2020-04-01, 11:47
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Tack för länkar.

Blir mer och mer Wuhan hela tiden..... Men ingen vill lyssna på
kinesernas varningar och råd om hur man genomför en karantän...................

Den höga dödligheten kommer man bara att upptäcka när man jämför med "business as usual" dödligheten. Det säger sig själv att den är högre än befarat eftersom man t.e.x i Frankrike bara räknar de som dör på sjukhus och I Spanien inte räknar de som dör på äldreboende om de inte tidigare testats positive o.s.v.
I Sverige testar man inte heller folk som dör utanför vården allmänt för Covid.
Har bara sett dessa jämförelser från Spanien och Italien so far men detkommer naturligtvis at göras i efterhand.
Många kan ju vara sekundäroffer. Alltså människor som lider av något annat eller råkar ut för saker som de inte kan få ellerinte söker vård för pga den höga belastningen i vården.
Citera
2020-04-01, 11:48
Medlem
petnomis avatar
Nya riktlinjer: De kan väljas bort i intensivvården

Multisjuka som bedöms ha svårt att klara intensivvård kan väljas bort.

Men om du är ung eller gammal, har barn eller inte ska inte spela någon roll.

Nya riktlinjer visar hur vården ska prioritera till följd av coronapandemin.

Virusutbrottet sätter press på sjukvården. Nya intensivvårdsplatser tas fram och personal utbildas över hela landet.

Samtidigt har diskussionen kring vem som ska prioriteras om resurserna börjar ta slut, kommit upp på dagordningen.

Det har fått Socialstyrelsen att ta fram ett nytt dokument: ”Prioritering inom intensivvård under extraordinära förhållanden”. I arbetet har både medicinska och filosofiska, etiska experter ingått.

De ska väljas bort
Socialstyrelsen slår fast att de nya riktlinjerna ska gälla först när behoven överstiger resurserna och andra möjligheter har uttömts, som fler intensivvårdsplatser.

– Det är viktigt att allmänheten känner till hur vården prioriterar, säger Thomas Lindén, avdelningschef på Socialstyrelsen.

– Det första är att alla har ett lika värde, det innebär till exempel att vi inte prioriterar efter social ställning, om man har barn eller vad man har för yrke. Inte heller efter hur många år man har levt.

Den som i första hand ska få vård är den som förväntas klara den påfrestning som intensivvård innebär – och tros leva minst ett år därefter.

I andra hand människor med olika sjukdomar men som kan leva 6–12 månader framåt. Sist ska svårt sjuka med liten chans att överleva behandlas.

Starka och svaga kan väljas bort
Det innebär att många i grunden friska och starka kan väljas bort.
Men också personer med flera underliggande sjukdomar, till exempel i hjärta, lungor och njurar, som kan försvåra möjligheten att klara behandling i respirator.
– Multisjuklighet är en svår faktor. Om man inte kommer att klara av intensivvård, för det är väldigt krävande för kroppen, då ska man heller inte ges företräde till den, säger Lindén.

I dokumentet poängteras samtidigt att den som inte får intensivvård ska få annan vård.

Tvingas prioritera även i dag
Heidi Stensmyren, ordförande för fackliga organisationen Sveriges läkarförbund, slår fast att hennes medlemmar tvingas till tuffa prioriteringar redan i dag.
– Det är ett jobb som intensivvårdsläkare gör varje dag eftersom vi har så få intensivvårdsplatser i Sverige. Det är viktigt att komma ihåg, säger hon.

Enligt Socialstyrelsen får inte saker som social status eller ålder avgöra vem som ska få intensivvård.

– Det väger vi ändå inte in i svensk hälso- och sjukvård, liksom vi inte väger in några diskrimineringsgrunder. Vi prioriterar utifrån om det är till gagn för patienten eller inte. Är det inte det så ska patienten inte intensivvårdas, säger hon.

Stensmyren är tveksam till vilken tyngd det nya dokumentet kommer att få i arbetet. Men hon är glad över att Socialstyrelsen trycker på att det är en stor press på den som ansvarar för prioriteringen och att det därför är viktigt med återhämtning och kollegialt stöd, att chefer får stöd och kan ge stöd i det professionella arbetet.

Oro för patienter
Att man också listar vilken annan typ av vård som ska prioriteras bort, ger hon tummen upp. Bland annat för att det kommer att göra bedömningarna likartade över Sveriges 21 sjukvårdsregioner.

