2020-04-01, 15:45
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Javisst - dom som struntar, är verkligen en risk, både för sig själva och andra.
Det är väl detta som andra länder förstår och kan hantera.
(försök inte skylla på enskilda personer) Det är regeringens uppgift att vara situationen mogen och förstå vilka risker det finns. Alltså även vilka riskbeteenden och riskpersoner det finns. Och
Tyvärr verkar svenska regeringen vara en svagsint stackars samling som hellre skyller ifrån sig.
I stället för att peka med hela handen spretar fingrarna åt alla håll och kanter.

Som det här:
Citat:
Antalet resenärer inom kollektivtrafiken bör begränsas, butiker bör hålla nere antalet kunder och idrottsevenemang uppmanas skjutas upp eller hållas med liten publik.
Det framgår av de nya riktlinjerna som påverkar svenskarnas liv inom en lång rad områden – och som formellt gäller hela 2020.

Ska man skratta eller gråta? Huka er gubbar, för nu laddar FHM om:
Citat:
Det är skarpa uppmaningar i Folkhälsomyndighetens nya råd som presenterades på onsdagen. Råden påverkar svenskarnas liv inom både kollektivtrafiken, idrotten, konsumtion och arbetslivet och gäller året ut
https://www.expressen.se/nyheter/sa-spreds-smittan-i-sverige/

Det här är ändå höjden av undfallenhet. En läkare ska inte behöva gå ut i media med en dylik vädjan - läkaren har ett viktigt jobb att sköta, och ska ha erforderlig uppbackning.
Citat:
Läkarna vädjar: Åk inte hit på påsklovet
https://www.expressen.se/nyheter/lakarna-vadjar-ak-inte-hit-pa-pasklovet/
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.

MEN JÄVLA KNASBOLL OCH TRÄSKALLE

Team Tegnells och svenska regimens propaganda lakejer (vänsteranhängare) går som vanligt konstant på med påhopp.

Citat:
Inte ens ett halvt dygn har gått och vi har +58 döda hittills idag (totalt 257 döda). Vart är alla team Tegnell propaganda regim lakejerna som spred missinformation och relativiserade det hela som en bagatell medans de förlöjligade de som var vaksamma? Era regim lakejer era skalpar står på tur.

https://c19.se/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag tror faktiskt att FHM gör det bästa de kan av situationen.

Själv sade jag redan för flera veckor sedan att vi borde stänga ned. En nedstängning av hela samhället förutom nödvändiga saker som matvarubutiker och apotek.

FHM har varit emot detta. Märk väl, FHM och inte enbart Tegnell. Han är bara deras talesman, ansikte utåt.
Varför har de varit emot en stängning? Det är troligen en kombination av deras egna antaganden och beräkningar, de resurser som (inte) finns i landet och order från de styrande. Märk även här att jag skriver de styrande. Inte regeringen. I denna situation är vad jag kan se hela riksdagen ett och samma. Borgarna har exakt samma väg de pekar mot. VP(K) och SD opponerar sig inte direkt högljutt. I detta läge, när människor dör kan de inte heller skylla ifrån sig med någon för landets bästa stödjande samsyn.

Jag håller med dig i stort.

Att ingen opponerar sig nu tycker jag iofs är bra, det är ingen som vinner på ett politisk sandlådekrig just nu och det vet vi redan att alla dessa diskussioner brukar bli.
Tvärtom att de som nu har makten får ha makten är förmodligen det enda sätt som dessa politiska diskussioner långsiktigt kan upphöra, alla vet vilka partier som påpekat vikten av fungerande vård varit under alla dessa år då man haft vårdköer och underbemanning det tjänar inget till att börja påpeka det nu.

Och ja det är lika mycket Alliansen som S+MPs fel att det ser ut som det gör, de enda som är tekniskt oskyldiga till nuvarande sitution i riksdagen är SD, men de diskussionerna kan man ta när detta är igenom.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Ungefär nån som håller dig i handen när du dör och täcker din döda kropp med en filt när du kolat.

