2020-04-01, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Båda är lika sjuka. De är varandras sjukdom. Lika ansvariga. Lika sjuka. Sen råkar SD ha lite materiella o känslomässigt bättre förutsättningar än henne, medan hon har en del intellektuella tillgångar (vad de delvis söker hos varandra...). Så det är på ett plan ganska jämlik skuldfördelning även i det avseendet.

Men båda är rätt lost får man säga.

Den som tagit chansen att göra rätt val hade kunnat få båda att gå hela ur det hela. Men SD är alltför korkad och självgod och LW alltför självgod och korkad. Och trasig.

Båda är nerknarkade i varandra men SD upplever (hela tiden) att han har ngt att gå tillbaka till, det gör inte (aldrig) LW. Hon bryts ner.

Han hade behövt hjälpa henne. Via advokater, polis eller soc eller nåt. Om de trott på honom...
Mycket mindre besvär än de han skaffade sig istället.

Som alltid så insiktsfulla, kloka och tänkvärda ord från dig, tack!
Citera
2020-04-01, 13:42
Medlem
notknapparens avatar
Polisens operativa analytiker AS, verkar så teknisk att det är svårt att hänga med i vad som avhandlas, men en viktig punkt är ju tidpunkten för när mobilen dör:

"Vittnet har tittar närmare på Lena Wesströms mobiltelefon som stängdes av 01.45 på natten 15 maj.
– Antingen har man stängt av den manuellt eller så har batteriet dött.
Var stängdes den av?
– Det var vid Hjalmar bergmans väg.
"

https://www.na.se/artikel/basta-vaninnan-lena-kunde-inte-saga-nej-till-45-aringen-folj-direktrapporten-fran-rattegangen-om-hja rstamordet

Jag har svårt att ro att batteriet var slut då det har visats att batteriet var ganska fulladdat strax innan L*ena gick ut och mobilen var ny.

Att SD varit uppe mest hela natten och fixat verkar klart i mina ögon. Sedan full rulle 15 maj för att köra till Arlanda sent på natten. Hur orkar människan?
Citera
2020-04-01, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Aha!

Jag minns att SD sa något om en sådan sak i ett förhör, men det lät så svävande...
Och just det där vinka till honom när de cyklade förbi låter också väldigt bekant.

Så han borde ha sett till att de var för sig själva så han slapp dom när han hade sina egna planer.

Om du hittar källan så är det intressant.
Aktbilaga 145, Huvudprotokoll
Tidslinje för SD.
Sid. ca 50 och framåt.
Citera
Medlem
NA:

-Hur reagerar NN på vad vittnet säger?

-Han visar inga reaktioner just nu utan sitter mest och tittar rakt fram.

Mycket blodig eftermiddag. Verkligheten sjunker sakta in.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anniesbrev
Hon hade låååångt ifrån antal sexuella relationer jämfört med när jag var singel.

Men när man bestämt sig för att man vill ha en särskild man, som man vill tro på ..
Hur vettigt är det då att ha älskare samtidigt?
Därtill undervisa SD i hur han ska göra, säga, tänka.

Hon gjorde det inte lätt för sig om man säger så ...
Därmed har jag aldrig sagt att SD vore någon som det hade kunnat bli bra med
för LW:s del.
Citera
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Vad jag förstod på expertvittnet bli både den kontrollerande och den kontrollerade fast i den destruktiva relationen genom att de blir på ett osunt sätt bundna till varandra.

Jag har inte samma syn på det hela som du har tror jag.
Min tro är att SD har psykopatiska drag; han har ingen insyn i sig själv. Han lider inte av det hela mer än att han blir hatisk och arg och förlägger all skuld utanför sig själv. Han fortsätter med att kontrollera, dölja och hota alltmer på ett sätt som skiljer sig från L*enas krav och hot.

L*ena har en stor insikt och kallar sig själv för sjuk. Hon lider fruktansvärt och ser själv och gillar det inte heller att hon blir elak mot HD. Hon söker hjälp överallt och prata med alla. Hon är sjukt ärlig genom att inte skönmåla sig.

L*enas hot handlar om att avslöja, vägra släpas i skiten, kräva en massa (för oss många helt orealistiska krav), kräva att behandlas på ett värdigt sätt.

Medan SDs hot och krav handlar om att fortsätta att dölja, försätta att ha sex, fortsätta att ha kommunikation men bara under hans "öppna" tider. Bestraffningen om inte L*ena "lyder (SDs eget ord) är hårdare RT, lång tystnad, utfrysning, men också allvarliga dödshot. Hot mot inte bara L*ena utan också mot hennes son.

