2020-03-31, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Jag äger en slutamorterad bostad. Det tog mig 5 år på 80-talet att göra detta.
Därefter byggde jag upp en aktieportfölj...Har aldrig behövt tigga pengar av banken med mössan i handen.

Jag gjorde tvärtom, investerade i börsen, fick hög avkastning och kunde därefter lösa in hela lånet snabbare än om jag hade amorterat regelbundet, men det är inte detta jag pratar om här.

Citat:
Ursprungligen postat av billingvar
Jag och min hustru petar in 3000 var varje månad och lite extra ibland. På tio år har det för oss blivit en miljon. Hur kan du tycka att det är obetydliga småpengar?

Sedan har vi givetvis en buffert också.

Ni förstår inte vad jag diskuterar här. Jag pratar om läget nu för personer som inte har en sparbuffert och som riskerar att bli av med jobbet och därmed inte kunna amortera efter det.

För dessa personer är det i dagsläget mest rationellt att bygga en sparbuffert istället för att amortera. Detta eftersom de kan riskera att tvingas sälja om de nu amorterar max om de senare blir av med jobbet och då inte längre kan amortera. Deras chanser att inte behöva gå från bostaden ökar om de amorterar minimalt, bygger en sparbuffert som kan användas till amortering senare om de blir utan jobb en kortare period.

Även om det uppenbarligen finns personer som inte förstår detta så kommer det finnas flera andra som förstår detta och de kommer agera rationellt och minska sina amorteringar. Nu talar dessutom regeringen om att ta bort amorteringskravet för utsatta under corona-tiden så effekten för låntagarna som grupp blir förmodligen lägre amorteringar än tidigare.
Citera
2020-03-31, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben2006
Vad tror ni om fritidshusen?
borde ju hålla värdet bättre än dyra villor och br-lägenheter i dessa tider av karantän och att folk jobbar på distans?

Jag skulle tro tvärtom. När folk behöver pengar gör de sig först av med det som inte är nödvändigt. Distansarbete tillåts nu under corona för de som kan jobba hemifrån men det kommer inte fungera på permanent basis för de flesta.
Citera
2020-03-31, 10:11
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Jag gjorde tvärtom, investerade i börsen, fick hög avkastning och kunde därefter lösa in hela lånet snabbare än om jag hade amorterat regelbundet, men det är inte detta jag pratar om här.

Naturligtvis gjorde jag detta parallellt eftersom det då var förmånligt att ha kredit och placera på börsen.
I vilket fall så betalade jag av skulden direkt när detta var möjligt.
Detta eftersom lånet blev en relativ liten andel av aktieportföljens/bostadens värde. I princip var det kursvinsterna som betalade av mina skulder senare, men även inflationen och "värdestegringen" på bostaden gjorde skulden försumbar. Jag belånade därefter enbart på aktieportföljen för att få utväxling.
Inte till konsumtion.

Idag är situationen annorlunda. Jag har inte byggt upp en aktieportfölj på kredit genom att inte amortera som du verkar ha gjort. Passa på att göra en ordentlig amortering på bostaden då det i nuläget finns få ställen att få pengarna att växa.
Citera
2020-03-31, 10:12
Medlem
Citat:

Ni förstår inte vad jag diskuterar här. Jag pratar om läget nu för personer som inte har en sparbuffert och som riskerar att bli av med jobbet och därmed inte kunna amortera efter det.

Är man dum förtjänar man ett helvete.
Citera
2020-03-31, 10:16
Medlem
Snubben2006s avatar
Citat:
Jag skulle tro tvärtom. När folk behöver pengar gör de sig först av med det som inte är nödvändigt. Distansarbete tillåts nu under corona för de som kan jobba hemifrån men det kommer inte fungera på permanent basis för de flesta.

ligger något i det, kan tänka mig att många storstadsbor drar sig för att flytta ut på landet då skatten oftast är högre och att det blir mer soppakostnader
Citera
2020-03-31, 10:17
Medlem
Citat:
Naturligtvis gjorde jag detta parallellt eftersom det då var förmånligt att ha kredit och placera på börsen.
I vilket fall så betalade jag av skulden direkt när detta var möjligt.
Detta eftersom lånet blev en relativ liten andel av aktieportföljens/bostadens värde. I princip var det kursvinsterna som betalade av mina skulder senare, men även inflationen och "värdestegringen" på bostaden gjorde skulden försumbar. Jag belånade därefter enbart på aktieportföljen för att få utväxling.
Inte till konsumtion.

Idag är situationen annorlunda. Jag har inte byggt upp en aktieportfölj på kredit genom att inte amortera som du verkar ha gjort. Passa på att göra en ordentlig amortering på bostaden då det i nuläget finns få ställen att få pengarna att växa.

