2020-04-01, 09:32
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stahlhelm1916
nej. det kommer rasa igen
Jag upprepar min egen strategi. Ser att det sjunker nu i Stockholm 3%, en del som SKF och Sandvik ner 5%. När någon av mina favoriter går ner 10% på en dag kommer jag att handla för 2mkr. Det gör jag varje gång tills min kassa är totalt slut. Om det fortsätter ner även efter det kommer jag för första gången sedan 2008 att belåna min portfölj och köpa ännu mer. Det var fantastiskt lönsamt den gången att handla i botten, kommer att bli så även nu.

Ju räddare just du känner dig för corona, desto större köpläge. Mina 20 år på börsen säger mig att stor fear and greed räcker som köp/sälj-signal.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-04-01 kl. 09:35.
Citera
2020-04-01, 09:34
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Kanske har dina favoriter nått sin topp, för att harva upp-och-ner oavbrutet i fem år, som mina favoriter gjort? Kanske ett bra läge att prova något nytt. Vad kan vara fel med svenska klassiker som SKF, Elux, Volvo, Sandvik. På sikt alltså, bortom corona-krisen.

SKF är intressant för mig, uppfyller alla parametrar och är just nu motiverat prissatt, men inget kap.
Elux faller tyvärr bort då de inte uppfyller mina kvalitetskrav (Indragen utdelning, dålig tillväxt/potential)
Volvo faller bort på samma som Elux + fler parametrar men för ett riktigt bra pris är de inte uteslutna.
Sandvik ser näst bäst ut efter SKF, med ett motiverat pris på 134 ligger de idag likt SKF rimligt prissatta. Tyvärr inget kap.
Citera
2020-04-01, 09:37
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
SKF är intressant för mig, uppfyller alla parametrar och är just nu motiverat prissatt, men inget kap.
Elux faller tyvärr bort då de inte uppfyller mina kvalitetskrav (Indragen utdelning, dålig tillväxt/potential)
Volvo faller bort på samma som Elux + fler parametrar men för ett riktigt bra pris är de inte uteslutna.
Sandvik ser näst bäst ut efter SKF, med ett motiverat pris på 134 ligger de idag likt SKF rimligt prissatta. Tyvärr inget kap.
Du har kanske högre ställda krav än jag, "kap". För mig är Telia ett kap på 33 kr. Men de kommer sannolikt aldrig att passera 45 kr igen, så den potentiella max-vinsten är bara 30-40%. Fast det räcker för mig, jag går in med stora belopp upp till 15mkr och säljer inom 1-3 år om uppgången blev som beräknad. Sedan kommer jag att missa toppen ifall de fortsatte upp till 80 kr. Det har jag gjort många gånger.
Citera
2020-04-01, 09:42
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jag upprepar min egen strategi. Ser att det sjunker nu i Stockholm 3%, en del som SKF och Sandvik ner 5%. När någon av mina favoriter går ner 10% på en dag kommer jag att handla för 2mkr. Det gör jag varje gång tills min kassa är totalt slut. Om det fortsätter ner även efter det kommer jag för första gången sedan 2008 att belåna min portfölj och köpa ännu mer. Det var fantastiskt lönsamt den gången att handla i botten, kommer att bli så även nu.

Ju räddare just du känner dig för corona, desto större köpläge. Mina 20 år på börsen säger mig att stor fear and greed räcker som köp/sälj-signal.
Kan tilläggas att min strategi gör att jag är lyckligast de dagar Stockholms-börsen rasar, lite oväntat. Men jag är inte fulltankad och det skulle irritera mig om det stora lyftet kom när jag hade massor med kontanter kvar. Dock är jag 75% säker på att jag gått in för tidigt.
Citera
2020-04-01, 09:54
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Du har kanske högre ställda krav än jag, "kap". För mig är Telia ett kap på 33 kr. Men de kommer sannolikt aldrig att passera 45 kr igen, så den potentiella max-vinsten är bara 30-40%. Fast det räcker för mig, jag går in med stora belopp upp till 15mkr och säljer inom 1-3 år om uppgången blev som beräknad. Sedan kommer jag att missa toppen ifall de fortsatte upp till 80 kr. Det har jag gjort många gånger.

Telia är intressant dock med tveksam tillväxtpotential och tvivelaktig ägarbild. De har en historia av dåliga förvärv som kostat massor med pengar. De är dock en riktig kassako och om ledningen agerar rätt så bör de fortsätta vara det. Nöjer man sig med hög avkastning och tveksam tillväxt är det inget dåligt köp. Dock med sämre kvalité än andra nämnda bolag och ett motiverat pris på max 23 kr är det tyvärr inget kap för mig.
Citera
2020-04-01, 10:08
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Hursomhelst finns det fins köplägen nu om man inte råkade vara överbelånad när krisen startade, Får väl vara tacksam för det antar jag Noterar att Scandic Hotels kryper ner under 30 igen. Det är en av de aktierna jag bevakar nu. Tror på att Svenskar kommer turista inom Sverige mer i år och då ligger Scandic bra till. Tror på en vändning och att de börjar återanställa folk på hotell snart Tänker vänta ut April månad men i Maj kan det vara för sent...
Scandic är en väldigt trevlig prisvärd kedja som jag själv använder. Det enda som fattas i analysen om/när man ska köpa är ett datum när vi kunder tycker det känns OK igen att klämma in oss i flygande konservburkar med 250 okända människor för att lägga oss och sova med 500 andra okända.

