2020-03-31, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det låter mer troligt än att det skulle vara en hotbild och det talar ju emot glorious teorier att LW hotade honom hela tiden. Ett vänskapligt meddelande att han glömt sina strumpor. Inte en evil plot av den kåta porrpastorn.
Ja, och sambon till hundägaren berättade att sambon mött honom mellan 01.30 och 02.30. Så antingen var han på väg till LW eller FRÅN LW då. Ändå säger han själv att han var hemma hela natten efter att polisen skrivit rapporten om rövarna i skogen.
Senast redigerad av Picasso2 2020-03-31 kl. 17:50. Anledning: Ändring av ett ord
Citera
2020-03-31, 17:49
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ja, och sambon till hundägaren skrev att sambon mött honom mellan 01.30 och 02.30. Så antingen var han på väg till LW eller FRÅN LW då. Ändå säger han själv att han var hemma hela natten efter att polisen skrivit rapporten om rövarna i skogen.

Det är bra - bara visa på att han ljuger. Härligt att dom fortfarande jobbar på i fallet.
Citera
2020-03-31, 17:51
Medlem
Citat:
Det är bra - bara visa på att han ljuger. Härligt att dom fortfarande jobbar på i fallet.
Åklagaren ville inte säga vad de var ute efter idag. Och det är nog detta de sparar till pläderingen. Dvs att karln ljuger som en häst travar, och att han gör det genomgående i hela målet och genom alla förhör. Det är hans lögner, och andras vittnesmål, som kommer fälla honom så han stupar.
Citera
2020-03-31, 17:52
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar

Nja, har nog inte någon konkret teori kring det. Har pga tidsbrist inte läst en bråkdel av en myggfjärt av fup.
Ska jag säga nåt så tror jag Hiding kommer att lägga fokus på att försöka påvisa det osannolika med en annan GM: att alla såna invändningar skall kunna bortses ifrån.
Och omvänt så tänker jag att Backman lägger krutet på att inget absolut binder SD till själva mordet och att man således därför inte bortom alla rimliga tvivel kan utesluta annan GM.

Hiding kan ju inte tjyvhålla på någon ”konkret” bevisning tills pläderingen, givetvis. Allt måste ju upp på bordet innan.
Kanske har hon lyckats fila till ett resonemang med några för Backman oväntade vinklingar som han får svårt att bemöta?

Som jag då, har inte heller någon bra idé om hur Hiding & Johansson ska knyta ihop sin säck.

Men som du skriver, huvudtesen i slutpläderingen kommer ju att vara att alla möjliga alternativa GM är utredda och avskrivna, sedan kommer det väl att läggas en stor möda på att få till ett begripligt motiv för gärningen där som jag tror att "våld i nära relation" med tolkningen att BO var på väg att lämna MGM kommer att vara huvudtemat i den delen av pläderingen.

Backman kommer ju som du skriver å sin sida att hävda att halva Örebro är tänkbara som alternativa GM och att det finns absolut inget som binder MGM till vare sig brott eller brottsplats.

Det är klart att Hiding & Johansson kommer att försöka få in några formuleringar som ger Backman svår huvudvärk, det vore väl nästan tjänstefel av dem om de inte gjorde så.
Citera
2020-03-31, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
FL: Så åker du hem då, du träffar inte Lena då då?
MT: Nej jag träffar inte Lena då och, ehh jag tror faktiskt att vi har en liten chatt där hon, hon är nog lite besviken för att jag inte kommer ner, vill jag minnas.
FL: För du vill inte, du vill avbryta det där på grund av den incidenten där då alltså? MT: Nej för att jag har varit borta så pass länge som jag tycker är...
FL: Ja från...
MT: Rimligt och... FL: Från...
MT: Vara från...
FL: Barnen?
MT: Barnen ja.
FL: Ja, okey så då blir det att... MT: (Ohörbart) ja till...
FL: Du vill.
MT: Till och med jag har varit borta längre än vad som är rimligt, FL: Ja.
MT:Mm.

FL: Så då är du ju hemma tillbaka runt ett då, eller var det är 0:50 då, 00:50?
MT: Nåt sånt.
FL: Ja.
FL: Då åker ju poliserna bort i alla fall.
MT: Ja,ja dom var nog kvar längre än jag i och för sej, men. FL: Ja, men då kanske, då är väl du hemma tidigare då.
MT: Ja...
FL: Jaha.
MT: Men där i trakterna, mm.
FL: Ja det stämmer ju bra det,

https://docdro.id/sWsr3Fw

Så då var barnen hemma trots allt? Stefan uppgav väl i tidigare förhör att barnen var hos HD's föräldrar?