Jag byggde heller inte upp aktieportföljen på kredit, jag hade däremot en tid en bostad på kredit som många andra men kunde upphöra med detta mycket snabbare än de flesta tack vare investeringar med sparmedel. Men det var som sagt inte detta mitt inlägg handlade om utan vilket beteende som är rationellt för dem som idag sitter med ett bolån men inget på sparkontot.
Citera
2020-03-31, 10:18
Medlem
Citat:
Jag gjorde tvärtom, investerade i börsen, fick hög avkastning och kunde därefter lösa in hela lånet snabbare än om jag hade amorterat regelbundet, men det är inte detta jag pratar om.

Att satsa på börsen med lånade pengar har ju alltid varit en framgångssaga. Eller inte.

Citera
2020-03-31, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billingvar
Att satsa på börsen med lånade pengar har ju alltid varit en framgångssaga. Eller inte.

Vem har påstått detta?

Månadssparande i börsen har dock alltid inneburit mycket låg risk. Det är extremt svårt att göra några betydande förluster genom detta. Om du har maximal otur och börjar med det strax innan en stor nedgång som nu med corona så förlorar du bara obetydliga belopp eftersom du bara hade stoppat in en månads sparande. Om du däremot började för några år sedan och hade hunnit stoppa in mer pengar ja då har du börjat från betydligt lägre nivåer och kan klara en nedgång även då.
Citera
2020-03-31, 10:23
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Jag byggde heller inte upp aktieportföljen på kredit, jag hade däremot en tid en bostad på kredit som många andra men kunde upphöra med detta mycket snabbare än de flesta tack vare investeringar med sparmedel. Men det var som sagt inte detta mitt inlägg handlade om utan vilket beteende som är rationellt för dem som idag sitter med ett bolån men inget på sparkontot.

Du instämmer då i princip med att det är bra om man idag kan ta av sina sparmedel för att göra en redig amortering på bostadskrediten så att de framtida löpande bostadskostnaderna sjunker?

I vilket fall så sover man bättre än om man har stora lån på bostaden samtidigt som man har en aktieportfölj som sjunker i värde. Utväxlingen går ju åt fel håll minst sagt.
Citera
2020-03-31, 10:28
Medlem
Citat:
Du instämmer då i princip med att det är bra om man idag kan ta av sina sparmedel för att göra en redig amortering på bostadskrediten så att de framtida löpande bostadskostnaderna sjunker?

I vilket fall så sover man bättre än om man har stora lån på bostaden samtidigt som man har en aktieportfölj som sjunker i värde. Utväxlingen går ju åt fel håll minst sagt.

Nej det instämmer jag inte i. Om du t.ex. har ett lån på 5 miljoner och 1 miljon i sparmedel kommer du ha ett lån på 4 miljoner efter en maxamortering nu direkt. Blir du sedan utan jobb en tid och då inte kan amortera kan du bli av med bostaden.

Om du istället behåller dina sparmedel och använder dem om du blir av med jobbet kan du behålla bostaden.

Många skulle sova rejält dåligt utan bostad eller med risk att förlora den.
Citera
2020-03-31, 10:30
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Vem har påstått detta?

Månadssparande i börsen har dock alltid inneburit mycket låg risk. Det är extremt svårt att göra några betydande förluster genom detta. Om du har maximal otur och börjar med det strax innan en stor nedgång som nu med corona så förlorar du bara obetydliga belopp eftersom du bara hade stoppat in en månads sparande. Om du däremot började för några år sedan och hade hunnit stoppa in mer pengar ja då har du börjat från betydligt lägre nivåer och kan klara en nedgång även då.

Månadssparande...? Då har du inte mycket kapital på börsen. Värdet på min portfölj översteg redan på 80-talet värdet på min bostad. Det var miljonbelopp jag tappade när börsen dök i februari mars.

Utdelningarna börjar snart bli en stor andel av mina totala inkomster. Har amerikanska aktier med kvartalsutd men även månadsutdelning, där man i princip köper sig en pension.
Citera
2020-03-31, 10:33
Medlem
Citat:
Månadssparande...? Då har du inte mycket kapital på börsen. Värdet på min portfölj översteg redan på 80-talet värdet på min bostad. Det var miljonbelopp jag tappade när börsen dök i februari mars.

Utdelningarna börjar snart bli en stor andel av mina totala inkomster. Har amerikanska aktier med kvartalsutd men även månadsutdelning, där man i princip köper sig en pension.

Din läsförståelse är inte den bästa märker jag. Jag pratade inte om mig utan om vad som är rationellt för sparare i den situation jag beskrev. Drick nu en kopp kaffe och försök vakna till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in