2020-04-01, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Smittspårningen gav vi ju helt upp vilket är nästan det viktigaste i alla infektioner.

Japp...

Det nu viktigaste är att parallelt med allt annat dels testa ALLA avlidna innan dom kremeras och sen testa hela befolkningen för antikroppar.

Gör man det får man en rättvisande bild av spridningen och antalet döda.
Citera
2020-04-01, 05:47
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frantik
Snabbast växande tråden på Flashback i mannaminne - helt sjukt att bakom alla dessa konton har det hela tiden gömt sig epidemiloger, matematiker och experter rörande denna typer av kriser.
Synd ni inte sitter i bestämmande positioner för då hade det varit räddningen :/. Plus att ni hade fått ut invandrarna

Man behöver inte vara epidemiolog för att lägga ihop 1+1.

Dessutom finns det bra epidemiolog kurser på youtube så vem som helst kan lära sig det relevanta på ett par dagar. Här får du en t.ex https://www.youtube.com/watch?v=PWzbArPgo-o
Citera
2020-04-01, 05:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Från en riktig sjuksköterska, som råkar ha en Phd. i "vård", och använder titeln "doktor", men han är inte alls läkare.

Vad spelar det för roll om informationen är korrekt?
Varför känner du att du måste skjuta budbäraren?
Citera
2020-04-01, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
I Sverige ja..

I Tyskland, Japan, Sydkorea och där jag är Kuwait verkar de flesta överleva.

Kina blev överväldigade.

Italien togs också på sängen.

Alla andra visste vad som skulle hända.

FHM med sin posterboy Anders Tegnell valde snabb flockimmunitet och listan på hans uttalanden under den första kritiska månaden visar tydligt på hur han motsatte sig tidiga åtgärder för att "platta till kurvan".

Åtgärderna var billiga och inte omfattande.

första ronden förlorade Sverige tillsammans med många andra länder, att bromsa smittan tidigt.
Vi är inte ensamma där.

Rond två är att hantera antalet fall och ett andra försök att platta till kurvan.
Vi har flera gånger fler dödsfall än norge och ungefär samma antal smittade så vi gör helt klart mycket sämre ifrån oss än i Norge.
Tyskland har 70 000 smittade och 700 döda, dom gör extremt mycket bättre än oss.

De flesta länder valde också att bromsa upp spridningen, till dags dato har FHM aktivt valt att motsätta sig detta, deras uttalanden i media talar sitt tydliga språk.

Sverige var således ett av ganska många länder som förlorade rond ett men enda land som också förlorat rond två.

italien och spanien gör vad dom kan, deras ansvariga kan med gott samvete sova på nätterna.

Rond tre blir att utkräva ansvar och genomföra förbättringar.
Med tanke på att social-medier krishanteringsgruppen blivit aktiverad och att man redan hör "jag tycker regeringen på det hela taget agerat korrekt, det är befolkningen som inte följer rekommendationerna" så lär vi också förlora rond tre.

Som utlandssvensk skäms jag.

Sverige hade redan ett skamfilat rykte men här var vår chans att verkligen visa världen det unikt svenska som vi alla anser oss ha, när det verkligen gäller levererar vi.

Vi har fan skämt ut oss globalt.

Krishantering skall vara TYDLIG och ÄRLIG.
Man skall förbereda för det VÄRSTA och hoppas på det BÄSTA.
Man skall ha en plan, beredskapslager, kunskap.

Vår regering har misslyckats med precis allt.

Jag sitter fan som ett litet barn och önskar att Guvernör Cuomo var min pappa (ni förstår...)
Själv sitter jag i Brasilien och är inne på tredje veckan i hemkarantän. Staden har 5 miljoner människor och igår kom första dödsfallet samt 5 nya coronasmittade. Guvenören gör ett strålande jobb som stängt ner hela staden i ett tidigt skede. Ändå sitter svenskar i Sverige och kastar skit på Brasilien om dess president och dess kriminalitet. Ska jag vara ärlig så vet jag inte om Sverige är så mycket bättre egentligen, handlingskraften här är något jag blir imponerad över iaf. Visar jag svenska nyheter där folk skålar på krogen eller åker skidor i fjällen så tror de att jag skämtar med dem i dessa coronatider. Folk här som smugit ner på stranden blir hämtade med tungt beväpnad militärhelikopter som patrullerar så det är inget skämt om man bryter mot karantän.
Citera
2020-04-01, 05:55
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Finns det någon info vad som händer nu då det vankas pollentider? Kommer dessa människor få sina luftvägar helt igentäppta om de drabbas av corona eller räcker det att de tar en clarityn?

