Det märkliga i den här serien är att experterna alltid ska förklara vad deltagarna ska göra och ändra på hos sig själva för att relationen ska funka. Varför inte bara para ihop folk som passar med varandra istället. Flosklerna från experterna är också höjdpunkter i programmet, som den där sexologen som i senaste avsnittet tycker att deltagarna måste jobba på den "dynamiska friktionen som får en relation att funka". Som flera varit inne på är det plågsamt att se det som utspelas.
I flera säsonger har deltagarna varit personer som överhuvudtaget inte varit mogna nog, eller haft de personliga förutsättningarna, att ha en fungerande relation. Vem/vilka det är den här säsongen är uppenbart för de flesta. Om det inte har brustit där så har man istället blivit ihopmatchad med någon som det ändå inte finns förutsättningar att det ska bli något med.
Citat:
Ursprungligen postat av
dialektiker
Elina: "Alltså kolla vad jag är fucking queen över att skära avokado. Jag vill gifta mig med mig själv"
Den repliken bara skriker osäkerhet och en önskan om att någon annan faktiskt ska tycka om en. Vilket inte kommer ske om hon inte vågar att visa sig svag emellenåt.
Citat:
Ursprungligen postat av
RedX
Jag tycker att Elahe får oförtjänt mycket skit här inne. Tycker inte alls att hon utstrålar särskilt mycket osäkerhet - jag tror inte att det är mer komplicerat än att hon parades ihop med en partner som hon inte har särskilt bra kemi med och saknar attraktion till.
Det behöver inte vara svårare än så. Försöket att matcha henne med Jakob kan jag förstå på så sätt att han säkert är ganska dominant och chefar i sin roll på jobbet, vilket hon kanske skulle gilla. Men i relationen med Elahe vill han bara vara snäll och inställsam, och när han inte har ett alpha-hanne utseende hon tänder på finns liksom inget kvar som hon uppskattar. Sedan vad han ser hos henne som gör att han vill vara snäll och inställsam, det vet jag inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
fitz-hume
Jag är inte konspiratoriskt lagd, men... efter att ha sett alla säsonger framstår det ganska så klart att produktionen medvetet har felmatchat par för att öka på underhållningsvärdet. Jag måste erkänna att denna typ av sadistisk doku-tv-drama också funkar. De väljer ut ett par som de matchar korrekt, och låter sedan de andra paren kämpa och förnedras.
Så är det väl ungefär som det funkar.