2020-03-31, 15:44
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vittnet får också frågor om Lena var rädd att förhållandet skulle avslöjas och det var hon.
- Hon var rädd att bli svartmålad i hela Örebro.

Men hon ville ju offentliggöra relationen? Är det bara jag som inte riktigt begriper detta?

Ganska självmotsägande av LW.
Senast redigerad av Smhf 2020-03-31 kl. 15:47.
Citera
2020-03-31, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Klurigaste laget... Poängen gömde sig väl.

Kanske så. Eller så återfinns grumligheten i betraktarens öga. Klurar man kring mordgåtor så bör man nog geschwint kunna knäcka en enkel göteborgare.

Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hmm, en mycket bra fråga faktiskt.

Vad gömmer lilla Åsa för något i sitt hemliga förråd av bevisning, något måste det ju vara för DNA och annat har ju inte gått så vidare värst för henne och Johansson.

Vad har du för teori?

Krax, krax.

Nja, har nog inte någon konkret teori kring det. Har pga tidsbrist inte läst en bråkdel av en myggfjärt av fup.
Ska jag säga nåt så tror jag Hiding kommer att lägga fokus på att försöka påvisa det osannolika med en annan GM: att alla såna invändningar skall kunna bortses ifrån.
Och omvänt så tänker jag att Backman lägger krutet på att inget absolut binder SD till själva mordet och att man således därför inte bortom alla rimliga tvivel kan utesluta annan GM.

Hiding kan ju inte tjyvhålla på någon ”konkret” bevisning tills pläderingen, givetvis. Allt måste ju upp på bordet innan.
Kanske har hon lyckats fila till ett resonemang med några för Backman oväntade vinklingar som han får svårt att bemöta?

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Hade hon inte lämnat in en ny skriftlig bevisuppgift till tingsrätten igår 30/3, och som skulle visa att SD hade haft mordplaner och att han hade ljugit i något polisförhör?

Ja det var väl en typ av kompletterande förteckning över vittnen som skulle höras igen avseende vissa detaljer som en Hiding kommer att visa att SD ”planerat eller planlagt” mordet.
Minns ej riktigt.
Citera
2020-03-31, 15:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
NA:
”Vittnet berättar att 45-åringen ska ha försökt få Lena att dejta andra män. Samtidigt tryckte han ner henne genom att säga att ingen annan ändå ville ha henne och skulle lämna henne”

Fy fasen, inte konstigt att LW var så nedbruten av relationen

Det är väl typiskt för en sådan här relation.

Den här vännen (JF) är psykolog, så hon förstår vad det handlar om.

Nu har vi hört det så många gånger:
NA:

"Vittnet berättar om hur 45-åringen gav Lena löften ena dagen för att sen ändra sig. Det svängde fram och tillbaka.
- Han gav dubbla budskap hela tiden. Han manipulerade henne."
//
"Varför tror du Lena förändrades?
- Jag tror hon bröts ner psykiskt under en ganska lång period."
//
" Lena ska ha sett ett slags vansinne i honom."
//
"- NN var väldigt kontrollerande, säger vittnet om 45-åringen."
//
"Vittnet berättar att Lena kände det som om hon gick sönder. Vittnet försökte få henne att lämna relationen men det gick inte
"

https://www.na.se/artikel/just-nu-nara-van-till-45-aringen-ska-horas-i-domstolen-nu-pa-morgonen-folj-direktrapporten-fran-ratt egangen-om-hjarstamordet
Citera
2020-03-31, 15:49
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Han gjorde det för HDs skull.
När hon valde att fortsätta tillsammans
med SD så valde JG att fortsätta vara vän
med dem och försöka stötta dem.

SD visade ånger och skam över vad han
gjort mot både HD och LW.
LW ångrade ingenting och skämdes
inte. Utan kämpade bara vidare för att
förstöra SD och HDs äktenskap.

Jag tror att han inte orkar inse att han och
LW inte var vänner när hon dog. Att han
försöker intala sig att det inte var så.
Det finns säkert psykologiska orsaker till
det och är inte detsamma som att ljuga
medvetet eller mened.

Haha. På vilket sätt visade han "ånger och skam"? Genom att fortsätta ligga med LW flera gånger i veckan? Ge henne löften och förhoppningar?
Citera
2020-03-31, 15:52
Medlem
Citat:

inte
. Utan kämpade bara vidare för att

medvetet eller mened.