Fler infekterade har dykt upp i regioner med mycket pollen hörde jag på radion. Teorin är att viruset åker snålskjuts på pollenet ner i lungorna.
Citera
2020-04-01, 05:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frantik
Snabbast växande tråden på Flashback i mannaminne - helt sjukt att bakom alla dessa konton har det hela tiden gömt sig epidemiloger, matematiker och experter rörande denna typer av kriser.
Synd ni inte sitter i bestämmande positioner för då hade det varit räddningen :/. Plus att ni hade fått ut invandrarna

Svenskar har hyfsat hög allmänbildning och vid något tillfälle fanns all information tillgänglig en googletryckning bort och i dagens sociala-medier samhälle får vi ju alla information från hela världen.
1999 när jag började på universitet fick man fortfarande gå till skolbiblioteket och låna böckerna men idag räcker det ju med att formulera en fråga så poppar svaret upp på skärmen.

Det sitter säkerligen ett par av yrkena du nämnt ovan, är själv civilingenjör och jobbar internationellt på höga positioner.

Hanif Bali verkar ju få rätt med sina andningsmasker, du vet de som Anders Tegnell, FHM och Agnes Wold fått all mediatid för att säga "dom fungerar inte, använd inte dom". Israel och Tyskland har ju infört krav i panik. Han är inte epidemolog eller expert men kan TILLGODOGÖRA SIG ALLMÄNT TILLGÄNGLIG INFORMATION PÅ INTERNET.

Jag tror dom flesta härinne och samhället i stort har känt ganska länge att "flockimmnunitet" är högrisk och många frågar sig varför Sverige inte sätter in några åtgärder.

Jag köper inte - "lång tradition av frivillighet", "valfrihet", "individens ansvar" för jag får inte köpa sprit hur som helst, inte röka varsomhelst, inte bygga till mitt hus hursomhelst och massa annat där STATEN går in och detaljstyr hur jag lever mitt liv.

Faktum är väl att om Skatteverket får krishantera denna epidemi så hade vi har fjorton fall och fallande
Citera
2020-04-01, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Fler infekterade har dykt upp i regioner med mycket pollen hörde jag på radion. Teorin är att viruset åker snålskjuts på pollenet ner i lungorna.
Ajdå inte alls bra men väntat ändå, vilka regioner rör det sig om?
Citera
2020-04-01, 05:59
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ja den siffran är att 19%(42151) har dött av de som bekräftats gått igenom sjukdomen och kommit ut på andra sidan.

Den siffran är värd att tänka på.

Fullständigt orimligt. Av dom studierna Norge WHO har gjort, så visar det på en dödlighet på 0,6 %

Det du talar om är bekräftade fall, och vi i Sverige testar ju bara dom som är inlagd på sjukhus. Dom allra flesta som drabbas av Corona får som en lättare förkylning och blir INTE inlagd på nått sjukhus.

Det betyder att dom INTE blir testade, vilket i sin tur betyder att dom INTE visas i statistiken.

Vilket i sin tur betyder att du INTE kan ta antal döda och dela med antal tillfrisknande, eftersom du inte vet hur många som har tillfrisknat.
Citera
2020-04-01, 06:03
Medlem
frantiks avatar
Citat:
Man behöver inte vara epidemiolog för att lägga ihop 1+1.

Dessutom finns det bra epidemiolog kurser på youtube så vem som helst kan lära sig det relevanta på ett par dagar. Här får du en t.ex https://www.youtube.com/watch?v=PWzbArPgo-o
Tack! Ska verkligen göra det så jag också kan bidra med mina kunskaper, fakta och åsikter!
Citera
2020-04-01, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Själv sitter jag i Brasilien och är inne på tredje veckan i hemkarantän. Staden har 5 miljoner människor och igår kom första dödsfallet samt 5 nya coronasmittade. Guvenören gör ett strålande jobb som stängt ner hela staden i ett tidigt skede. Ändå sitter svenskar i Sverige och kastar skit på Brasilien om dess president och dess kriminalitet. Ska jag vara ärlig så vet jag inte om Sverige är så mycket bättre egentligen, handlingskraften här är något jag blir imponerad över iaf. Visar jag svenska nyheter där folk skålar på krogen eller åker skidor i fjällen så tror de att jag skämtar med dem i dessa coronatider. Folk här som smugit ner på stranden blir hämtade med tungt beväpnad militärhelikopter som patrullerar så det är inget skämt om man bryter mot karantän.

