Citat:
Nej, jag säger inte alls emot mig själv, det är du som inte tänker längre än näsan räcker.
Målet bör vara att få ner smittspridningen och antalet smittade, kritiska fall samt döda. Det är inte gångbart att testa alla varje dag. Det räcker med att testa så många man nu kan, låta dem isolera sig i några veckor, testa dem igen och sedan gradvis låta dem ut i samhället igen.
Det är fullständigt omöjligt att testa alla, hela tiden och att konstant hålla samhället fritt från smittade. Det går dock att begränsa smittspridningen med enkla medel.
Jag är för utökat testande, särskilt som de gjort i UK med stationer. Men även kommit med en idé om att folk testar sig hemma och droppar ett test i en låda som töms varje dag och sedan gås igenom v personal.
Målet bör vara att få ner smittspridningen och antalet smittade, kritiska fall samt döda. Det är inte gångbart att testa alla varje dag. Det räcker med att testa så många man nu kan, låta dem isolera sig i några veckor, testa dem igen och sedan gradvis låta dem ut i samhället igen.
Det är fullständigt omöjligt att testa alla, hela tiden och att konstant hålla samhället fritt från smittade. Det går dock att begränsa smittspridningen med enkla medel.
Jag är för utökat testande, särskilt som de gjort i UK med stationer. Men även kommit med en idé om att folk testar sig hemma och droppar ett test i en låda som töms varje dag och sedan gås igenom v personal.
Hur många man kan testa är en subjektiv fråga.
Det är helt upp till ansvariga myndigheter att ordna så många test de själva anser är rimligt, men det finns ju inget som stoppar myndigheter från att producera miljontals testkit om de anser det nödvändigt.
Att göra som du säger och testa ett antal i taget hjälper endast marginellt:
1. Samtidigt som du testar så sprider de som inte testar sig, viruset vidare till fler och ökningen fortsätter då på annat håll.
2. När du släpper ut de som blivit friska så har lika många insjuknat från de du inte testade
(samt att det visar sig att folk kan få smittan igen, så de du testade och släppte ut kan då bli sjuka igen)
3. Ytterligare en faktor som du inte nämner är de som är asymptomatiska. Så det att endast testa de med symptom kommer inte lösa problemet då (enligt studier från Sydkorea) 20% är asymptomatiska och sprider viruset vidare i tysthet.
Att testa en grupp i taget är som att skopa ur vatten ur en sjunkande båt med en kaffekopp.
Om Sydkorea kan det så kan Sverige, allt handlar om viljan att göra det, och det verkar som att viljan saknas i Sverige.
Samma fråga gäller respiratorerna:
New York med 13 milj. inv. behöver 30.000 och har en order på 19.000 från Kina, men Sverige med 10 milj. inv. har bara köpt in 600 och har ytterligare order på 200 från Getinge.
Varför sträcker sig New York så långt men Sverige bara så kort? Räknar FHM fel?
Jag tror det handlar om viljan saknas, som med testkiten, man vill köra den enkla vägen ut med flockimmunitet.
Att de som får viruset riskerar få permanenta lung och hjärnskador verkar man helt skita i...
Senast redigerad av kato85 2020-04-01 kl. 04:54.
Senast redigerad av kato85 2020-04-01 kl. 04:54.