Hur fan vet du att "LW ångrade ingenting och skämdes
inte" källa på det? Har du pratat med LW (medans hon levde) JA eller NEJ räcker
Citera
2020-03-31, 15:53
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
SD hade det, med LW och HD. Men inte JG:

Aktbil 150/266,265
"Jerry och Stefans kontakt/kommunikation
Jerry och Stefan har tidigare haft kontakt främst via Messenger samt ibland via sms eller
WhatsApp. Sedan en tid tillbaka använder de Telegram. Jerrys uppfattning är att det var på
hans initiativ att de skulle ha kontakt via Telegram. Stefan startade upp kontakten med honom
där och Jerry hade sedan valt att de ska fortsätta kommunicera där utifrån att han tror att
polisen lyssnar på Stefans samtal. Jerry anser att polisen inte har att göra med det han säger
eller skriver till Stefan vilket är anledningen till att de bytt kommunikationsforum.
Jerry tittar i Telegramapplikationen i telefonen och uppger att den första kontakten med
Stefan via Telegram var den 26 juni -18.
"
//
" Hanna har berättat att hon upplevt sig kontrollerad av Lena. I samband med det samtalet fick Jerry
kännedom om applikationen Telegram. Det framgick att Hanna, Lena och Stefan kommunicerade via Telegram och att Lena var oförskämd mot Hanna. Jerry känner inte till anledningen till varför de kommunicerade via Telegram
"

Tillägg:
Alltså vad jag menar är att jag tror att Telegram var installerat för otrohetsaffären.
Däremot är det mycket graverande att SD ber JG att installera Telegram efter mordet.

Tack, lite svårt att hänga med i alla datum och årtal, har inte läst en bråkdel av FUP än, tar sin lilla tid, är ju en del att läsa.
Citera
2020-03-31, 15:54
Moderator
Maviels avatar
Citat:

inte. Utan kämpade bara vidare för att

medvetet eller mened.

Nja jag har inte fått uppfattningen att JG skulle vara HD vän. Utan snarare SD vän. Jag vet heller inte om jag vill säga att SD visade ånger och skam. Snarare dolde han sin affär bättre genom större hemlighetsmakeri. Med ditt sista stycke håller jag till viss del med dig att det är lättare att intala sig själv att det inte var så. Likaså är det en lögn.
Citera
2020-03-31, 15:55
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Ja, och det stämmer inte med vad han sagt tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Åklagarens teori är ju helt obegriplig, eller också har journalisterna missförstått henne.
Det är mycket som är svårt att pussla ihop så här "i farten", 14000 sidor och så en strumpa med klädnypa...!
Att det inte stämmer med tidigare utsaga är en sak, men vad BETYDER det, vad har han fått för möjlighet av detta?
Hela Mållgan historien är ju obegriplig. Fick han nått slags alibi av att kalla på polis?
Citera
2020-03-31, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Upp med den, fort som f*n.. O tack på förhand.

Strax......
Stefan sa i förhör att han var henna ca 00.50.

Lena skickar bild 01.33 och strax, samt att grannen träffar honom med hund.
Han sprang tydligen ut igen en sväng...... eller så gick han inte hem som han sa.
Stefan ljuger i alla fall, för han sågs ute senare.

Strax
Citera
2020-03-31, 16:01
Medlem
notknapparens avatar
Angående 11-12 maj och det extrainkallade vittnet; sambon till hundmannen som skulle vittna om tidpunkten för när mannen ska ha varit ute med hunden:

"Advokaten undrar nu hur vittnet kan vara så säker på tiden.
- Var hittar du tidsangivelsen 01.30?
- Sannolikheten är att det är den tiden.
"

De hade tittat på serier och slumrat till. Mannen skulle ut med hunden. Det var vid halv två-halv tre. Efter rastningen väckte han sambon. Han hade träffat SD och tyckte att mötet i skogen kändes märklig. SD hade sagt att han var orolig för att en tjej skulle råka illa ut för männen i skogen.

https://www.na.se/artikel/just-nu-nara-van-till-45-aringen-ska-horas-i-domstolen-nu-pa-morgonen-folj-direktrapporten-fran-ratt egangen-om-hjarstamordet

Det hade varit bra om vittnet kunnat precisera lite mer varför hon var säker på tiden. kanske hon gjorde det?

Hade hon någon tidpunkt att haka upp tiden på?
Citera
2020-03-31, 16:02
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Nja jag har inte fått uppfattningen att JG skulle vara HD vän. Utan snarare SD vän. Jag vet heller inte om jag vill säga att SD visade ånger och skam. Snarare dolde han sin affär bättre genom större hemlighetsmakeri. Med ditt sista stycke håller jag till viss del med dig att det är lättare att intala sig själv att det inte var så. Likaså är det en lögn.

Han har själv uppgett att han tänkte sig
in i HDs situation och handlade därefter.

SD visade ånger och skam inför HD och JG.
Om det sedan var äkta vet jag inte.

Om han har intalat sig själv att det var så
så ljuger han väl för sig själv? Då är det inte lätt att säga något annat i rätten. Om han inte ens är medveten om det själv.
Citera
2020-03-31, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Det är mycket som är svårt att pussla ihop så här "i farten", 14000 sidor och så en strumpa med klädnypa...!
Att det inte stämmer med tidigare utsaga är en sak, men vad BETYDER det, vad har han fått för möjlighet av detta?
Hela Mållgan historien är ju obegriplig. Fick han nått slags alibi av att kalla på polis?

Ja, det tror jag. Eftersom han tydligen planerade att döda Lena, så ville han väl få misstankarna att efter detta falla på ett gäng mystiska mållgor. Helst av annan nationalitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in