2020-03-31, 17:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Finland, Danmark och Norge stänger alla gränserna mot Sverige. Sverige håller ju på att bli något av en Nordens smittocenter och speciellt Stockholm utvecklas väldigt snabbt.

Vi har en snabb exponentiell utveckling i antalet döda, nu på ca +24% per dygn. Samma tal gäller antalet intensivvårdade, som ökar mycket snabbt med liknande tal.

Sen har vi idag också nåtts av nyheten att 3 läkare och 2 sjuksköterskor vårdas i respirator, som om det inte vore illa nog.

Nu far du med osanning igen. Jag uppmärksammade dig tidigare på att en av dessa tre har tillfrisknat och fått lämna respiratorn, men det är väl oviktigt för dig?
Citera
2020-03-31, 17:41
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsgjutaren
Detta borde ALLA som observerar där ute direkt reagera med full kraft mot. Det är riskgrupper vi måste hjälpas åt att skydda.

Blir lite svårt för de som ensam ser det, och gänget är på 5-7 pers, samtliga med knivar.
Dessa gäng är något grymt ohederliga. De skulle aldrig våga slåss en och en, man mot man. De till och med knullar och våldtar i grupp.

Det enda en vettig människa kan göra att se på och lära sig av idiotin. Folket har ju röstat för detta, så de får väl njuta av det också.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hur många tror ni är smittade i Sverige?

Verkar finnas bud på allt mellan 10 tusen till 2 miljoner när man läser vad olika "experter" och matematiker kommer fram till...
Hur många böcker finns det i en bokhylla?
Vad skulle ett så'nt estimat säga?
Citera
Medlem
Alvaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Är det någon här inne som har koll på hur siffror ser ut vad gäller dödsfall i en vanlig influensa och efter så kort tid.
Nu är ju siffror uppe i 40000. Antagligen ett stort mörkertal också.

Eftersom den här sjukdomen sprider sig mycket snabbare än en influensa. Skall man då räkna med att covid-19 kommer att ta ca 2- 3 miljoner människors liv runt om i världen.
Vanlig influensa brukar väl ta runt ca 500000 tusen människors liv och är då heller ingen pandemiinfluensa.

När man räknar influensa så räknar man om man dör 30 dagar efter man fått influensa.. Så om du kör ihjäl dig 30 dagar efter du hade influensa så blir du en av dom 500.000, med corona däremot så räknar man inte ens med dom som dör hemma i corona (man testar dom inte) utan många länder räknar bara faktiskt testade som redan är på sjukhus som dör. Dvs det är inte så lätt att jämföra just nu utan sånna jämförelser kommer man först kunna göra om ca 1år när vi har statistik från alla länder osv som kan visa överdödlighet jämfört med tidigare år. I italien har man visat att många platser har mycket högre överdödlighet än bara coronafallen visar, dvs det är många som dör som inte registreras med corona.
Senast redigerad av Alvaro 2020-03-31 kl. 17:44.
Citera
2020-03-31, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
En kurva är naturligtvis inte exponentiell i all evighet, poängen är att få en inbromsning tidigt i kurvan. Återigen ser jag inte att vi hamnar på 295 avlidna idag.

Ok

Glaset är halvfullt eller halvtomt,

-Hey, Sverige hade inte 295 avlidna idag, det går mycket bättre nu, bra jobbat krishanteringen.

-Hey, Sverige hade 31 avlidna idag, börjar bli katastrofläge på sjukhusen och vi har sannolikt 1000 döda innan veckans slut.

Du verkar tillhöra den första kategorin och peddla statistik för att visa att det inte är så farligt?
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Men UK ökar mycket från 180 döda i går till 381 i dag
Jo jag såg det. Men siffran inkluderar ev en ny kategori av ackumulerade dödsfall... De sa igår att de idag skulle för första gången rapportera COVID-dödsfall utanför sjukhus... Vi får hoppas att dagens spik har en sådan förklaring annars skulle det vara inteckning för en riktigt eländig trend.

