2020-04-01, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
För att många fler blir sjuka.

Varför det är så är ju förklarat tusen gånger - De allre flesta, en stor majoritet, märker inte ens av att de är sjuka. Knappt någon symtom eller mycket lätt symtom. Det gör att smittspridningen blir helt brutal, vilket gör att vården knappt hinner med. Och eftersom viruset är nytt, så har ingen antikroppar - voila, där hjar du svaret.

Där har du anledningen.

Jag säger inte att dödligheten är som vanligt, det är fler personer som dör. Men det är inte 250 extra personer som dött de senaste veckorna ekom av corona, många av dessa hade dött under perioden ändå. Det är min poäng.

Exakt. Detta är en valid punkt! Det intressanta är ju hur många som sannolikt levt ett bra tag till utan Corona.
Citera
Medlem
Tack melodifestivalen för era dödsfall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja jag vet, skolstängning har låg effekt, men minsta % nu är ju önskvärt. Men vi får se, närmaste dagarna kommer säga om Norge, Danmark, Finland var mera proaktiva än oss. Jag hoppas ju såklart att de har rätt, ändå kommer investerarna se detta som svajigt.

Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja jag vet, skolstängning har låg effekt, men minsta % nu är ju önskvärt. Men vi får se, närmaste dagarna kommer säga om Norge, Danmark, Finland var mera proaktiva än oss. Jag hoppas ju såklart att de har rätt, ändå kommer investerarna se detta som svajigt.

Vet inte varifrån "låg effekt" kommer ifrån. Vad jag förstått så jämför man med vanlig influensa, men jag hittar inga studier som bekräftar att coronavirus och influensavirus har samma spridningsgrad. Däremot tvärtom att coronaviruset är mer smittsamt. Sen har vi det där med att barn inte får så tydliga symtom och asymptomatiska smittbärare.

Tittar man på Wuhan så var skolorna ändå stängda för terminslov och de öppnades inte under utbrottet och har vad jag vet inte öppnats ännu. Så Kina kan vi inte jämföra med.

Man kan alltså misstänka att Tegnells vansinniga teori är att smitta ALLA barn under 16 år i skolor och förskolor, för de löper minst risk att drabbas hårt. Priset för det är alla 135 000 grundskollärare och förskollärare som riskerar livet.

(Källa antal förskollärare och grundskollärare: Skr.se)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Om jag förstår det rätt så kan det betyda att vi inte kan göra korrekta prognoser kring hur det kan se ut framöver, för om rapporteringen släpar efter och läggs på på framtida rapporteringar så betyder det väl att det blir felaktig data?

De kan ju inte bakåtdatera, för då skulle de få skit så in i helvete att de försöker mörka.

Därför lägger dem in alla idag tex. som låg efter, så ja, du har en poäng i att prognoserna blir lite skeva - Det ser egentligen bättre ut än vad det är om man tittar siffror, men jag hävdar fortfarande att det mest relevanta är att hitta någon form av siffra hur många av de som är smittade som dör, som faktiskt inte "borde dötT" så att säga.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är något obehagligt med detta virus. Vad är det man inte berättar för oss? Finns det någon annan sjukdom som går förbi omärkligt hos 80% av befolkningen, medan 20% blir svårt sjuka och kräver intensivvård och dör.
Som du säger är det ett nytt virus som ingen har antikroppar emot, men 80% klarar sig utan svåra symptom ändå. Omöjligt.
Okej. Varför skulle det vara "omöjligt"?
Citera
2020-04-01, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Intressant tes. Ska fundera över det.
Jag är en skvader som är företagare men ändå anser att mycket av det som är infrastruktur, såsom vägar, järnvägar, elproduktion, apotek, sjukvård, skolor, bilprovning etc ska vara statliga men givetvis under mycket noggrann kontroll för egen erfarenhet säger att när något skall upphandlas där det inte finns allra minst 10 jämbördiga aktörer då kommer man att på olika sätt dela upp affärerna, men detta tillhör en annan tråd där vi kan fortsätta när C19 är nedkämpad.

Jag är inte emot privat företagsamhet på något sätt. Däremot behövs en balans mellan multinationella bolags makt och demokratiska stater och att vital infrastruktur och funktioner aldrig någonsin privatiseras.
Citera
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mibetha
efter jag slagit ihjäl vårens första fluga inomhus spolat ner den i toan ,undrar man om flugor myggor och andra insekter kan sprida smitt . finns det någon som vet eller kan svara på det .min övertygelse är att de kan i princip föra med virus .

Nej, det kommer aldrig att hända. Det här är i grunden ett influensavirus och kommer inte att spridas på det sättet. Om du äter en mygga som nyss sugit blod kan det finnas en minimal risk.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pakron
Sitter här i USA med s.k. "shelter-in-place" order. Peaken just här i Colorado ska tydligen komma i april någon gång enligt https://covid19.healthdata.org/projections
Har sett lite på svenska nyheter men har inte fått något grepp riktigt på vad Hälsovårsmyndigheten (Tegnell?) syftar på när de säger att "lockdown/shelter-in-place inte fungerar". Har de förklarat vad exakt som inte fungerar med lockdown? Jag antar att de syftar på ekonomin?
Mycket snack om det här i USA, som var sen att komma igång. Känns rätt bra nu dock med gym, frisörsalonger och annat stängt. Kan själv jobba hemmifrån så det är inga problem, men det är många i serviceindustrin som inte kan. Allt är take-out/take-away nu.

Nej. Här får vi inga förklaringar. Regimen förutsätter bara att undersåtarna lyssnar och lyder.

Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Jaaa! Tysken kommer att medverka i dagens Studio Ett 👍

P1 16:00-17:45

Intressant.

Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Jag tycker att den lilla myggan Ingves ska hålla sig i skinnet. Han ska ge fan i att öka penningmängden.

Ett nytt Tyskland med sedlar i resväskor när man ska handla mat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
En livs levande riktig journalist?
Ja den enda som vågar ta I och ställa "besvärande" frågor - fler borde våga följa hans mönster, tycker jag.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
59 ytterligare döda på ett dygn. 30% ökning av antal döda på ett dygn!!!

Sverige har nu 3 ggr så många dödsfall per capita som Norge. Och 2.4 ggr fler dödsfall per capita jämfört med Tyskland. (Worldometers)

Detta borde media fokusera på!

Men t ex på Studio 1 (P1) just nu håller de fortfarande på att fokuserar på kurvan av antal smittade - de begriper inte att det är starkt beroende av hur många man testar (vilket sverige nu ökat från en låg nivå).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
I Sthlm väller det runt folk på strandpromenader och folk sitter på krogar och caféer. Folk förstår inte vikten av att iaktta försiktighet då myndigheterna spelat ned farligheten med Corona.
Svensken kommer att börja fatta när vi har 500 st om dagen som dör.
Folk är betydligt dummare än vad man kan tro, betydligt.

Sen går någon ut på kvällen och tar ett foto på en tom bakgata, delar på twitter och säger att stockholmarna håller sig inne...
Citera
2020-04-01, 16:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Tack melodifestivalen för era dödsfall.

Har skrivit det innan. Det var bögarnas jippo i Friends arena som var startskottet för detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in