2020-04-01, 10:30
Medlem
InOurNatures avatar
Vill bara påminna att så sent som i Söndags hade vi enligt Tegnell en flack kurva - då med tanke på antalet nyinlagda IVA patienter. Och vill åter påminna att just Söndagen är fortfarande för antalet nyinskrivna enligt;

https://portal.icuregswe.org/siri/report/vtfstart-corona
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Sverige har under de sista 6 dagarna haft 131% ökning av dödsfallen jämfört med föregående sex dagar.

Finland-Norges ökning är 290%.

Worldometer har vad jag förstått gått över till FHM data som är fördröjd. FHM säger själva att man ska ta senaste dagarnas siffror med en nypa salt beroende på hur rapporteringen går till. Man kan troligen se det som att vi i Sverige låg stilla 2 dagar vilket hade varit helt orimligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
De flesta här i denna tråd är tokar som tolakr att så de får fram sin åsikt att allt går åt helvete, du är precis tvärtom, men lika blåst som dina kompisar på andra kanten.

Norge hade väl för 6 dgr sen 0, eller 2 dösdsfall, fattar ju en fiskmås att all ökning då blir extrem, inte du tydligen. Du får nog vänta lite innan du gör de tolkningar du så infantilt försöker göra.
Jag säger inte att du kan få rätt men just nu har du ingen som helst aning.
Du är i a f duktig på att förolämpa (liksom dystopiker i allmänhet).

Kika på detta: ökningen av antalet döda i COVID sista 6 dagarna mot föregående 6. Vad är det du gillar i t ex Finlands, Norges, UK:s, Tysklands, Alpländernas, USA:s, Kanadas osv osv siffror? Vad har vi att lära av dem?

+933% Irland
650 Marocko
600 Ryssland
500 Ukraina
475 Indien
367 Finland
313 UK
288 Österrike
282 Rumänien
257 USA, Norge
245 Tyskland
236 Belgien
200 Portugal
195 Kanada
182 Turkiet
173 Brasilien
155 Schweiz
144 Holland
138 Polen
131 Sverige
129 Frankrike
125 Australien
100 Danmark
91 Japan
71 Spanien
69 Grekland
20 Italien
4 Iran
Citera
2020-04-01, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
En brant stigande kurva, X% av de smittade kommer behöva intensivvård, vad kommer att ske?

Jävla lågbegåvade människor på Folkhälsomyndigheten. Hur svårt kan det vara!?
Det är verkligen otroligt att man förväntar sig att dessa som håller på att utrota miljoner , ska bete sig på ett annat sätt..Några hundra år sedan hade man behandlat dem annorlunda men dagens fårk litar fortfarande på att de kan göra någon nytta för de höga lönerna de fått under alla dessa år.
Senast redigerad av Hannial 2020-04-01 kl. 10:36.
Citera
2020-04-01, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Jag svarade en annan person här inne som sa att ökningen inte är exponentiell.

Ja, insåg att jag felciterade och skulle avbryta postningen, men tjocka tummar gjorde att det gick iväg ändå och ofullständigt...🤪

Jag har nu svarat på rätt meddelande. Du och jag förstår varann.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Är inte Holland Belgien Schweiz mer tätt befolkade än Sverige, är du dum på riktigt?, och det är ingen fb-förolämpning, det är en serilös fråga.

Har du ett annat sätt att räklna som ingen annan i världen, ja då kan du räkna med att du har fel.

En sak i denna pandemi är ju så tydlig så inte ens mongot på särskolan kan missa det, tättbefolkade områden , betydligt snabbare smitta.

Schweiz har fler invånare per km2 men de är mycket mer utspridda över sin yta och har inga miljonstäder alls
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Var har du fått det ifrån? LÄNKA!

Det står i alla tidningar nu.

https://www.svd.se/folkhalsomyndigheten-ganska-brant-okning

Folkhälsomyndigheten har tidigare beskrivit coronautvecklingen i Sverige som en ”flack kurva”, men nu har läget förändrats.

– Vi ser att kurvan har ökat. Ökningstakten har stigit, säger analyschefen Lisa Brouwers.

Folkhälsomyndigheten: ”Ganska brant ökning”

Statsepidemiologen Anders Tegnell har den senaste tiden sagt att spridningen av coronaviruset i Sverige inte sker lika aggressivt som i andra länder. Han har talat om att vi här ser en mer ”flack kurva” i utvecklingen.

– Det ser ut som att vi håller på att få en flack kurva och vi jobbar väldigt hårt för att det ska fortsätta så, sa han på måndagen.

Men Folkhälsomyndighetens analyschef Lisa Brouwers säger nu till P1 Morgon att ”kurvan har ökat” den här veckan.

– Ökningstakten har stigit. I delar av Sverige har den ökat ganska mycket. Stockholm är ett sådant område. I stora delar av Sverige är det fortfarande väldigt lugnt, väldigt flackt och bra. Men i andra delar växer det ganska snabbt nu, säger hon i radioprogrammet.