På presskonferensen om 20 min hoppas jag att de förklara detta.

(Jämf även med mina tidigare inlägg idag om Belgiens spik av nya dödsfall som rapporterats idag.)
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
381 nya döda i Lombardiet rapporteras idag
- löst twitter

Det skulle innebära att dagens lombardiska dödstal är lägre än alla 5 föregående dagar! Mycket bra utveckling. Och åtgärderna verkar ha fungerat.

Faktum är att det nog snarare har peakat i Lombardiet. Siffrorna på Wikipedia ger vid handen att området som helhet peakade runt 20-21 mars vad gäller dödligheten. Byarna söder om Milano som drabbades först verkar ha peakat runt 17 mars.

Hela Lombardiet rapporterar 7200 döda hittills. Jag tror den siffran kommer att landa på runt 10000. Sen finns det uppgifter som pekar mot att det faktiskt antalet döda är ca 4 ggr högre eller mer, genom att inte alla fick vård då sjukvården kollapsade under 2-3 veckor. Så då skulle totalen ligga på 40000.

Hela Lombartiet har nästan exakt samma befolkning som Sverige, och min bästa uppskattning för Sverige just nu ligger på 40785. Intressant...
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Inbillar du dig att karantän idag är till någon som helst nytta?
Det är sedan länge försent med karantän, åt helvete försent. Idag har den ingen effekt längre. Andelen smittade i Sverige ligger totalt antagligen på mellan 200 000-400 000 idag. En matematisk professor i statistik kom redan för 1.5 vecka sedan fram till att 100 000 svenskar var smittade, DÅ. Att så många kändisar blivit smittade och somalier från förorter dött visar att smittan är enormt omfattande.

Titta på exempelvis Rumänien. Dom införde sin karantän extremt tidigt och fort, var ett av dom snabbaste länderna i hela EU. Dom ligger dessutom väldigt långt efter oss i fas. Trots det har dom 2 000 bekräftat smittade och runt 80 döda. Och dom ligger lååångt efter oss i fas.

Att vi i detta läget skulle införa karantän är bara skadligt och har noll effekt, inse fakta.

Förstår du inte varför man har karantän för att stoppa smittspridning?
El. sitter du på en jävla massa futures som kommer ruinera dig?
Citera
2020-03-31, 17:43
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeanAvery
Nu har jag tröttnat på dom här pressträffarna klockan 14 varje dag så vet ej vad som sagts det senaste men något som stör på fruktansvärt mycket är att dom pratar om äldre med underliggande sjukdomar hela tiden.

Vi har iallafall två dödsfall vi känner till där personerna var 26 och 30. Flera läkare är på IVA. I Italien dör läkare på löpande band, jag är tveksam till att någon av dom är plus 70 med underliggande sjukdomar
Såg tidigare en förteckning över de döda läkarna i Italien och en stor del av dem var typ 50+, samt som om vissa har fortsatt att jobba efter pensionen eller ryckt in nu. Jag förstår dock din poäng, och jag tror inte att det var åldern som låg dem i fatet, utan exponeringen mot viruset.

Håller annars med dig (inklusive ”läkarpoängen”).
Citera
Bannlyst
USA har 2,5% dödlighet hittills, ojojoj
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Skog. Trä. Papper. Sy. Mask.

Kommer du på nåt land som skulle kunna fixa det?
Man kan göra en egen mask av Hepafilter för damsugare. Det finns en video som beskriver hur man gör. En läkare på youtube förklarar.
Citera
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Omkring 1000 pers dog av flunsan förra året vi är inte ens i närheten än.

Det är vi visst.

1000 per år räknar du

Nu har det endast gått 2 månader med coronaviruset och redan har vi drygt 200 döda. Multiplicera det rakt av med 6 så får du 1200 döda, alltså är vi i dagsläget mer illa ute än vid influensan.

Sen ska vi inte ha det så pass tråkigt. Den här smittan sprids exponentiellt, alltså kan du räkna med en bra mycket högre siffra än 1000 till slut

Du tänkte inte så långt va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in