Samma här i Kuwait, dom stängde gränsen flyg och land tidigt för dom ligger nära Iran och var nummer 9 på listan över värst drabbade länder.

-ALLA som kommer sätter dom i karantän i två veckor.
-Alla som kan får jobba hemifrån + statsanställda har fått långsemester (dom har råd).
-Skolor stängde.
-Allt uteliv dog på en vecka väldigt tidigt.

Nu är dom på plats 70

Får meddelanden hela tiden i telefonen på arabiska och engelska, "följ detta", "respektera dina medmänniskor följ reglerna", " nu gör vi X, respektera det"

Landet rullar på som vanligt men med få fall.

I början var jag ÖVERTYGAD om att dom skulle överreagera, ljuga om antalet fall och införa vansinniga åtgärder men istället blev det Sverige som hela världen skrattar åt.

Nu har ju alla glömt bort hur Nordkoreas sköt ihjäl de som fick coronaviruset och Kenya stenade ihjäl de första dom misstänkte var sjuka, det är Sverige krishantering som får stora rubriker i världens dagstidningar och dom är endast negativa.
Citera
2020-04-01, 06:05
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.google.com/search?sxsrf=ALeKk02newK1JMHIQesNWzhj1d2EItsQdA%3A 1585713750770&ei=VhKEXqPOLvH4qwHl8p7AAw&q=rehabili tering&oq=rehabilitering&gs_lcp=CgZwc3ktYWIQAzIECC MQJzIECCMQJzIECCMQJzICCAAyAggAMgIIADICCAAyAggAMgII ADICCAA6BggAEAcQHjoECAAQH lDcG1iAJ2DMLGgAcAB4AIABuASIAacYkgELMC4yLjQuMS4xLjK YAQCgAQGqAQdnd3Mtd2l6&sclient=psy-ab&ved=0ahUKEwij0dGGrMboAhVx_CoKHWW5BzgQ4dUDCAs&ua ct=5

Det här är lite kul. Bara man googlar på något vårdrelaterat, hur långt ifrån Corona det än kommer, så får man numera upp en varning från MSB, med en länk till FHM. Dom är rädda nu, för att folk ska skaffa sig korrekt information någon annanstans:

Varning om covid‑19
Om du känner dig sjuk ska du följa anvisningarna från de lokala hälsomyndigheterna. Källa: Världshälsoorganisationen
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
Detta är endast avsett som information. Rådgör med lokal sjukvårdsmyndighet. Läs mer
Citera
2020-04-01, 06:06
Medlem
frantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Svenskar har hyfsat hög allmänbildning och vid något tillfälle fanns all information tillgänglig en googletryckning bort och i dagens sociala-medier samhälle får vi ju alla information från hela världen.
1999 när jag började på universitet fick man fortfarande gå till skolbiblioteket och låna böckerna men idag räcker det ju med att formulera en fråga så poppar svaret upp på skärmen.

Det sitter säkerligen ett par av yrkena du nämnt ovan, är själv civilingenjör och jobbar internationellt på höga positioner.

Hanif Bali verkar ju få rätt med sina andningsmasker, du vet de som Anders Tegnell, FHM och Agnes Wold fått all mediatid för att säga "dom fungerar inte, använd inte dom". Israel och Tyskland har ju infört krav i panik. Han är inte epidemolog eller expert men kan TILLGODOGÖRA SIG ALLMÄNT TILLGÄNGLIG INFORMATION PÅ INTERNET.

Jag tror dom flesta härinne och samhället i stort har känt ganska länge att "flockimmnunitet" är högrisk och många frågar sig varför Sverige inte sätter in några åtgärder.

Jag köper inte - "lång tradition av frivillighet", "valfrihet", "individens ansvar" för jag får inte köpa sprit hur som helst, inte röka varsomhelst, inte bygga till mitt hus hursomhelst och massa annat där STATEN går in och detaljstyr hur jag lever mitt liv.

Faktum är väl att om Skatteverket får krishantera denna epidemi så hade vi har fjorton fall och fallande
Ska verkligen ta tid och se vad han Hanif Bali verkar säga. Han verkar smart och kan saker som han lärt sig på webben!
Bra att du är civilingenjör, det är en bred och bra utbildning att ha. Just i dessa tider också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in