Hon tillägger att det handlar om en ”ganska brant ökning”, men säger att det är svårt att dra säkra slutsatser om den framtida smittospridningen baserat på analysen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Worldometer har vad jag förstått gått över till FHM data som är fördröjd. FHM säger själva att man ska ta senaste dagarnas siffror med en nypa salt beroende på hur rapporteringen går till. Man kan troligen se det som att vi i Sverige låg stilla 2 dagar vilket hade varit helt orimligt.
Det kommer klumpvis och det är därfär jag klumpar ihop flera dagar åt gången: gjorde jag inte det skulle "bruset" bli orimligt högt.
Citera
2020-04-01, 10:33
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Svenskarna är väl snarare ett av de ängsligaste folken på jorden? Jag arbetade som reseledare i början av 90-talet när folk plötsligen avbeställde i stort sett alla resor pga första Gulfkriget. Folk vågade inte ens flyga från Dala Airport till Göteborg av rädsla för att Saddam skulle skjuta ner deras plan...

Och se på mångas fullkomligt hysteriska oro härinne, trots att COVID-utvecklingen i Sverige är bland de mest kontrollerade och dämpade i världen (bland jämförbara länder).
Ja. Det var tider det. När folk tog försiktighetsåtgärder och hade konsekvenstänk. Nu sätter de i som är i bestämmande ställning på sig en rosa fittmössa och "vips" så är karriären i hamn och inget kan hända.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karanan
Skillnaden mellan 70+are och yngre generationer är att de har varit med förr. De är vana att tänka själva. De vet hur de ska uppföra sig. De vet hur viruset sprider sig. Möter du en äldre så håller denne ett behörigt avstånd vilket inte nonchalanta yngre gör. De yngre lämnar inte plats för mötande på trottoarer och håller inte tillräckligt avstånd i kassaköer. Den äldre vet hur viktigt det är att ta den dagliga promenaden som folkhälsomyndigheten rekommenderar. Den äldre vet också att man kan ta en promenad med enstaka vän om man håller 1,5-2 meters avstånd. Har bara sett enstaka äldre i affärer på tidiga morgnar. Upplever inte att de är många. Jag tycker att de sköter sig. Har däremot sett andra grupper som inte kan uppföra sig. T.ex en man i 40års åldern som fick tillsägelse av personal i matbutiken eftersom han tagit lösgodis och smakat på och sen lade tillbaka. Tvi fan! Och hans huckleförsedda hustru stoppade honom inte. Han var enbart ute efter att sprida sin saliv i godiset. Varning köp inget oförpackat!!

Att undvika lösgodis det har alla intelligenta insett för årtal sedan. Kanske ända sedan fenomenet uppstod. Samma gäller för så kallade salladsbarer. Själv plockar jag frukt så långt bort jag kan i affären ur omöjlig räckvidd för barn och kärringar som ska klämma på allt. Och tar bara sådant som har skal. Vi får se när den svenska äpplena kommer i höst om man vågar sig på dem igen.

I dag ska jag tillverka egen handsprit, 1 liter T-röd en liten burk vaselin och en dl vatten. Går fortfarande inte att få tag på så det håller på att ta slut.
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Du är i a f duktig på att förolämpa (liksom dystopiker i allmänhet).

Kika på detta: ökningen av antalet döda i COVID sista 6 dagarna mot föregående 6. Vad är det du gillar i t ex Finlands, Norges, UK:s, Tysklands, Alpländernas, USA:s, Kanadas osv osv siffror? Vad har vi att lära av dem?

+933% Irland
650 Marocko
600 Ryssland
500 Ukraina
475 Indien
367 Finland
313 UK
288 Österrike
282 Rumänien
257 USA, Norge
245 Tyskland
236 Belgien
200 Portugal
195 Kanada
182 Turkiet
173 Brasilien
155 Schweiz
144 Holland
138 Polen
131 Sverige
129 Frankrike
125 Australien
100 Danmark
91 Japan
71 Spanien
69 Grekland
20 Italien
4 Iran

Ja, om du är så korkad att du efter en veckas döende i Norge drar slutsatser av ökningen i dödstal som börjar på ett, då ska du förolämpas, byfåne.

Vad är nu detta för hemmasnivkrad tabell du visar?

Jag föreslår du försöker lyssna på de som begriper nåt, om du är för obildad och åsnelik för att ta til dig vad jag skriver, lyssna på FH; idag.
Senast redigerad av Draken55 2020-04-01 kl. 10:36.
Citera
2020-04-01, 10:34
Medlem
Motacilla.albas avatar
Om man inte ändrar rutiner kommer vi inte få statistik på total dödlighet förrän augusti 2021. Då tidigare års statistik släpps. Den som nu rapporteras är helt skilt från den vänliga dödsstatistiken.

Den som lever får se😀
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in