2020-04-01, 01:33
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Nån som vill gissa varför spridningen är högst i Europa och inte asiatiska länder?

Hint. Kan ha nåt med skyddsmasker att göra.

Har förmodligen mycket med värmen att göra också. Viruset verkar gilla kallare klimat. I samtliga varma länder ter sig smittspridningen onekligen segare.

Qom i Iran var inte överdrivet varmt när det spreds som värst där.
Citera
2020-04-01, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Känns det okey att folk inte skall få ut något för all skatt de har betalt in till staten.

Det fungerar inte riktigt så att den skatt du betalar in läggs i ett speciellt konto just för dig.

Den ev. skatt du betalade in i sep. 1985 blev "förbrukad" i samma sekund som den betalades in av arbetsgivaren.

Du får vackert lita på att de som arbetar just idag är villiga att betala för den ev. sjukhusvård som du just nu behöver.

Annars finns alternativet att staten lånar pengar. Det är just det som sker nu.
Citera
2020-04-01, 01:35
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Har förmodligen mycket med värmen att göra också. Viruset verkar gilla kallare klimat. I samtliga varma länder ter sig smittspridningen onekligen segare.

Det är samma klimat här som i Sydkorea. Nu använder jag det som ett exempel eftersom att de har bättre koll och är det tryggaste landet att vara i. Med en statistik som inte ser ut på samma sätt i övriga världen. Där är det bara äldre som dör i princip.
Senast redigerad av kansascityshuffle 2020-04-01 kl. 01:37.
Citera
2020-04-01, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Avgör

Ganska säker på att du får vård som 60+ om: 60+, frisk, inga eller banala underliggande sjukdomar, rökfri, yrkesverksam, normalviktig el överviktig

Ej vård: 60+ en eller flera underliggande sjukdomar, måttligt till kraftigt överviktig, rökare

Livsstilar baserat serru

Precis tvärtom. Folk i riskgrupp kommer få vård i största möjliga utsträckning, vilket dock kan sättas i system genom att folk ljuger om att vara i riskgrupp.
Citera
2020-04-01, 01:36
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Har Tegnell nämnt en siffra på hur många han förväntar sig bli mördade av coronaviruset i Sverige?
Citera
2020-04-01, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Du kan inte ha så mer fel.
Du har fel. Det finns många fall att man insjuknar igen. Det är därför ingen förstår varför karantän är så viktigt.

https://youtu.be/gAk7aX5hksU
Ok...jag är såklart öppen för ny info. Men om du vill bevisa något så länka till en vetenskaplig artikel istället.
Jag säger inte att du har fel. Bara det att det blir inte trovärdigt för mig annars. Tar gärna del av vetenskaplig ny info om du sitter på sådan.

Jag hade tokFEL i början och skrattade i mitten av Januari åt de som panikade. Men insåg snabbt att det nog låg en del i det de skrev. Nu är det här och vi har den situationen som jag allra först skrattade åt. Så JA, jag kan ha fel igen.
Citera
2020-04-01, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Har du ork att kasta fram en källa? Det låter spetsigt, men inget jag läst. Genuint nyfiken.

Helt obegripligt att de inte använder kropparna till biogas, så jävla mycket resurs det gå miste om.
Ska se vad jag hittar. 😊
Citera
2020-04-01, 01:38
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg

Qom var faktiskt ganska varmt jämfört med Teheran men staden har en enorm moské som är vallfärdsplats åt shiamuslimer och mängder med folk samlas tätt inpå varandra och ägnar sig och diverse hygieniska riter. Men värmen spelar nog inte lika stor roll för spridningen som luftfuktigheten.
Senast redigerad av MikeHanlon 2020-04-01 kl. 01:41.
Citera
2020-04-01, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Har Tegnell nämnt en siffra på hur många han förväntar sig bli mördade av coronaviruset i Sverige?

Ja han estimerar runt influensatalen. Maximum är då 3000 drygt.
Citera
2020-04-01, 01:39
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Finns det någon garanti att. Corona kommer försvinna? Tycker det är konstigt att experter säger i maj i Juni? Hur fan vet dom?

Tänk om det inte försvinner? Tänk om nästa våg är 5 gånger dödligare
Både Asiaten som härjade i slutet på femtiotalet och Hong Kong i slutet på sextiotalet härjar fortfarande i Sverige med något års mellanrum. Dock snällare virus idag än när de uppstod.

Svininfluensan besökte väl Sverige senast för två år sedan om jag minns rätt.
Citera
2020-04-01, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nöden är uppfinningarnas moder, all heder åt dem. Men jag skäms över att vi inte lyckas skydda vår frontsoldater mot det här. Om inte detta får politiska konsekvenser så skäms jag ännu mer!

Huvudet på spiken här... Vårdpersonalen ÄR våra frontsoldater. Och att vi, i Sverige, inte lyckas ens erbjuda dem något ordentligt skydd, inger en känsla av skam. Å våra politikers vägnar. Det är fullkomligt självklart att de i vårdpersonalen skall ha ALLT skydd som är möjligt. Och att man inte haft förmågan att förutse det, är 2000-talets hittills största skandal i Sverige, i mitt tycke.

Hur ska vårdpersonalen kunna hjälpa befolkningen om de inte ens får skydd för sig själva?

Det är ju som att ställa soldater i frontlinjen och säga att de själva skall skapa vapen av det de hittar i skogen.... Ovärdigt och inhumant. Jag hoppas folk vaknar upp och inser hur våra politiker behandlar oss....
Citera
2020-04-01, 01:40
Medlem
Snapcounts avatar
Jaha..

1. april 2020 kl. 01:34 Egypt korona-tester kjæledyr

Egypt Innfører koronatesting av hunder og katter som skal føres ut av eller inn i landet. Kjæledyrene må gjennom en munn- og nestetest, skriver Danmarks Radio. Ifølge WHO er det ikke noe som tyder på at katt og hund kan smitte til mennesker.

https://www.nrk.no/nyheter/egypt-korona-tester-kjaeledyr-1.14968259

Verkar ju vara ett slösande på testande.., men vad vet jag..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in