Enligt Heidi Stensmyren oroas många medlemmar över vad som ska ske med övrig vård när pandemin börjar ta större del av resurserna.
– Många läkare är oroliga för att deras patienter inte ska få vård i tid, att den kommer att skjutas upp. Det är svårt nu när det är så stor osäkerhet kring när vi kan räkna med att komma i ett normalt läge igen.
Citera
2020-04-01, 11:48
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
25.000 per år får hjärtinfarkt. Det blir ganska många människor om man ser över en 10-års period.

Om man har haft en hjärtinfarkt för några år sedan men äter nu hjärtmedicin och allt med hjärtat fungerar optimalt, är man fortfarande i riskgrupp?

När det handlar om högt blodtryck så sa Johan Giesecke på TV4 att om man äter blodtrycksmedicin och nu har ett kontrollerat blodtryck så tillhör man INTE riskgrupp. Går det att applicera samma tänk gällande hjärtat? Någon som har koll?

Vill inte göra dig orolig, men hjärtat är ju skadat och svagare efter en hjärtinfarkt oavsett vilka mediciner man än äter och hur bra kondis man än har.
Citera
2020-04-01, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Ni som går till mataffären, hur känner ni inför det?
Hade ni använt mask om ni hade det?

Får ångest av att gå dit om jag ska va ärlig.

Ja, ångest. Spritar händerna när jag kommer hem direkt innanför dörren sen sköljer jag av allt jag köpt.

Ja om jag hade en mask som jag visste fungerade.

Tänkte på det i dag har inte tex målare masker som sjukvården kan få?
Citera
2020-04-01, 11:50
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
6,600 000 smittade och 1-4% dödlighet? Det blir kul detta
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Jag vill verkligen inte ha skiten...
Det är väl bara att förbereda sig på att man kanske snart är DÖD...
Citera
2020-04-01, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Ingen personal på äldreboenden testas, boende på äldreboenden flyttas från ett boende till ett annat. Dessa flyttar utför av flyttgubbar som släpps in trots rådande besöksförbud. Som någon tidigare skrev så pågår det ett sanktionerat massmord på äldre svenskar som byggt upp landet.
Så just dagens äldre har byggt upp landet, inte generationerna före eller efter utan dagens. Dagens gamlingar är 40-talisterna som fick allt, vet bäst och inte förstår varför de ska hålla sig inne. Blir det färre av dem pga det här är det ingen förlust för samhället.
Senast redigerad av HalHandyman 2020-04-01 kl. 11:55.
Citera
2020-04-01, 11:51
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
ja, och de tror att ett bedöksförbud NU ska hjälpa. Har de ens underlag för sina beslut? Personalen är ju lika mycket potentiella smittspridare som besökare på ett boende! De är ju inte isolerade från smitta ute i samhället och inom familjen bara för att de är vårdpersonal. Det enda som jag tror skulle funka är att permanent stänga alla boenden och låta testad personal bo där veckovis.

det är extremt korkade människor som tar beslut i Sverige. Man verkar inte fatta hur smittsamma sjukdomar sprids.
Citera
Medlem
Overminds avatar
Citat:

Jag handlar sent på kvällarna när det är väldigt väldigt lite folk ute.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Nån som har testats positivt och INTE haft hög feber eller långdragen torrhosta?

Jag har haft lättare andningssvårigheter, max 37.5 i feber, sporadisk torrhosta, huvudvärk, nästäppa, frossa och slem i halsen.

Känt mig allmänt hängig. Dessutom har det kommit och gått, vilket tycks gå i linje med hur covid-19 verkar i kroppen.

Just att du har flera parallella symtom får mig att misstänka corona skarpt. Det verkar som att folk antingen inte har symtom alls eller flera samtidigt. Alltså inte endast ett. Och nej hög feber är inte ett måste eller långdragen torrhosta.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Kan man vara världens bästa forskare? Låter lite som världens bästa idrottsman?

Sant. Dessutom ser han inte lika smart ut som Tegnell. Nä fan Tegnell kan säkert mer, den sluga jäveln.
Citera
Medlem
Citat:

Jag tycker inte det är så farligt men mataffärerna här är ganska luftiga så det har inte varit någon direkt trängsel.
Men klart jag undviker gå ut till affärerna om jag inte behöver, just nu gör jag det kanske en gång i veckan och oftast på morgonen.

Annars är det ju bara att göra som sagts redan, försöka undvika stoppa fingrar i ansiktet osv innan man hunnit tvätta sig.
Men lite ångest har man när man ska slå in koden på kortautomaten...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Hur många läkare brukar dö av influensa i italien varje år? Det måste väl vara ett par hundra då

Det har inte med covid 19 å göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in