2020-04-01, 16:02
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
För att dom är riskgrupp. Precis som alla tiotusentals gamlingar som i veckor och dagar ränt på stan, i affärer, på tunnelbanan, rest i landet osv. Dom flesta som dött är inte folk från ålderdomshem utan folk som rört sig ute i det fria och som för egen maskin satt sig i den situationen.

Du har ingen aning om huruvida de varit ute och varit oförsiktiga. Skolorna är för fan öppna och vi har skolplikt. Ungarna drar hem detta till morsan som jobbar i hemtjänst eller i vården, eller fått det ev när de försökt ta sig till jobbet.
Du gör det så jävla enkelt när du tror att man måste sätta sig i den situationen när minst halva Sverige kommer att få detta. Kanske 5-10% av befolkningen redan är smittad. En enda situation av otur räcker då.
Om man sedan har oturen att få en rejäl dos, kankse av ditt eget barn, kan du bli otroligt sjuk utan att vara ur en riskgrupp.
Citera
2020-04-01, 16:03
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det finns ju nackdelar med en flack kurva också. Drar vi ut på detta i ett till två åt som kommer vi aldrig ur krisen, Sverige kommer vara bankrutt långt innan dessa. Ingen som åker kommunalt, ingen som handlar, ingen som åker till jobbet eller går på restaurang eller bor på hotell eller...
Det som händer är att vi hade stoppat spridningen till juni om vi gått i nedstängning. Nu tror man att vi kommer ha det här fram till Augusti.
Sen kommer det tillbaka i November- December igen.
Vad vi behöver göra fram tills vi har ett vaccin är att ändra inreseregler och kraftigt bygga ut testkapaciteten.
Alla som kommer in måste kunna visa att de haft det eller sitta i karantän i 14 dagar.
Det här kommer ta längre tid pga vi inte stängde ned direkt och kräva fler liv.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Hur menar du här? Stockholms siffror är väl med FHM men bara 1 dags fördröjning?
Stockholm har missat att rapportera döda utanför sjukvården om jag fattade rätt. De uppdaterer nu med data från dödsregistret(retroaktivt)
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Denna j-vla fuktiga luft, måste ju vara värsta smittspridningen.
Klor dödar virus, dock skulle jag aldrig sätta min fot i ett badhus.
Citera
Bannlyst
Finns det något sätt att komma in i Norge eller Finland med bil? Inte via tullen utan via skogsvägar? Som när man var yngre och smugglade in saker.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Hur kommer det sig då att c19.se rapporterar med upp till ett dygn före FHM?

Fast det han citerar gäller ju Frankrike. Framkommer tydligt i texten om man läser hela:

"I Frankrike har över 3 000 personer dött på sjukhus till följd av det nya coronaviruset. De som dör i hemmet eller på ett äldreboende ingår inte i regeringens dagliga rapportering, berättar nyhetsbyrån TT."
Citera
Avslutad
efter jag slagit ihjäl vårens första fluga inomhus spolat ner den i toan ,undrar man om flugor myggor och andra insekter kan sprida smitt . finns det någon som vet eller kan svara på det .min övertygelse är att de kan i princip föra med virus .
Citera
2020-04-01, 16:04
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Vad innebär "palliativ vård" ?

I praktiken idag, att förskona patienten från den ångestfulla kamp som kvävningsdöden är, genom att låta hen somna in på en överdos morfin.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Hur länge.ska kurvan vara flack och allt nedstängt? Med en total nedstängning kan ju detta pågå i åratal. Alla kommer smittas förr eller senare.
Givetvis måste karantänsregler och masstestningar till.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Såååå varför är alla sjukhus överbelagda runt om i världen då? Om dödligheten ändå är som vanligt?🤔🤔🤔
Vill du svara på det

Varför jobbar sjukvårdspersonal 20 timmar per dygn i Italien nu? Låter onödigt om inte fler än vanligt dör må jag säga!

För att många fler blir sjuka.

Varför det är så är ju förklarat tusen gånger - De allre flesta, en stor majoritet, märker inte ens av att de är sjuka. Knappt någon symtom eller mycket lätt symtom. Det gör att smittspridningen blir helt brutal, vilket gör att vården knappt hinner med. Och eftersom viruset är nytt, så har ingen antikroppar - voila, där hjar du svaret.

Där har du anledningen.

Jag säger inte att dödligheten är som vanligt, det är fler personer som dör. Men det är inte 250 extra personer som dött de senaste veckorna ekom av corona, många av dessa hade dött under perioden ändå. Det är min poäng.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Titanics kapten gick under med skeppet som en sann gentleman. Ingen skugga ska falla på honom.

Dock så gjorde besättningen flera fatala misstag TROTS att de behöll lugnet. Det ska vi försöka att inte göra i Sverige 2020.
Vi gjorde redan bort oss som inte tog i för allt vad tygen direkt.
Citera
2020-04-01, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Fast just Den informationen gäller väl Frankrike? Det står exakt:

"I Frankrike har över 3 000 personer dött på sjukhus till följd av det nya coronaviruset. De som dör i hemmet eller på ett äldreboende ingår inte i regeringens dagliga rapportering, berättar nyhetsbyrån TT."

MEN! Sverige lär ju göra likadant, så det spelar mindre roll. Det har redan kommit rapporter om hur man begraver coronafall i annan statistik.

Tack !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in