2020-04-01, 14:38
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallekallekalle
40-50%"

40-50 procent av de avlidna ligger på intensiven, eller 40-50 procent av de på intensiven avlider?
Citera
2020-04-01, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HrP
Ursäkta, men det gick snabbt där. Stärker ju min konklusion ännu mer. Hur är det en konstant ökning eller en avtrappning?

Ursäkta men jag blev lite besvärad då utvecklingen är mycket intressant...och otäck.
Har du sett dagens ....59 döda senaste dygnet.
Det är allvar nu ! Siffrorna är inte bättre än Italien justerat till när det började och befolkningsstorlek.
Det otäcka är att det är för sent att stänga Sverige nu.
Ja, jag är pessimistisk men kolla statistiken !
8, 9, 12, 18, 10, 8, 24, 34, 59 senaste dygnen där värdena 10, 8 var i helgen och de kan inte vara rätt.
Citera
2020-04-01, 14:39
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Där passerar vi 5000 smittade i Sverige... (utöver de enorma mörkertal)
54 nya döda idag (eller de senaste veckan enligt Tegnell).
https://c19.se/
Finns ju någon expert som har gått ut med att vi kan ha 1 miljon smittade redan i Sverige. Merparten då med "osynliga" sympton (kanske främst bland barn). Är det en realistisk siffra.

Island påstås ju ha ca 100 tusen smittade baserat på de stickprovstester man genomförde.

Intrycket är ju då att den stora merparten egentligen bara smittar andra men är inte "sjuka" själva.

Känns som att de som provtas och konstateras är de som får lov att komma till sjukhusen för test. Dvs de som ligger i riskgrupperna. Vanliga sjuka med feber/(hosta i oriskgruppen testas aldrig även om de själva tycker att de är sjuka.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Jag förstår ärligt inte varför det skulle vara eftersläpning? Det är väl bara att rapportera direkt hur många som dör dagligen, behövs väl inge byråkrati och skit för det?
Tror att det kan röra sig om att provtagning behöver bekräfta att personen var smittad med Corona. Alltså om personen t ex dör på äldreboende.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Så har han sagt ofta när han fått en ökning, det är dödsfall som är utspridda under helgen (var första gången), så vi får vänta på att han säger att ökningen är oroande. Vilket indikeras snart eftersom de nu kommer med så starka riktlinjer och står och påpekar de som att trycka in det i folket.

Så jag tror att de fått oroande tendenser. Även om jag trodde dödstalen skulle vara högre idag, eller för flera dagar som Anders Tegnell säger.

Nu Johan Carlsson säger att man inte kan ge råd om allting i samhället.

Han sa dessutom att kurvan är ganska platt men den börjar gå uppåt nu. 🤦🏼‍♀️🤷🏼‍♀️
Citera
2020-04-01, 14:40
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Ledsamt nog så fick jag just veta att fallet med den avlidna 25-årige mannen/ungdomen inte är den enda. Vi kommer inom kort att kanske få ett till ungt dödsfall.

Undrar om det rör sig om ett kompisgäng som inte följt reglerna, och gått ut och festat på krogen?
Dumt beteende, men man ska inte straffas med döden för dumhet.

Så blir det när man fel informerar ungdomar att dom är odödliga för detta virus. Tegnell och förnekare i tråden har blod på sina händer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jag tycker dom nya siffrorna är så jävla skumma. Vad fan gör Stockholm för fel och vad gör vi andra i storstäder för rätt?

Stockholm
+243 nya bekräftade (igår 175)

Västra Götaland
+28 nya bekräftade (igår 27)

Skåne
+7 nya bekräftade (igår 3)

Vad menar du? Stockholm har en större smittspridning, folk har inte lyssnat på "råden" precis som många befarar och när något sprider sig mer ju fler som är infekterade så får man en exponentiell ökning och ju fler som är smittade så blir ju hoppen mellan dagarna större och större.
Citera
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Jag är runt 45. Inte direkt hälsosam. Men har aldrig legat på sjukhus, aldrig haft lunginflammation, bara behövt besöka en vårdcentral en enda gång i mitt vuxna liv. Då pga bihåleinflammation. Så min kontakt med vården har varit minst sagt minimal.
Jag röker inte.
Influensa (eller vad jag gissar är influensa) har jag haft några gånger, men aldrig behövt söka vård. Har bare legat hemma.

Kan detta på nåt sätt gynna mig ifall jag skulle bli smittad? Alltså det faktum att jag i stort sett aldrig varit i behov av vård? Jag har kollegor som i tid och otid springer hos läkaren, dom benämner denne till och med som "sin läkare". För mig detta totalt främmande.

Om du blir diagnostiserad så ser det inte så bra ut, men då du inte är i en riskgrupp är din överlevnadschans kanske 80%
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Den viktigaste frågan är hur vi ligger till i relation till Italiens utveckling nu. Har någon tillgång till en uppdaterad graf?
Citera
Medlem
"BER ATT FÅ ÅTERKOMMA" verkar vara vardagsordet på dessa presskonf.
J_vla nötter!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Glöm d, generellt är folk i den här tråden så pass hjärndöda så dom tror att alla liv i Sverige hade kunnat räddas med tuffare restriktioner. Alltså inte viruset fel utan Sveriges. Sen återstår såklart frågan om vi lyckats platta kurvan tillräckligt eller inte, samt avvägda indirekta effekter av restriktioner vi inför på samhället och icke coronaliv.
Alla liv hade inte gått att rädda men vi hade haft 3-6 döda varje dag istället för 50-60 och mer kommer det att bli. Och att sjukvården kan hantera dessa som de ska för om en vecka tror jag att de inte kommer att klara detta.
Citera
Medlem
failgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Ursäkta men jag blev lite besvärad då utvecklingen är mycket intressant...och otäck.
Har du sett dagens ....59 döda senaste dygnet.
Det är allvar nu ! Siffrorna är inte bättre än Italien justerat till när det började och befolkningsstorlek.
Det otäcka är att det är för sent att stänga Sverige nu.
Ja, jag är pessimistisk men kolla statistiken !
8, 9, 12, 18, 10, 8, 24, 34, 59 senaste dygnen där värdena 10, 8 var i helgen och de kan inte vara rätt.
59 är fortfarande inte senaste dygnet, det är bara att det kommit in under senaste dygnet. Det kan lika gärna vara 20 senaste 24 timmar och 39 som tillkommit under andra dagar. Lär er lyssna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in