Själv kommer jag att hålla mig från aktier kopplade till resa, turism, nöjen. Kanske ruckar corona på några vanor som vi människor haft de senaste 50 åren. Då kan några bolag sitta illa till. Båt-kryssningsresor och billighetsflyg tror jag t.ex har fått oreparerbara skador, därefter flygplanstillverkare och skeppsvarv.
Citera
2020-04-01, 10:11
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
Telia är intressant dock med tveksam tillväxtpotential och tvivelaktig ägarbild. De har en historia av dåliga förvärv som kostat massor med pengar. De är dock en riktig kassako och om ledningen agerar rätt så bör de fortsätta vara det. Nöjer man sig med hög avkastning och tveksam tillväxt är det inget dåligt köp. Dock med sämre kvalité än andra nämnda bolag och ett motiverat pris på max 23 kr är det tyvärr inget kap för mig.
Skräpbolag med skräpledning, visst, nu senast nersunkade av TV4-köpet som är helt värdelöst, återigen några miljarder bortkastade. Men den dagen telia kostar 23 kr kommer jag att köpa för allt jag äger. Normal utdelning med dagens värdelösa ledning är 3-4 kr per år. Tänk dig en bra ledning...
Citera
2020-04-01, 10:13
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Skräpbolag med skräpledning, visst, nu senast nersunkade av TV4-köpet som är helt värdelöst, återigen några miljarder bortkastade. Men den dagen telia kostar 23 kr kommer jag att köpa för allt jag äger. Normal utdelning med dagens värdelösa ledning är 3-4 kr per år. Tänk dig en bra ledning...

Jag också, låt oss hoppas den dagen skall komma snarast
Citera
2020-04-01, 10:14
Medlem
Citat:
Scandic är en väldigt trevlig prisvärd kedja som jag själv använder. Det enda som fattas i analysen om/när man ska köpa är ett datum när vi kunder tycker det känns OK igen att klämma in oss i flygande konservburkar med 250 okända människor för att lägga oss och sova med 500 andra okända
Min bedömning är att det räcker med att norden öppnar upp och släpper restriktionerna för att scandic ska gå bra igen. Turister från utanför norden måste vara en liten del av scandics intäkter...

En hint där kan vara att Danmark planerar lätta på sina restriktioner om knappt två veckor.
Citera
2020-04-01, 10:23
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Min bedömning är att det räcker med att norden öppnar upp och släpper restriktionerna för att scandic ska gå bra igen. Turister från utanför norden måste vara en liten del av scandics intäkter...

En hint där kan vara att Danmark planerar lätta på sina restriktioner om knappt två veckor.
Jag tror lusten att resa i närområdet, inom landet, kan komma redan i sommar. Men det tar minst ett år innan vi ens nosar på 2019 års siffror, år 2020 är redan wasted. Det finns alltså risk för en hel del hotell-konkurser. Det kommer alltså att finnas hotell-rörelser att köpa för minimalt belopp i Sverige.

Så nej, den här röran kan inte redas ut på bara ett år. Enda chansen är kraftiga bidrag från staten. men jag kan inte se hur de skulle ge pengar till privata företag? Däremot kan vi få en helikopter-peng till alla svenskar kanske 10.000 kr. Då skulle resandet till Stockholm och Göteborg snabbare komma upp från dagens noll-läge.

Inte ens ett företag som Scandic tror jag överlever 6 månader utan intäkter. Världens största kryssningsföretag Carnival planerar att dra in 60 miljarder kronor från sina ägare så att de kan överleva året. Men jag tror de konkar, vem skulle lägga in de pengarna.

Stordalen är överbelånad. Alla hans företag kommer att gå i konkurs inklusive Ving och alla hotell inom 3 månader om inte staten går in och stöttar. Han har iofs tur som är norrman, han får säkert norska olje-pengar. Om de har kvar några. Vore det inte för oljefonden tror jag hela Norge kommer att konka, de största intäkterna kommer från olja och kryssningar...
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-04-01 kl. 10:28.
Citera
2020-04-01, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Om jag går ur på 500 och köper in mig på 400 då?
Du gör nog bäst i att skrota din hemliga metod...

Och om 400 aldrig kommer? Utan det blir 550, sen 600 istället... vänta ännu längre och hoppas att det dippar igen, eller riskera att stå utanför en uppgång? Det är kruxet med att hoppa ut och in, ett tillräckligt bra ”in-läge” kanske aldrig kommer och så står man där med byxorna nere och får köpa in sig igen på högre nivåer än man hoppade ur på. Bättre att lägga sin energi på att skaka fram mer stålar att trycka in på marknaden istället för att sitta och spekulera kring ännu lägre bottnar som kanske aldrig kommer.
Citera
2020-04-01, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Skojjar du? Jag sparade en massa förlust genom att sälja alla aktier. Om än lite idiotsent, kunde ha sålt flera dagar tidigare när man ändå såg att hela världen fick sammanbrott, då går itne svenska börsen bra oavsett.

KÖpte på bottennivå, och har redan sålt en vinst på 1000 kr. Jag vet att aktier går ner om de får + 24% på en dag. ska köpas imorgon. Vinst! Gillar

Om man ”visste” att aktier sannolikt går ner efter en 24% uppgång, absolut, då har du oddsen på din sida och blir en vinnare i längden såvida du inte överger strategin för tidigt. Men har inte sett några siffror på att så är fallet. Så det du talar om kallas tur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in