I så fall leder ju detta vidare till nästa konstighet:
A*ndreas M bjuder hem Stefan på middag mellan 19-23 på fredagen eftersom Stefan är barnfri.
Innan har Stefan varit och SIMMAT, enligt A*ndreas vilket de pratar om under middagen.

Jag har tidigare tyckt att nånting är lurt med den här middagen med tanke på Stefans SMS-trafik den kvällen (med bland annat HD).

För vi pratar väl 11e maj (så jag inte får sätta mig i skamvrån)..?

EDIT: Kan tillägga lite angående barnen den här helgen och vad alla uppger.
HD: Barnen är hos Stefan
Stefan: Barnen är hos HD's föräldrar. Åtminstone på fredagen. (Svarar lite oklart på frågan och dagar)
HD's föräldrar: Barnen är hos Stefan (men dom träffas på söndagen på loppisen).
A*ndreas: Barnen är hos Hanna
HD's syster: Barnen är inte hos föräldrarna den helgen.

Så om Stefan då har haft barnen hela helgen fredag-söndag så har han alltså jobbat på kontoret och haft sex med LW, tränat, varit på middag hos A och jagat bovar på natten.
Ansvarsfullt.... (Om man ska gå efter hans egen tidslinje den dagen..)
Senast redigerad av uncommon-name 2020-03-31 kl. 18:03.
Citera
2020-03-31, 17:56
Medlem
Snor-Johans avatar
UW och LW vigdes av Svenska Baptistsamfundet, Equmeniakyrkan 1999-09-04.
De flyttade in i huset där UW bor kvar 2001-08-18.
De skilde sig 2011-03-25.
LW flyttade från UW 2010-08-09.

Springare ställer frågor om när Stefan träffade Lena första gången.

Aktbilaga 147 förhör SD sid 15 -16. Peter Springare är PS och Stefan Davidsson är MT. (misstänkt)

MT: Ja det var precis som vilken grannkärring som helst så att säga (ohörbmi) ibland så
träffades man och fikade och medan man satt och ammade barn, ja jag amma inte men, jag
gav flaska då, äh lekparken äh, sådär som småbarnsföräldrar gör ...

PS: Ja okey.

MT: I kvmieret.

PS: Men det är ju inget konstigt.

MT:Nej.

PS: Nej.

JR: När är du i tid då?MT: Ja amningsstatus på barnen som är födda -96, -06 är dom födda ...

JR: Ja.

MT: Så äh -07 isch.

JR: Ja.

MT: Ja vi blev ju grannar då -05 egentligen, men i bötjan så hade vi väl kanske inte, jo vi
hade nog kontakt redan då, vi hade ju barn redan som var jämnåriga. Så det var väl -05 då
egentligen, mm.

PS: Okey, men som jag sa, det, det är ju inget konstigt.

PS: Jag menar det är ju som vilken average familj som helst...
MT: Ja ja.

PS: Då om man uttrycker sig ...

MT: Ja ja ja ja.

PS: Så ...

MT: Ja,ja ...

PS: Att man ...

MT:Ja.

PS: Skaffar sig vänner och det är ju inte alls ovanligt att man umgås grannar emellan så.

MT: Nej, nej.

PS: Det är absolut inte ...

MT; Dom (ohörbart) ...

PS: Ovanligt.

MT: Dom flesta har jag kvar samma sorts relation till andra, kärringar och gubbar i kvarteret,

PS: Precis, men nu pratar vi, kommer vi in kanske på ett annat, annat sätts förhållande nu då ...

MT: Mm, mm, mm.

PS: Om vi säger så här klaitext, hur, när inledde du en relation med henne?

MT: Jag får gissa det, men säg 2011, -12 njae det är ganska långt bmt så jag, men där i
trakterna.

PS: Var det något särskilt som initierade ...

MT: (Ohörbart) relation, ja det kan nog ha varit till och med lite senare faktiskt äh det börja ju
med att hon äh skildes från sin man.

PS: Och vem var det?

MT: UlfWesström då.

PS: Okey.

MT: Äh och då flytta hon till ett eget boende och äh kom väl dit utan verktyg och behövde
nån som kom och skruva upp hyllor och, ja, någon som både hade grejer och tid och så där
och, kunde lyssna också, prata och umgås och.

PS: Och det blev du?

MT: Ja det, blev jag, äh mister handyman, kom, kom med skruvdragare och tumstock och,
och sen fika man och ja, och det var väl inget konstigt så äh ...

PS: Nej det var ju inte det heller utan ...

MT: Det, det nej det...

PS: Det pågick ju ...

MT: Men, men äh då vart vi,ja jag vait väl den som hon äh, tydde sej till till stor del, hon har
ganska, hon har ganska stor umgängeskrets, eller väldigt stor vill jag säga, men jag var väl
en av dom viktiga som hon, tydde sig till.