Aha.
Låter rätt slappt kan man tycka
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Slut i övermorgon alltså med nuvarande tempo.
Finns ingen tillförlitlig data för hur många som ligger på IVA just nu. Stockholm kan man följa dock eftersom de rapporterar antalet varje dag hur många som ligger inne. Inskrivningstakten är 30-50 om dagen.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Hm... föra in dödsfall på faktisk dödsdag och att registrera på den dag det rapporterats om dödsfallet, du menar att FHM som flera gånger sagt att "dagens" siffror kommer från fall i veckan som gick är mest riktiga? samtidigt som de enligt dig för in alla dödsfall på faktisk dödsdag, hur menar du nu? antingen lägger man till ett dödsfall samma dag det inträffat eller så gör man det inte, man kan liksom inte göra både och på ett sätt du beskriver.

c19.se uppdaterar sidan VARJE gång en region rapporterar om döda, varje dag och såvitt jag vet dygnet runt. Vilket betyder att den är mer exakt och mest aktuell tillskillnad mot FHM som rapporterar en gång om dagen kl 14.00 förutom helger då rapporteras inget. Lägg därtill att man inte har samtliga dödsfall över dygnet i sin rapportering.
Se bara hur det skiljer sig i antalet döda, enligt FHM är antalet döda idag 239 medans c19.se rapporterar om 257 döda idag, det är en skillnad på 18 döda som FHM ligger efter med.

Vad menar du med att FHM har en mer korrekt linje över utvecklingen? korrekt jämfört med vad?
Att vara mest aktuell med antalet döda gör inte att c19.se har en linje som inte är korrekt, den är mer korrekt än FHM och dessutom mer aktuell, vad är det du inte förstår?

Det jag säger är att såväl FHM och c19 har riktiga uppgifter men att det finns diskrepanser sett till dag för dag.

C19 registrerar på den dag dödsfallet rapporteras. Om en region kl 14 idag rapporterar att det är 10 nya döda så hamnar alla 10 på dagens datum hos C19 medan FHM fördelar in det utifrån dödsdag. Jag tolkade Tegnell som att det även i regionernas rapportering finns fall som är flera dagar tillbaka.

Men för att följa i realtid är ju c19 bättre för de uppdaterar direkt. Men deras siffror får ständiga hack på helger eftersom då släpar rapporteringen. Tyvärr har ju inte FHM så tillgängliga tidsserier längre, bara på nya fall.
Citera
2020-04-01, 15:46
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Så barn är ofarliga när de är i skolan? Men de får absolut inte klä ut sig och gå runt och tigga godis i påsk? Logiken där är vadå?
Det tycker jag inte är så konstigt. I skolan träffar de samma klasskompisar och lärare varje dag, men går de runt och tigger godis kommer de i kontakt med en hel rad nya hushåll på bara några timmar.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Anders Tegnell är optimist:

Citat:
Antalet personer som intensivvårdas per dag i covid-19 har minskat de senaste dagarna, säger statsepidemilog Anders Tegnell. Ökningen i antalet äldre som drabbas har stabiliserats.

– Det vi gör i landet måste ha en effekt, säger Tegnell.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tegnell-det-vi-gor-i-landet-maste-ha-effekt/

Kurvorna pekar åt rätt håll. Enligt Anders Tegnell.

Det värsta är över.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Så barn är ofarliga när de är i skolan? Men de får absolut inte klä ut sig och gå runt och tigga godis i påsk? Logiken där är vadå?

Det finns ingen logik. Det borde få alla att tänka till och inse att FHM är en pajasmyndighet.
Citera
Medlem
bartrams avatar
Mortalitetstalet/capita(Per miljon) för hela landet (24) är väldigt missvisande. Siffran för Stockholms län är nu 60. Kan det vara så att många skröpliga personer i STHLM ej får IVA utan mer eller mindre lämnas att dö för att man så länge som möjligt vill undvika att nå kapacitetstaket vad gäller IVA-platser? Eller finns det andra förklaringar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Finns ingen tillförlitlig data för hur många som ligger på IVA just nu. Stockholm kan man följa dock eftersom de rapporterar antalet varje dag hur många som ligger inne. Inskrivningstakten är 30-50 om dagen.

Ett jätteproblem är att om man behöver intensivvård så behöver man det länge. 11-14 dagar har jg för mig. I normala fall brukar det röra sig om 2-3 dagar...
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Skolorna har inte stängt, men är det inte så att de skickar hem barn med minsta lilla hosta eller snuva? Dessutom hade en simulering visat att en skolstängning skulle få mycket liten effekt till ett högt pris, och därför inte var en önskvärd åtgärd. Om andra länder har andra förhållanden, andra beräkningar, befinner sig i ett annat skede eller stänger för att det ser bra ut, vet jag inte.

Ja jag vet, skolstängning har låg effekt, men minsta % nu är ju önskvärt. Men vi får se, närmaste dagarna kommer säga om Norge, Danmark, Finland var mera proaktiva än oss. Jag hoppas ju såklart att de har rätt, ändå kommer investerarna se detta som svajigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in