2020-04-01, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendron
Ja, övriga fall idag publiceras imorgon 14.00 på FMH. Blir nog riktigt dystra siffror i morgon och på måndag. Explosionsartad ökning av både sjukdomsfall och dödsfall.

Ja, snart får man börja räkna närsynthet, nageltrång och hemorrojder som riskfaktorer för att upprätthålla myten att bara personer med riskfaktorer blir allvarligt sjuka.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Du som gillar prognoser och räkna statistik, varför räknar du inte ut hur många smittade vi har idag? baserat på den siffran kan du även räkna hur många döda som vi kommer att ha om ca 2-4 veckor från och med idag, och du kan även räkna ut ett snitt per dag i en månad framåt. Dessa siffror kan du säkert använda dig av när du gör din prognos?

Den siffran är går inte att baserat något på eftersom det ju finns ett enormt mörkertal. Att räkna på antal konstaterat smittade i Sverige skulle ge helt felaktiga resultat.
Däremot skulle man möjligen kunna räkna på IVA fall, men faktiskt inte ens det, åtminstone i Sverige, för att man inte är konsekvent i den registreringen och verkar ha jävligt konstiga kriterier. Därför har heller inte dödstalen stämt överens med tidigare IVA fall. Hur det är idag vet jag inte exakt, men jag litar inte på det för fem öre.

Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Du kan ju även räkna ut antalet personer som blivit friska från Covid19.
Det var bara en tanke från min sida, och ovan beskrivna statistiker tror jag många kommer att se som mycket intressanta.
Ha en bra dag!

Min första prognos, som jag skrev att jag helst skulle uppdatera efter en halv vecka, men senast 1 vecka efter prognosen, den hänger i skrivande stund efter med mindre än ett dygn. Dock väntar jag lite till med att uppdatera den, eftersom det har kommit uppgifter om att man mörkar fall, vilket naturligtvis påverkar samtliga prognoser där ute gjorda förra veckan.

Men ju längre tiden går, desto mer exakt blir prognosen, så är det.

Och en sista sak. Prognosen är helt enkelt matematisk. Det är inga gissningar utan är baserad på verklig tidigare fakta. Och så ser den ut för alla som räknar på samma sätt. Det är inget som jag har hittat på.

Men nu börjar prognosen bli såpass stabil att man med större säkerhet kan säga hur det ser ut en vecka framöver.

I min uppdaterade (med siffror i skrivande stund), och mer exakta (tack vare fler dagar att interpolera på) prognos som jag inte har lagt in här, når vi 400 döda den 3:e april och nästan 800 döda 6:april. Dvs. nästan en fördubbling var 3:e dag.
Framåt dagens slut, när vi har fått ännu fler döda, så ändras så klart även de siffrorna, aningen uppåt.

Vad folk inte verkar fatta är att en sådan här prognos är baserad på tidigare siffror och ingenting man styr själv. Fakta + matematik styr den. Ingenting annat. Och det är en förändring i process som förändras och förfinas för var dag som går.
Därtill bör man ta höjd för eventuella förändringar i levnadssätt för landet i fråga som prognosen säger, men här i Sverige finns inget särskilt som kommer att sänka de siffrorna. Det mesta bygger på frivillighet som bekant.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Så du tycker dig redan kunna konstatera det låångt innan föreliggande kris är över.
Det säger något viktigt om dig.

Man behöver inte vara Einstein för att förstå när IVA platserna är fulla, vilket dom kommer att vara strax så kommer dödstalen skena
Citera
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Tegnell har sagt att kurvan snart kommer gå brant uppför. Han trodde det skulle skjuta iväg någon dag tidigare än det gjorde.

Sen har han pratat om "dagsläget" och det är tydligt att vissa här har svårt med begreppen. Han borde använda ett språk som även svagbegåvade förstår, där håller jag med dig.

Är inte det samma Anders Tegnell som nyligen sagt att:

Smittan inte skulle kunna få fotfäste i Sverige
Att en allmän smittspridning inte kommer ske
Att peaken skulle kommit par veckor tillbaka?

Är det han du syftar på?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rookie81
Jag har väl aldrig snackat om hela världen? Fokuserar på Sverige här.

Men varför säga att Sveriges taktik är sämst innan man sett facit?
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Detta med att idiot-Tegnell säger att de höga siffrorna beror på en eftersläpning:

Ja, det är naturligtvis en eftersläpning, så är det helt självklart. Men siffrorna ökar ändå hela tiden med 20-25% per dag, så det är en faktisk exponentiell ökning, både i de nya siffrorna och eftersläpningen. Så naturligtvis är det inte eftersläpningen som GÖR att siffrorna går upp kraftigt varje dag.

Det fattar varje barn. Det är helt OBEGRIPLIGT hur denna fars får fortgå, och hur Tegnell kan ha NÅGOT FÖRTROENDE ALLS KVAR NÅGONSTANS.
Citera
2020-04-01, 14:23
Medlem
Ovcharkas avatar
Så nu börjar statsapparaten darra. Och vi är inte ens i Peak ännu. Bra där, Tegnell och Löfvén...

I den här tråden har folk varit oroliga sedan 2-3 månader bakåt. Först nu börjar staten varna...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Vad fan är expressen?

Här har du en riktig forskningsrapport.

https://www.livescience.com/genes-for-covid19-coronavirus-severity.html
Är du totalt hjärndöd? Tror du på riktigt att det är Expressen som har skrivit rapporten? På vilket sätt är Italiens folkhälsomyndighet inte förmögna att skriva en "riktig forskningsrapport"?
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amadeuss
Trams. Hade stoppats enkelt genom att stoppa alla flyg från Kina, Iran och Italien.

Trump gjorde ju det. Väldigt tidigt. Verkar det gå bra för dom tycker du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Nej ditt mongo han har pratat om att kurvan än så länge varit platt men att dem snart kommer sticka iväg.

Jag tror inte på Tegnells taktik men det är provocerande med folk som inte fattar enkel svenska.

Hur är kurvan platt?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3rdeA/coronaviruset-har-ar-de-senaste-siffrorna

Snälla säg. Hur är den platt?

Snart? Nja. Han uttalade sig i media i helgen att vi ser positiva tecken på att kurvan håller på att plana ut sig och den inte blivit brant..
Jävla lingonskalle.
Citera
Medlem
Redas avatar
Taha Alexandersson är den enda som inger lite förtroende i det här gänget.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amadeuss
Tegnell måste få sparken inom en vecka rimligtvis??

Det beror om msm låter honom "hålla låda", eller børjar komma med kritiska frågor..
(Steffe kommer inte gøra ett skit innan !)

Kommer det kritiska frågor, så sæger jag två veckor.

Defacto ær att Sverige idag ær som ett avsnitt utav "Batman", dær Jokern fått bli borgmæstare utav Gotham !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in