-------------------------------------------
Eftersom Lena och Stefan hade kontakt redan 5-6 år innan skiljmässan Lena/Ulf givet bådas gränslösa sexualitet så finns fog för att anta Stefan & Lenas oemotståndliga draging till varandra var anledingen till desamma.

Att Lena & Stefan skulle haft kontakt 5-6 år under Lenas giftermål med UW utan det sex som dom visat sig gå hur långt som helst för att uppnå ser jag som osannolikt. Att Stefan ses av UW som den som förstörde hans äktenskapet med Lena är väl givet?

Slogs redan tidigt i tråden på UWs starka agg visavi Stefan som gjorde att polisens knappt hann in genom dörren innan UW tog dom åt sidan och påekade ut mördar-Stefan. Stefan var paketerad och serverad flera dagar innan mordet uppdagats i.o.m kroppen hittades.

Stycket undertill är en fortsättning på polisernas vittnesmål 2018-05-15 om att Lenas hem såg ut som ett missbrukarhem. Patrullen lämnade Lenas hem och åkte till UW.
Aktbilaga 145 huvudprotokoll (4) sid 20-21.

"Vi åkte tillbaka till Betesvägen 13 för att prata med Ulf och barnen. Ulf sa då att han ville tala med oss enskilt. Han berättade att grannen Stefan Davidsson hade haft en affär med Lena och tydligen hade grannens fru fått reda på detta och det hade varit väldigt rörigt. Han uppgav också att han hade en väldigt dålig känsla av grannen och jag uppfattade det som att han trodde att grannen hade något med försvinnandet att göra. Kollegan Filippa påbörjade en frågelistalång tillsammans med Ulf och deras barn. De uppgav då att Lena har två stycken förråd och jag åkte då dit och kontrollerade dessa medan kollegan höll på med frågelistan"
----------------------------------------
Tycker ändå inte det går att bortse från att den som verkligen hade allt att vinna på att Stefan döms för mordet är UW.
Åtminstonde finns tillräckligt med uppgifter om att UWvtill skillnad från vad han uppgett UWs hade full kontroll på vad Lena företog sig eftersom han hade alla hennes inloggningsuppgifter.

I förhör bedyrade UW att han inte gjort något olagligt med Lenas inloggningsuppgifter..
Tyvärr hittade jag inte det förhöret nu,,

Kollega till UW uppmanas spela in Lenas röst.
-------------------------------------
Aktbilaga 151 vittnesförhör sid 95.

John svarar på telefonnummer *9721. Numret går till hans jobbtelefon. Han arbetar inom försvarsmakten. John tillfrågas om han ringt telefonnummer *9622 den 21 :a augusti? John tittar i samtalslistan och bekräftar att det stämmer. Samtalen är gjorda runt 18-tiden. Han har inte numret sparat i telefonen och vet inte vem det är han ringt.

John informeras om att telefonnumret tillhör Lena Wesström.

John är kollega med Ulf och blev ombedd att spela in Lenas röstmeddelande som ett minne.
John ringde därav numret, som han fick från Ulf, och spelade in meddelandet på datorn och skickade sedan filen till Ulf.

Han har endast ringt numret den aktuella kvällen utifrån vad han,minns. Ulf och John hade kontakt via Facebook då det gjordes.

Först ringde John numret från tjänstetelefonen, det gick dock inte att spela in på det sättet. Han ringde därefter från en
samtalsfunktion på datorn. Det kan därav finnas ytterligare ett samtal som John ringt strax efter de andra samtalen. Han vet inte vilket nummer som visas vid användning av den funktionen.

John kände inte Lena. Han har träffat henne vid något tillfälle då han varit hemma hos Ulf, men aldrig utöver det.
Uppläst och godkänt.

Vad jag förstått så arbetar UW med ett säkerhetsklassat jobb med IT-säkerhet på försvaret?
Varför vill UW ha Lenas röst inspelad?
Men framförallt varför spelar han inte in den själv?
Visste UW att det inte gick att nå det önskade numret utan att använda datorn?
Svårt att frigöra sig från tanken att Lenas röst avser användas av sin fd man till ex, röstigenkänning men i vilket sammanhang?

En sak är säker att UW har bättre koll på vad Lena företagit sig än han vill medge. Varför är frågan?

Är den perfekta mördaren utvald och snart dömd utom rimligt tvivel?
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-03-31 kl. 18:22.
Citera
2020-03-31, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ja, och sambon till hundägaren berättade att sambon mött honom mellan 01.30 och 02.30. Så antingen var han på väg till LW eller FRÅN LW då. Ändå säger han själv att han var hemma hela natten efter att polisen skrivit rapporten om rövarna i skogen.