Det är han som hotar om ond bråd död och svingar klubban som utgör det farliga hotet.

L*enas hot är sådant som man kan avisa, blocka, sluta träffa för sex. Och om det inte skulle gå kan man ju naturligtvis polisanmäla.

Jag är benägen att hålla med. LW var extremt verbal och uttryckte verkligen hur hon kände. SD är mera tyst i sitt sätt att agera. Min mormor sa alltid en hund som skäller biter inte. Lite så är det. Jag tror att LW försökte pressa och tjata sig till. SD hade sina hårda regler och kontrollerade LW stenhårt med sin RT om hon inte lydde.
Citera
2020-04-01, 13:50
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Vad jag förstod på expertvittnet bli både den kontrollerande och den kontrollerade fast i den destruktiva relationen genom att de blir på ett osunt sätt bundna till varandra.

Jag har inte samma syn på det hela som du har tror jag.
Min tro är att SD har psykopatiska drag; han har ingen insyn i sig själv. Han lider inte av det hela mer än att han blir hatisk och arg och förlägger all skuld utanför sig själv. Han fortsätter med att kontrollera, dölja och hota alltmer på ett sätt som skiljer sig från L*enas krav och hot.

L*ena har en stor insikt och kallar sig själv för sjuk. Hon lider fruktansvärt och ser själv och gillar det inte heller att hon blir elak mot HD. Hon söker hjälp överallt och prata med alla. Hon är sjukt ärlig genom att inte skönmåla sig.

L*enas hot handlar om att avslöja, vägra släpas i skiten, kräva en massa (för oss många helt orealistiska krav), kräva att behandlas på ett värdigt sätt.

Medan SDs hot och krav handlar om att fortsätta att dölja, försätta att ha sex, fortsätta att ha kommunikation men bara under hans "öppna" tider. Bestraffningen om inte L*ena "lyder (SDs eget ord) är hårdare RT, lång tystnad, utfrysning, men också allvarliga dödshot. Hot mot inte bara L*ena utan också mot hennes son.

Det är han som hotar om ond bråd död och svingar klubban som utgör det farliga hotet.

L*enas hot är sådant som man kan avisa, blocka, sluta träffa för sex. Och om det inte skulle gå kan man ju naturligtvis polisanmäla.

Jag är tacksam för det inlägget och är direkt beredd att justera mycket i din riktning. SD är lite arrogant dum och i kortsyntaste laget, och det väger förstås in. Hans långa period av hot och kontroll har också föregått den där LW yttrar liknande skulle jag tro. Och det är säkert så att de försöker kontrollera varandra samtidigt, på olika områden, för att få till vad som passar dem själva.

Men det hindrar iofs inte att båda är totalt oansvariga i att framhärda alls och att närmast inget av det som LW framför på slutet har ngn verklighet över sig. Hon må ge igen men det gör ju bara saker värre. Jag kan inte se att det finns ngn som helst rimlighet i att alls argumentera för en fortsatt relation från hennes sida, på hennes villkor, med hot om avslöjande av det ena eller det andra. Inte heller är det hennes sak att argumentera kring HD:s värdighet, eller att kräva att bli värdigt behandlad av SD (vad är det liksom?), eller kalla SD:s relation till HD i nästa andetag som livegenskap, och beordra SD att lyda henne slaviskt istället. Och oavsett vad man tycker så finns det liksom ingen instans vad jag kan se dit LW kan vända sig med sina krav gentemot SD o HD, annat än SD själv. Vem som helst annan människa som inte är formellt anställd av en annan person skulle inte inlåta sig med, eller borde inte inlåta sig med, andra människor på det sättet. Det är patologiskt. Där och då. Det hon skriver är sjukt. Det må ligga utanför hennes kontroll. Det må vara SD:s fel. SD må vara den i grunden sjukare. Men jag kan inte se att lösningen ligger i att den ena har rätt. SD borde ha gått till advokat. LW borde ha upphört med all kontakt.

Eller?
Citera
2020-04-01, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
- A*ndreas säger att de städade fram till 17-18
Det var på torsdagen innan städningen som han och hans fru åkte till stugan och där pratade de om att de skulle hjälpas åt att städa. Det var troligen HD som kom upp med förslaget.
HD och hennes syster städade det som mamman gjorde: Disk, tvätt och källare. Dammsög, dammade och torkade. Badrummet också, antagligen.
S. 498 A.150

- HD berättar att beslutet togs i hennes föräldrars stuga och att det var hon, hennes mamma och syster som satt och pratade om att städa och att det var ett gemensamt beslut. Att de ska ta ett gemensamt tag och hjälpa till med städ och "återta huset" efter att det varit avspärrat.
S.178 i HD's förhör.

