2020-03-31, 18:26
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Italien 837 döda. Jag hade hoppats på en lägre siffra. Lombardiets såg bättre ut. Men den höga siffran betyder att många döda finns i andra delar av landet

Följer ganska väl förväntningarna.

För några veckor sedan stod Lomardiet för den absoluta majoriteten. Nu har man peakat där och är helt klart på väg ner. Men samtidigt ökar det i Rom, Neapel och andra storstäder.

Dock långsammare på grund av karantänen. Intressant, många olika kurvor som ligger fasförskjutna som ger Italiens totala siffra. Alla data finns på Wikipedia, så den som orkar kan säkert göra en hyffsat välträffande prognos.

Totalen lär inte gå ner ännu på länge eftersom övriga regioners ökning väger upp Lobardiets minskning.

Notera också att Giuseppe Conte senaste TOTALA nedstängning av all produktion förutom mat och medicin (en sorts "totalt krig") kom ungefär samtidigt som Lombardiet peakade för 1.5 vecka sedan. Skulle tro att det kom ut hemska, fruktansvärda rapporter därifrån som gjorde att regeringen tog det beslutet.
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
2100 låter väldigt optimistiskt. 4053 är 3 fler nya fall än ingår, men fortfarande bara en dag. Att platåa en dag mitt i en ganska stor nergång är ändå inte hela världen.
Jag tycker siffran är jättebra. Man har bevisligen fått stopp på den exponentiella ökningen.
Sedan har jag inte läst hur man gått vidare, vilka strategier man valt där och hur lång tid det kan tänkas ta. Man verkar fortfarande ha full upp med att ta hand om de som insjuknat.

Jag utgår att man i alla fall fortsätter med den taktiken som var så framgångsrik i den där byn. Expanderar starategin utåt.
Citera
Medlem
Sydkorea har 51milj invånare och har till dags datum utfört 400 000-600 000 tester till dags datum. Det är inte jättemånga tester om man tittar på totalbefolkningen.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagheters
Pressmeddelande från FHM:

"Folkhälsomyndigheten startar nu en expertgrupp som ska stödja myndigheten.

Gruppen ska, enligt ett pressmeddelande, bestå av experter inom smittskydd, epidemiologi, virologi och klinisk infektionsmedicin.

– Det är av största vikt att vi som expertmyndighet har snabb tillgång till råd från personer som är väl förankrade i det kliniska och vetenskapliga fältet, säger Johan Carlson, Folkhälsomyndighetens generaldirektör.

Några formella beslut kommer inte att fattas av gruppen."

Hallå! ÄR DOM INTE EXPERTER INOM DESSA OMRÅDEN?

Det trodde jag med, tog för givet att de redan hade rätt många experter inom just dessa områden (med fler). Eller det vet vi ju att de har, Carlson själv är ju en. Måste bara vara deras vanliga halv-vimsiga kommunikation, att de nu tar in fler, eller skapar nån liten kärntrupp eller så.
Citera
2020-03-31, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagheters
Pressmeddelande från FHM:

"Folkhälsomyndigheten startar nu en expertgrupp som ska stödja myndigheten.

Gruppen ska, enligt ett pressmeddelande, bestå av experter inom smittskydd, epidemiologi, virologi och klinisk infektionsmedicin.

– Det är av största vikt att vi som expertmyndighet har snabb tillgång till råd från personer som är väl förankrade i det kliniska och vetenskapliga fältet, säger Johan Carlson, Folkhälsomyndighetens generaldirektör.

Några formella beslut kommer inte att fattas av gruppen."

Hallå! ÄR DOM INTE EXPERTER INOM DESSA OMRÅDEN?
källa?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joohnn
Fakta är Fakta lilla vän.
Det här är mycket större än vad jag tror.
Det här kommer att sänka hela EU...
Finns en risk för det men frågan är om det är bra eller dåligt...
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Something doesn’t add up here.
Norge. 4605 smittade. 36 döda.
Sverige. 4435 smittade. 180 döda.

We’re in deep shit kärringjävlar.

Det är bekräftade smittade, alltså inte alla som är smittade. Smittade är många, många fler i båda länderna.

Sverige tar bara prover på misstänkt smittade, dvs de som sökt vård.

Hur Norge gör vet jag inte. De kanske också testar allmänsmitta och har fler unga smittade.

P.S Jag förvarar inte Sveriges hållning.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2020-03-31 kl. 18:31.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Norge har fler unga smittade, tydligen.

Norge testar också typ dubbelt så mycket. Vi har såklart klart mer fall än Norge i vårt mörkertal.
Citera
Medlem
RagGAnoFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Something doesn’t add up here.
Norge. 4605 smittade. 36 döda.
Sverige. 4435 smittade. 180 döda.

We’re in deep shit kärringjävlar.

Norge testar fler.
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Sverige testar färre personer. Är du med?

Det är jag med på men då borde man kunna ha med i bakhuvudet att det rör sig om minst 10k smittade i Sverige.
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudel-Stuka-Ace
S och svetsaren har gjort INGENTING. Han vågade inte ens ställa upp på intervju utan hade ett 10 minuters förinspelat tal utan substans. Tusentals människor kommer dö pga S-regeringens inkompetens och ovilja att stoppa viruset.

Nu är jag ingen Socialdemokrat, men av ren medmänsklighet så hoppas jag att du kan komma över din rädsla för viruset och kanske hjälper det att kolla lite fakta. Det är svårt för många att förstå den fakta som finns och det blir ju inte lättare att tänka logiskt när man är rädd. Hur många är smittade, hur stor del blir sjuka mer än en lätt flunsa, hur stor andel av dem behöver vård, hur snabbt växer vårdbehovet i Sverige o s v. Vi skall ta viruset på allvar och för vissa är det till och med livsfarligt, men det känns som att fler kommer att må minst lika dåligt på grund av oron, oftast helt obefogad. Kämpa!
Citera
2020-03-31, 18:28
Avslutad
Antal intensivvårdsfall och dödsfall i olika åldrar hittills. Om jag tolkar det rätt hör det ihop på så sätt att dödsfallen visar hur många som har fått intensivvård men sedan inte överlevt. Antar att det även inkluderar intensivvårdsfall just nu där utgången fortfarande kan förändras (Står då inget där om hur många som blivit friska/utskrivna)

90+ år: 40 dödsfall.
0 intensivvårdsfall/inga överlevande.
80-89 år: 19 intensivvårdsfall.
75 dödsfall.
70-79 år: 97 intensivvårdsfall.
42 dödsfall
60-69 år: 134 intensivvårdsfall.
11 dödsfall
50-59 år: 102 intensivvårdsfall.
10 dödsfall.
40-49 år: 47 intensivvårdsfall.
0 dödsfall
30-39 år: 16 intensivvårdsfall.
1 dödsfall
20-29 år: 15 intensivvårdsfall.
1 dödsfall
0-19 år: 0 på båda.

https://platz.se/coronavirus/?

Ps. Jag skiter absolut inte i att äldre släktingar riskerar att dö, och jag påstår absolut inte heller att Corona är ofarligt för unga. Och mycket kan även förändras. Vet inte varför jag förklarar självklarheter, men eftersom folk drog båda dessa (extremt) fria tolkningar sist som jag bara delade siffror på dödsfall i olika åldrar så förtydligar jag ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in