2020-03-31, 10:40
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Nej det instämmer jag inte i. Om du t.ex. har ett lån på 5 miljoner och 1 miljon i sparmedel kommer du ha ett lån på 4 miljoner efter en maxamortering nu direkt. Blir du sedan utan jobb en tid och då inte kan amortera kan du bli av med bostaden.

Om du istället behåller dina sparmedel och använder dem om du blir av med jobbet kan du behålla bostaden.

Många skulle sova rejält dåligt utan bostad eller med risk att förlora den.

Ta hälften av dina sparmedel och engångsamortera är mitt råd. Det är ingen vits med att bygga upp en aktieportfölj om relationerna mellan bostad lån och sparmedel är som du beskriver inför de hårda tider vi nu har framför oss. En halvmille som buffert räcker gott. Buffert men knappast för kapitaluppbyggnad, när du i ditt exempel har så mycket skulder.

Troligtvis har mycket kapital sökt sig till börsen eftersom folk inte amorterar. Annars lär många få inse den hårda vägen vad prioritera pengar på börsen före amorteringar innebär i praktiken.
Du kan bli bortblåst totalt.

Inte underligt att börsen sjunker och likviditeten sjunker.
Citera
2020-03-31, 10:45
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Din läsförståelse är inte den bästa märker jag. Jag pratade inte om mig utan om vad som är rationellt för sparare i den situation jag beskrev. Drick nu en kopp kaffe och försök vakna till!

Det är nog en bra ide att ta hälften av sparmedel som i ditt exempel och engångsamortera.
Hellre amortera än konsumera. På sikt får du lägre bostadskostnader, vilket alltid är bra hursomhelst.
Hellre det än en osäker inkomst på kredit på börsen i dessa tider.
Citera
2020-03-31, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Ta hälften av dina sparmedel och engångsamortera är mitt råd.

Jag behöver inte göra detta eftersom jag redan sedan länge har amorterat av hela bostaden i klump med börsvinster men detta råd är irrationellt för de flesta i dagens läge som löper någon form av risk att temporärt bli utan inkomst. Detta skulle öka risken att bli av med bostaden som jag har beskrivit ovan.

Men folk får väl välja om de vill ta ditt eller mitt råd, alla gör som de vill.
Citera
2020-03-31, 10:50
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Jag behöver inte göra detta eftersom jag redan sedan länge har amorterat av hela bostaden i klump med börsvinster men detta råd är irrationellt för de flesta i dagens läge som löper någon form av risk att temporärt bli utan inkomst. Detta skulle öka risken att bli av med bostaden som jag har beskrivit ovan.

Men folk får väl välja om de vill ta ditt eller mitt råd, alla gör som de vill.

Du ger råd som du själv enligt egen utsaga inte följt själv.
Citera
2020-03-31, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Du ger råd som du själv enligt egen utsaga inte följt själv.

Fel, om jag hade varit i den situation jag beskrev skulle jag följt det rådet.
Citera
2020-03-31, 12:41
Medlem
Någon som har koll på bra statistik över bostadspriser?
Tycker det ser ut som att kvadratmeterpriset dyker skapligt om man tittar på lägenhetspriser i hela landet på husmask.se

Det verkar som att priserna alltid faller i juni/december, antagligen främst pga. semester och att en annan typ av bostäder säljs under semester.
Men vi är ju inte i juni/december så kan man då börja konstatera att vi har en riktig krasch, eller vad säger FB-experterna?

Edit: Såg nu att den senaste veckan på Husmask endast räknat lägenheter som såldes igår eller idag, det är alltså fortfarande väldigt få objekt vilket kan ge en skev prisbild.
Veckorna innan har visserligen sett en nedgång men den har ju varit minst sagt måttlig och fullt inom vad man kan förvänta sig under normal prisutveckling.
Senast redigerad av flakflak 2020-03-31 kl. 12:45.
Citera
2020-03-31, 12:44
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flakflak
Tycker det ser ut som att kvadratmeterpriset dyker skapligt om man tittar på lägenhetspriser i hela landet på husmask.se

Det verkar som att priserna alltid faller i juni/december, antagligen främst pga. semester och att en annan typ av bostäder säljs under semester.
Men vi är ju inte i juni/december så kan man då börja konstatera att vi har en riktig krasch, eller vad säger FB-experterna?

Undrar också. Ska köpa hus inom närmaste året
Citera
2020-03-31, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flakflak

Edit: Såg nu att den senaste veckan på Husmask endast räknat lägenheter som såldes igår eller idag, det är alltså fortfarande väldigt få objekt vilket kan ge en skev prisbild.
Veckorna innan har visserligen sett en nedgång men den har ju varit minst sagt måttlig och fullt inom vad man kan förvänta sig under normal prisutveckling.

Valueguard kommer med nya siffror varje månad, och de senaste siffrorna är från den 19:e mars. För den månaden så gick det upp 1,2% men den 17:e april kommer nästa månads siffror och då får vi med corona-effekten.

https://www.valueguard.se/indexes
Citera
2020-03-31, 16:01
Medlem
Förmodligen redan sagt, men hoppas alla jävla arab/turk restauranger med usel kvalitet på mat går under, och sen att de inför högre krav på bla hygien för att starta skiten igen
Citera
2020-03-31, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pingkong
Förmodligen redan sagt, men hoppas alla jävla arab/turk restauranger med usel kvalitet på mat går under, och sen att de inför högre krav på bla hygien för att starta skiten igen

Jag tror faktiskt att flyktingar är bra mycket skickligare affärsmän i en kris än "etniska svenskar" som inte ens kan stava till ordet brist.
Citera
2020-03-31, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Jag tror faktiskt att flyktingar är bra mycket skickligare affärsmän i en kris än "etniska svenskar" som inte ens kan stava till ordet brist.

Ja men vad skönt att höra att de somaliska analfabeterna ska fixa till det här, pensionsräddarna rycker in!
Citera
2020-03-31, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Det kanske är som du säger, men jag avvaktar nog ändå... iaf tills hösten

Passar på att spara pengar under tiden

Det kan vara klokt. Jag tror de flesta prisar in att det hela är över till sommaren. Men om man kikar på spanska sjukan som härjade för 100år sedan var den runt flera vändor. Ett sådant scenario där vi ser en vända två någon gång i oktober/november kan nog bli extremt jobbigt.

Dagens siffror på arbetslösheten i spåren av Corona såg för övrigt bättre ut än förväntat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in