Citat:
Ursprungligen postat av
petnomi
Du som gillar prognoser och räkna statistik, varför räknar du inte ut hur många smittade vi har idag? baserat på den siffran kan du även räkna hur många döda som vi kommer att ha om ca 2-4 veckor från och med idag, och du kan även räkna ut ett snitt per dag i en månad framåt. Dessa siffror kan du säkert använda dig av när du gör din prognos?
Den siffran är går inte att baserat något på eftersom det ju finns ett enormt mörkertal. Att räkna på antal konstaterat smittade i Sverige skulle ge helt felaktiga resultat.
Däremot skulle man möjligen kunna räkna på IVA fall, men faktiskt inte ens det, åtminstone i Sverige, för att man inte är konsekvent i den registreringen och verkar ha jävligt konstiga kriterier. Därför har heller inte dödstalen stämt överens med tidigare IVA fall. Hur det är idag vet jag inte exakt, men jag litar inte på det för fem öre.
Citat:
Ursprungligen postat av
petnomi
Du kan ju även räkna ut antalet personer som blivit friska från Covid19.
Det var bara en tanke från min sida, och ovan beskrivna statistiker tror jag många kommer att se som mycket intressanta.
Ha en bra dag!
Min första prognos, som jag skrev att jag helst skulle uppdatera efter en halv vecka, men senast 1 vecka efter prognosen, den hänger i skrivande stund efter med mindre än ett dygn. Dock väntar jag lite till med att uppdatera den, eftersom det har kommit uppgifter om att man mörkar fall, vilket naturligtvis påverkar samtliga prognoser där ute gjorda förra veckan.
Men ju längre tiden går, desto mer exakt blir prognosen, så är det.
Och en sista sak. Prognosen är helt enkelt matematisk. Det är inga gissningar utan är baserad på verklig tidigare fakta. Och så ser den ut för alla som räknar på samma sätt. Det är inget som jag har hittat på.
Men nu börjar prognosen bli såpass stabil att man med större säkerhet kan säga hur det ser ut en vecka framöver.
I min uppdaterade (med siffror i skrivande stund), och mer exakta (tack vare fler dagar att interpolera på) prognos som jag inte har lagt in här, når vi
400 döda den 3:e april och nästan
800 döda 6:april. Dvs. nästan en fördubbling var 3:e dag.
Framåt dagens slut, när vi har fått ännu fler döda, så ändras så klart även de siffrorna, aningen uppåt.
Vad folk inte verkar fatta är att en sådan här prognos är baserad på tidigare siffror och ingenting man styr själv. Fakta + matematik styr den. Ingenting annat. Och det är en förändring i process som förändras och förfinas för var dag som går.
Därtill bör man ta höjd för eventuella förändringar i levnadssätt för landet i fråga som prognosen säger, men här i Sverige finns inget särskilt som kommer att sänka de siffrorna. Det mesta bygger på frivillighet som bekant.