2020-03-31, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Ligger nog ganska högt när det gäller livsnödvändigheter också, skulle jag tro.

Du gissar på angående min levnadsstandard och jag har svårt att förstå varför. Vad menar du med livsnödvändigheter?
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagheters
Pressmeddelande från FHM:

"Folkhälsomyndigheten startar nu en expertgrupp som ska stödja myndigheten.

Gruppen ska, enligt ett pressmeddelande, bestå av experter inom smittskydd, epidemiologi, virologi och klinisk infektionsmedicin.

– Det är av största vikt att vi som expertmyndighet har snabb tillgång till råd från personer som är väl förankrade i det kliniska och vetenskapliga fältet, säger Johan Carlson, Folkhälsomyndighetens generaldirektör.

Några formella beslut kommer inte att fattas av gruppen."

Hallå! ÄR DOM INTE EXPERTER INOM DESSA OMRÅDEN?

Det behövs för FHM och Tegnell har ju absolut inte varit i närheten att fixa detta, tvärtom "its a highway to hell" om Tegnell får fortsätta bestämma vad som är fakta i denna situation.
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Nu är jag ingen Socialdemokrat, men av ren medmänsklighet så hoppas jag att du kan komma över din rädsla för viruset och kanske hjälper det att kolla lite fakta. Det är svårt för många att förstå den fakta som finns och det blir ju inte lättare att tänka logiskt när man är rädd. Hur många är smittade, hur stor del blir sjuka mer än en lätt flunsa, hur stor andel av dem behöver vård, hur snabbt växer vårdbehovet i Sverige o s v. Vi skall ta viruset på allvar och för vissa är det till och med livsfarligt, men det känns som att fler kommer att må minst lika dåligt på grund av oron, oftast helt obefogad. Kämpa!

Jag är ingen psykolog men det är just regeringens sätt att behandla krisen som skapar oro.
Citera
Medlem
Hur kan man prata om att skicka tillbaka gymnssie elever när dödstalen stiger?? Vad är det jag inte fattar? Borde inte skolor stänga helt nu istället för att skicka tillbaka elever? Dagens tramsiga beslut att förbjuda besök på äldreboende är ju bara låtsas beslut. Här har då iaf de flesta äldreboenden redan haft låsta dörrar länge o motat besökande! Varför är Sverige så fega o vilken syn har vi på de svaga i samhället? Skyll dig själv om du blir sjuk typ...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haaahaa
källa?

Tack! Uppdaterat med källa
Citera
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsgjutaren
Detta är ett virus. Det kan stoppas på två sätt. Antingen i sin vagga. Alltså om man helt lyckas spåra och isolera första lokala utbrottet. Men har man allmän spridning så är bara sätt numer två aktuellt, immunitet. Det står redan klart att ALLA kommer bli smittade(60-80% för flockimmunitet och virusets självdöd). Så jag förstår inte vad du gormar om. Det viktigaste är att i största mån skydda riskgrupper. Hosta inte på farmor. Be farmor snällt men bestämt sitta hemma i månader om så behövs. Unga, friska kommer bli, och ska bli sjuka för att nå immunitet. Så varför inte gå till gymmet?

Ni inser väl att om vi kör total lockdown så kommer vi ut på andra sidan med en stor del av befolkningen icke immun. Och vid andra och tredje vågen, när försiktighetsåtgärderna ev minskats så kommer riskgrupper ändå smittas. Eller tänker ni er flera år i isolation?

Vi kommer tyvärr att ha allmän smittspridning oaktat om majoriteten av svenskarna bor i en bunker under ett år.
Jag är realistisk och förstår såklart att immunitet är ända sättet att övervinna detta.
Men ett vaccin kommer, och vägen dit kommer vara väldigt lång. Men för att minska skadeverkningarna från detta virus måste man göra allt för att inte bli sjuk,
Istället för att ha sin inställning - att alla ändå kommer bli sjuka.
Vi måste göra allt vi kan för att så få som möjligt är sjuka samtidigt, för detta får helt andra konsekvenser än att ett par hundra ligger sjuka om vartannat. Det kan sjukvården hantera, inte att tusentals blir sjuka samtidigt, vilket är konsekvensen av ditt handlande.

Flockimmunitet går hand i hand med en flack kurva.
Det är den inställning som du har som är vårt största problem.
Citera
2020-03-31, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Ganska säker på att du kommer få behålla 92.5% av din ursprungliga lön. Kolla med din arbetsgivare.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/EWnnm5/nya-reglerna-sa-ska-jobben-raddas-i-krisen
Hoppas det inte gäller nagelbyggare, coffeshops, influencers och livsstilscoacher. etc. etc...
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
Varför är Frankrike så sena med sina uppgifter om antal döda, varje dag jämnt?
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2honest
Alltså, det är ju inte så att all sjukvårdspersonal som jobbar med Covidpatienter blir sjuka och dör.

Skulle säga att Sveriges sjukvårdspersonal ligger risigare till, pga brist på skyddsutrustning (som blir värre med antalet fler patienter som behöver vård).

Lägg sedan till Tegnell, som syns att man kan pruta på kraven (ang. skydd), om vad som behövs att till att behandla Corona patienter.

När detta är över, kommer Svensk sjukvårdspersonal ha "vunnit" i antalet smittade och döda, jämfört med sina nordiska grannar. Det är jag helt övertygad om !
Senast redigerad av Snapcount 2020-03-31 kl. 18:36.
Citera
2020-03-31, 18:33
Medlem
Dbloodss avatar
"Folkhälsomyndigheten startar nu en expertgrupp som ska stödja myndigheten.

Gruppen ska, enligt ett pressmeddelande, bestå av experter inom smittskydd, epidemiologi, virologi och klinisk infektionsmedicin.

– Det är av största vikt att vi som expertmyndighet har snabb tillgång till råd från personer som är väl förankrade i det kliniska och vetenskapliga fältet, säger Johan Carlson, Folkhälsomyndighetens generaldirektör.

Några formella beslut kommer inte att fattas av gruppen."

Trodde Folkhälsomyndigheten redan skulle bestå av en expertgrupp.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Folkhälsomyndigheten inrättar rådgivande referensgrupp

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/mars/folkhalsomyndigheten-inrattar-radgivande-referensgrupp/

Känns lite sent påkommet.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Du baserar din "modell" på en artikel i Expressen - intressant.

Vi har riktiga epidemiologer i det här landet. Ska vi lyssna på dem eller random tjomme (med all respekt) på Flashback? Hmm, svårt val.

Du spår alltså att Sverige skulle ha 50% högre dödlighet än landet med hittills högst dödlighet i världen - Italien, med nära 1000 döda på en dag. Italien är dessutom 6 ggr större än Sverige.

Min rekommendation är att du lyssnar på de som jobbar med detta istället för att knåpa ihop dina egna killgissningar.

Italien har ju i och för sig ca 40000 döda i Lombardiet med samma befolkningsstorlek som Sverige. Så ja, det lär nog hamna på ca 240000 innan det har passerat igenom hela Italien.

Tegnell har ju ett jobb som borde föranleda att han besitter basala epidemiologiska kunskaper, men det kommer inte ut riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in