2020-04-01, 11:21
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det är ute en ny Coronavirus Growth in Western
Där det går att jämföra den svenska kurvan med den Italienska. Även andra länders kurvor. Alltid Intressant att se och följa upp och se.
https://www.motherjones.com/kevin-drum/2020/03/coronavirus-growth-in-western-countries-march-30-update/
Tack för excellent länk
Citera
2020-04-01, 11:22
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Visst, men hela världen står i brand. Som du skriver så vill man i Sverige få en ström av sjuka
som vårdapparaten kan tåla. Hur man gör det finns det inget facit på.
att någon gör olika mot andra kan visa sig vara värdefullt inför framtiden.

Vi kommer alla i hela världen att få leva med detta. De som är isolerade nu kommer att få det senare. Kina och Syd Korea kommer att få en andra våg inom kort (tror jag iaf)

Globaliseringen är med viss sannolikhet död. En gissning är att det
blir såsom med HIV. Många länder som har inreseförbud för det.
Karantänregler kommer nog vara aktiva för lång tid framöver när det gäller Corona.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Du är i a f duktig på att förolämpa (liksom dystopiker i allmänhet).

Kika på detta: ökningen av antalet döda i COVID sista 6 dagarna mot föregående 6. Vad är det du gillar i t ex Finlands, Norges, UK:s, Tysklands, Alpländernas, USA:s, Kanadas osv osv siffror? Vad har vi att lära av dem?

+933% Irland
650 Marocko
600 Ryssland
500 Ukraina
475 Indien
367 Finland
313 UK
288 Österrike
282 Rumänien
257 USA, Norge
245 Tyskland
236 Belgien
200 Portugal
195 Kanada
182 Turkiet
173 Brasilien
155 Schweiz
144 Holland
138 Polen
131 Sverige
129 Frankrike
125 Australien
100 Danmark
91 Japan
71 Spanien
69 Grekland
20 Italien
4 Iran

Sveriges siffror 180/62 = 2,9
2,9 = 290%
Jag kanske har missuppfattat dig?
Förklara i så fall....vilka siffror har du använt?
Citera
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Fauci och Birx presenterade ett best case senario på 100000-240000 döda amerikaner.
<klipp>
Fauci och Birx är riktigt bra ..
Om Trump bär foliehatt, vad gör då inte Fauci? Ena dagen siar han om miljontals döda, andra dagen några hundra tusen
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Har de verkligen sagt det så uttryckligt som du vill göra gällande?

Kan du plocka fram källor som har direkta citat där någon befullmäktigad representant sagt följande offentligt:

- Det är bara en förkylning

- Det finns inte en chans att det når Sverige

Jag är uppriktigt intresserad att få veta vem som sagt det, när och i vilket sammanhang. Att det pratades om att kulmen kommer att nås...det kommer jag ihåg att Tegnell sade för en månad sedan.

https://sverigesradio.se/artikel/7392269

Anders Tegnell sa det.
Citera
Medlem
Rigbards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
haha länk?

Malaysia's coronavirus lockdown advice for women sparks sexism backlash
Citera
2020-04-01, 11:23
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Det skulle innebära att covid-19 är långt ofarligare än vanlig säsongsinfluensa. Tillåt mig att småle.

Jag skulle ta hans siffror med en stoooor nypa salt. Det finns liksom inga värden att räkna på eftersom det sker så få tester.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Flockimmunitet när man har så liten kunskap om viruset och vet inte hur lång immunitet man får.
Det var också galet!

Även med flockimmunitet på 60% så är det ingen garanti att smittor inte sprids.

O för att riskgrupperna ska vara trygga så måste de vaccineras.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Du kan ta på dig handskar, munskydd. Du kan nysa i armvecket i stället för rakt ut.

Ok, var köper jag munskydd som är effektivt mot covid-19 i Stockholm? Eller överhuvudtaget i Sverige?

Sen är det bevisat att det kan hänga i luften i 3 timmar, oavsett om du har nyst eller andats ut.
Citera
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Det går inte att bevisa att man uppnått flockimmunitet utan att testa en tillräckligt stor andel av byinvånarna för antikroppar för att få en uppfattning om hur smittan gått genom byn. Flockimmunitet är fortfarande en hypotes vilket står i ditt citat, en hypotes jag skulle hävda kommer ur önsketänkande om att allt detta ska vara över.

Givet hur det ser ut i Sverige så skulle jag säga att det började dö italienare när smittan fortfarande endast täckte en bråkdel av byns befolkning vilket skulle ha fått de smartare italienarna att självisolera sig. Sedan kom karantänen.

Visst är det en hypotes men att noll nu smittas är ytterst svårt att förklara då det inte sker på något annat ställe. Åtgärderna dämpar bara spridningen något.
Kurvan replikerar exakt hur det brukar se ut när flockimmunitet uppnås vid andra virussjukdomar som influensor som väldigt snabbt och plötsligt ebbar ut efter toppen.

Det skulle vara mycket mera oväntat om inte ens tillfällig immunitet uppnås. Allt man sett hittills tyder på att immunitet går att upppnå. Det betyder inte att flockimmunitet är en realistisk metod av flera anledningar.
1. Varaktig immunitet är mycket riktigt troligen omöjlig.
2. Dödligheten och andelen intensivvårdskrävande fallär för hög.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Minst ett demensboende och ett äldreboende har smitta i Västerås.

Detta blir resultatet av att inte stänga förskolor och skolor. Smittvägen från skola till förälder till arbetsplats är fortfarande inte bruten i Sverige.
Citera
2020-04-01, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasarely
Yngre riskgrupper med barn i grundskoleålder har definitivt kastats under bussen. Vi tillhör denna kategori och har därför jobbat hemifrån i 3-4 veckor, och tagit barnen ur skola och idrottsaktiviteter. Barnen revolterar hemma då de ser att deras kamrater fortsätter på som vanligt. Vi kan inte fortsätta så här och måste tyvärr ge upp strategin att hålla barnen hemma snart. Interna dokument är läckta om att sjukhusen slår i taket nästa vecka och folk får dö hemma. Sjuksköterskor bönar och ber om att alla ska stanna hemma. Skulle vi inte försöka plana ner kurvan till en hanterbar nivå? VAD krävs för att denna lama regering skall våga agera, och stänga skolorna åtminstone i Stockholm? Känns som man lever i en skräckfilm.

Exakt samma här, ungarna blev skogstokiga när vi höll dom hemma och i förra veckan var det närmast revolution under två dagar som tog all min tid att avstyra.

Mitt råd är att er hälsa går först.

Om ni är i riskgrupp är det troligt att ni åker på det om barnen går i skolan.

INGEN kommer ta ansvar för att du eller din fru eller båda dog, vi gjorde vad FHM sa...

Skydda er själva först.

Jag lyckades kväsa revolutionen och nu har det lugnat ner sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in