Citat:
Jag gjorde tvärtom, investerade i börsen, fick hög avkastning och kunde därefter lösa in hela lånet snabbare än om jag hade amorterat regelbundet, men det är inte detta jag pratar om här.
Citat:
Ni förstår inte vad jag diskuterar här. Jag pratar om läget nu för personer som inte har en sparbuffert och som riskerar att bli av med jobbet och därmed inte kunna amortera efter det.
För dessa personer är det i dagsläget mest rationellt att bygga en sparbuffert istället för att amortera. Detta eftersom de kan riskera att tvingas sälja om de nu amorterar max om de senare blir av med jobbet och då inte längre kan amortera. Deras chanser att inte behöva gå från bostaden ökar om de amorterar minimalt, bygger en sparbuffert som kan användas till amortering senare om de blir utan jobb en kortare period.
Även om det uppenbarligen finns personer som inte förstår detta så kommer det finnas flera andra som förstår detta och de kommer agera rationellt och minska sina amorteringar. Nu talar dessutom regeringen om att ta bort amorteringskravet för utsatta under corona-tiden så effekten för låntagarna som grupp blir förmodligen lägre amorteringar än tidigare.