Har för mig att han tidigare i förhör tillstått att han mötte den där grannen med hund men "inte mindes riktigt" exakt när ...
Citera
2020-03-31, 18:01
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Så då var barnen hemma trots allt? Stefan uppgav väl i tidigare förhör att barnen var hos HD's föräldrar?

I så fall leder ju detta vidare till nästa konstighet:
A*ndreas M bjuder hem Stefan på middag mellan 19-23 på fredagen eftersom Stefan är barnfri.
Innan har Stefan varit och SIMMAT, enligt A*ndreas vilket de pratar om under middagen.

Jag har tidigare tyckt att nånting är lurt med den här middagen med tanke på Stefans SMS-trafik den kvällen (med bland annat HD).

För vi pratar väl 11e maj (så jag inte får sätta mig i skamvrån)..?

EDIT: Kan tillägga lite angående barnen den här helgen och vad alla uppger.
HD: Barnen är hos Stefan
Stefan: Barnen är hos HD's föräldrar. Åtminstone på fredagen. (Svarar lite oklart på frågan och dagar)
HD's föräldrar: Barnen är hos Stefan (men dom träffas på söndagen på loppisen).
A*ndreas: Barnen är hos Hanna
HD's syster: Barnen är inte hos föräldrarna den helgen.

Det är otroligt skrämmande att ingen verkar veta var barnen är. Inte konstigt att dottern stjäler strössel i skafferiet. LW har hängts ut som en dålig mamma och kallats gud vet vad. Men hur var SD och HD som föräldrar. Stackars barn.
Citera
2020-03-31, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Har för mig att han tidigare i förhör tillstått att han mötte den där grannen med hund men "inte mindes riktigt" exakt när ...

Japp, han påstår att de träffades på vägen hem, när han skiljdes från polisen:

FL: Försök tänk lite nu, träffa du nån på natten där?
MT: Nej den enda jag träffa det var ju när vi, när jag cykla, när jag kom från att ha träffat poliserna där ...
FL:Mm.

MT: Då träffa jag en kille.

FL:Mm.

MT: Men det var då det, det var ju mycket tidigare.

FL: Då då var du på väg hem då då?

MT: Mm, så det måste ...

FL: Ja men ...

MT: Ha varit där före ett nånstans.

FL: Jaha, vad, vad, vad, vem var det du träffa då?

MT: Jag träffa den där P*lle som jag pratade om tidigare med hunden.

FL: Vad heter han då?

MT: Nej jag vet, jag vet inte ehh, jag tror han heter nåt på H i efternamn ( ohörbart)

FL: Kan han heta P*r Mossb*rg eller?

MT: Ja det (småskrattar) ja det, det är som H fast annorlunda ja.

FL: Ja, okey.

FL: Vad, var träffa du han nånstans då?

MT: Där Betesvägen böjer

/---/

Lite senare i förhöret:

FL: Då är du på väg ifrån där då poliserna?
MT: Ja .
FL: Ja.
MT: Så det är absolut en annan tid än ( ohörbart) än halv två.
FL: Ja det kan han ju ha fel, han säger 0 1 :30 tiden.
MT: Ja, men det kan man ju även se var min telefon har varit...
FL: Polisen åker ...
MT: Men .. .
F: Ju 00:50 .. .
MT: Ja precis.
FL: Åker dom iväg och då är den nästan, den är tio i ett då så...
Senast redigerad av Picasso2 2020-03-31 kl. 18:16.
Citera
2020-03-31, 18:19
Medlem
Smhfs avatar
I morgon blir det nya förhör med 8 pers.

Länk till vittneslistan.

https://www.docdroid.net/lZH6O6t/vittneslista.pdf#page=2
Citera
2020-03-31, 18:22
Medlem
Citat:
Det låter mer troligt än att det skulle vara en hotbild och det talar ju emot glorious teorier att LW hotade honom hela tiden. Ett vänskapligt meddelande att han glömt sina strumpor. Inte en evil plot av den kåta porrpastorn.

Ja, det kan nog ha varit något åt det hållet. Men nog hotade hon alltid. Det erkänner hon ju själv för sina vänner. Men kanske inte den här gången. Lite konstigt är det ändå om han lyckats glömma en strumpa hemma hos henne, ärligt talat.
Citera
2020-03-31, 18:25
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Ja, det kan nog ha varit något åt det hållet. Men nog hotade hon alltid. Det erkänner hon ju själv för sina vänner. Men kanske inte den här gången. Lite konstigt är det ändå om han lyckats glömma en strumpa hemma hos henne, ärligt talat.

Strumpor kan jag köpa men en sådan strumpklämma...? Kan det ha varit så att hon tvättade till honom? Han var väl inte så duktig på den biten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in