- HD's pappa säger att det var han själv, SD, HD och HD's mamma som satt och pratade om att de skulle städa huset.
S. 482

- HD's syster vet inte vem som tog initiativet till städen men HD, föräldrarna och SD hade pratat om det och frågade om hon kunde hjälpa till. Och hon sa ja.
S. 493

Hans svar var ju onekligen lite flytande...….. Hur tolkar ni det? Som halvsanning..?
Himla underligt att det ska vara så svårt att reda ut vilka som var med och pratade om städen..

Gemensam faktor är HD. Hon kan ha pratat om det på olika sätt (Det är stökigt. Det är inget roligt att komma hem till osv) med flera för att plantera idén om städning vilket får alla att tycka att de varit del i diskussionen och beslutet.
Citera
2020-04-01, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Det blir kanske inte lika skumt med poolen och bodelningen om man spånar att hela skilsmässan bara är en fasad utåt för paret D ifall mordet är planerat. Påminner om att det nämndes i förhör med HDs mamma att paret D ev bara testade att leva ifrån varandra. Tolkar jag det rätt så (och minns rätt), så sa hon att de hade för avsikt att gifta sig igen efter att ha avslutat det äktenskap som LW vigde dem till. Om någon minns exakt var HDs mamma säger detta i FUP så länka gärna då jag är dålig på detta med länkning!

Min spekulation är att båda varit lika delaktiga i detta mord. Följaktligen att Sillen, skilsmässan och HDs flytt intill LW bara var en del av deras lek och planerande. Mycket troligt har de övertygat HDs föräldrar om att de haft moraliskt rätt att ta livet av LW, därav dessas stöd till SD efteråt, storstädning efter mordet osv.

Edit: Tvåa på bollen. Ser att Zissela redan spekulerat samma.

Jag hela tiden har samma tankar.
Citera
2020-04-01, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarumy
Källa på det?
Varför skulle HD köpa en pool till SD och med vilka pengar då, hon hade ju nyss köpt nytt hus, möbler mm mm

Det är inte alltid lämpligt att spekulera i hur folk ska ha skaffat pengar till det ena eller andra. De kan ha ärvt pengar, fått pengar av en närstående, vunnit pengar etc etc.

(Reagerar på det eftersom jag blev misstänkliggjord en gång i tiden för att jag och mitt barn reste en hel del. Överhörde en del fula förslag på varifrån jag hade fått pengar till det. Men de kom från ett arv.)

Men jag förstår vad du menar här.
Citera
2020-04-01, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Tack. Njae. Ids nog inte. Han är nog lite mer förutsägbar i sitt beteende tror jag. Mycket är nog samma mönster som hos henne men med andra förtecken. De gör de rationaliseringar som passar för att kunna begå fel och försvara det då. De vill (och ”behöver”) vara andra än de är just då och ger näring åt varandras drömbilder av vilka de är och kunde bli. Ungefär. Tror jag. Det låter kanske oskyldigt men det bygger väl ändå på chauvisnism och självbedrägeri hos båda. Det är inte den andre de är intresserade av utan sig själva. Det är avvikelsen som blir huvudsak. Men 999,9% i deras liv utgörs av vilka de redan är egentligen.

Det är en form av eskapism eller verklighetsflykt (som ju ändå upptar en hel del av vår tid..) som med alla mentala medel ska förkläs till ett normalvarande. Hans synbara fetischfäktande och -strävande antyder en ouppklarad problematik, men sånt är för all del nästan vanligare än motsatsen. Andra får borra i hans psyke.

Han målade falska luftslott, men hon flyttade in i dem.
Citera
2020-04-01, 14:00
Medlem
Lillarumys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det är inte alltid lämpligt att spekulera i hur folk ska ha skaffat pengar till det ena eller andra. De kan ha ärvt pengar, fått pengar av en närstående, vunnit pengar etc etc.

(Reagerar på det eftersom jag blev misstänkliggjord en gång i tiden för att jag och mitt barn reste en hel del. Överhörde en del fula förslag på varifrån jag hade fått pengar till det. Men de kom från ett arv.)

Men jag förstår vad du menar här.

Nej folk kan bli misstänksamma om pengar, men just här med mordet och stölderna på SDs företag blir det intressant
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in