lärde känna
varandra genom scouterna, redan på 90-talet. Ja, jag har också fått den uppfattningen
att ML verkar vara en mycket bra man.

Lena sade i samtal med någon att ML ville så mycket mer, medan Lena träffade honom
numera enbart för att ha sällskap och få gemenskap.
Citera
2020-04-01, 16:45
Medlem
Liouvilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anniesbrev
Ber om ursäkt, jag var otydligt. Min gissning var vindskyddet, men de sov inte hos SD, HD eller HDs föräldrar.

Förhör med Davidsson, Hanna; 2018-06-07 12:10 diarienr: 5000-K574218-18, sid 147

...
H: (tyst en kort stund) Jaa eh ... om det är han eller barnen som har sagt, nu ska jag bli osäker,
men dom hade en plan om att sova i vindskydd mellan lördag/söndag. Eh men den blev inte
av för det skulle ha vart med kompisar också men nån kompis hoppade av och sen så hade
tjejerna kvar och göra inför loppisen så att det blev ingen övernattning. Mm. Det är det jag
kommer ihåg liksom som har nämnts om helgen. Mm.
...
Citera
2020-04-01, 16:46
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Det blir kanske inte lika skumt med poolen och bodelningen om man spånar att hela skilsmässan bara är en fasad utåt för paret D ifall mordet är planerat. Påminner om att det nämndes i förhör med HDs mamma att paret D ev bara testade att leva ifrån varandra. Tolkar jag det rätt så (och minns rätt), så sa hon att de hade för avsikt att gifta sig igen efter att ha avslutat det äktenskap som LW vigde dem till. Om någon minns exakt var HDs mamma säger detta i FUP så länka gärna då jag är dålig på detta med länkning!

Min spekulation är att båda varit lika delaktiga i detta mord. Följaktligen att Sillen, skilsmässan och HDs flytt intill LW bara var en del av deras lek och planerande. Mycket troligt har de övertygat HDs föräldrar om att de haft moraliskt rätt att ta livet av LW, därav dessas stöd till SD efteråt, storstädning efter mordet osv.

Edit: Tvåa på bollen. Ser att Zissela redan spekulerat samma.

Det var nog det som var det avgörande. Sillen fick en biroll med, då det såg bättre ut så och förstärkte bilden av en äkta skilsmässa.

USA-resan bokades i oktober-november. Det var nog då det slutgiltiga beslutet om LW´s mord togs.

Därför berättade man inte om den kommande "fira att vi har varit ihop halva livet"-resan, för någon.

Klart att inte varken åklagaren eller Polisen kommer släppa detta.

#TeamÅsaHiding
Citera
2020-04-01, 16:49
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han är galen. Att ens uttala sig så betyder på en grandiositet och dumhet. Men det har vi ju konstaterat sedan länge att han är. Han tror på sin egen förträfflighet. Han lutar sig bakåt i rättssalen och skrattar, viskar, skrattar igen. Han är såååå i sitt esse och är i centrum för halva Sverige genom denna rättegång och skrivande (om än dåliga) reportrar.

Blir bara så trött.
Jag misstänker att han inte har en susning om hur en oskyldigt anklagad skulle bete sig varken i förhör eller i en rättssal. Det är den biten han helt har missat, i övrigt har han iakttagit och lärt in mänskligt beteende och kan härma det hyfsat i sociala situationer. I nära relationer blir det värre, som vän, älskare, make och förälder är han inte klar över hur man beter sig och där kommer hans svartare jag fram när han är på tumanhand och antagligen släpper garden. Han har glömt, bland alla sina planer och åtgärder, att ta reda på hur en oskyldigt anklagad reagerar.som någon annan skrev; sorg är inget man kan stänga av och ta fram när det finns tid för det. Jag tror mig veta hur jag skulle känna mig i den anklagades ställe men SD har ingen kontakt med sina känslor alls och kan inte ens låtsas att han är oskyldigt anklagad för mord och riskerar livstids fängelse. Han testar att verka avslappnad och överlägsen och det är inte normalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in