Den viktigaste lektionen i influensapandemin från 1918 "spanska sjukan":
”Regeringen ljög. De ljög om allt ”: En historiker om vad som gick fel 1918.
Den största lektionen av influensaepidemin från 1918, enligt historikern John M. Barry, är att ledare måste säga sanningen, oavsett hur svårt det är att höra. Barry, som skrev en
inflytelserik bok om 1918-pandemin, säger att ljuga om krisens allvar 1918 skapade mer rädsla, mer isolering och mer lidande för alla.
Jag talade med Barry per telefon om kostnaderna för att ljuga för allmänheten 1918, om han tror att vi upprepar de misstag som regeringen gjorde då, och hur ledare bör balansera spänningen mellan att berätta för folket vad de behöver veta utan att framkalla massapanik.
Ett lätt redigerat utskrift av vår konversation följer.
Är coronavirus det närmaste du har sett till influensapandemin 1918 under din livstid?
John M. Barry
Inget annat börjar ens närma sig det. I början av H1N1-utbrottet 2009 fanns det verklig rädsla för att det kunde vara dåligt, men det visade sig vara ganska milt. Om det inte vore för molekylärbiologi, skulle det aldrig ha märkt det alls. Så ingenting vi har sett sedan 1918 kommer till och med nära det som händer nu. Om detta bara är ett virus en gång i generationen, har vi tur.
Vad skulle du säga var det största, mest följdfel som gjordes 1918 - av regeringar, av lokala samhällen, av individer?
Regeringen ljög. De ljög om allt. Vi var i krig och de ljög för att de inte ville öka krigsinsatsen. Du hade ledare för folkhälsa som berättade för folk att detta bara var den vanliga influensan med ett annat namn. De sa helt enkelt inte folket sanningen om vad som hände
Och vad var konsekvenserna av alla dessa lögner?
Det var en katastrof. Människor förlorade troen på allting - deras regering, på det de fick höra, på varandra. Det isolerade bara människor ännu längre. Om förtroende kollapsar, blir det alla för sig själva, och det är den värsta instinkten i en kris av denna skala.
I de flesta katastrofer samlas samhällen. Och så var fallet på vissa platser och städer där de största sociala strukturerna var. Men i min bok skrev jag om gradvis upplösning av förtroende på alla nivåer i samhället och en kaskad av sammanbrott som resulterade av det.
Men det fanns också praktiska konsekvenser. Till exempel gjorde bristen på förtroende det svårare att genomföra kritiska folkhälsoåtgärder i tid, eftersom människor bara inte trodde på vad de fick höra. Och när regeringen tvingades vara öppen för situationen var det mest för sent. Viruset sprids redan i stor utsträckning.
Efter att ha forskat om pandemin 1918, hur tänker du på denna svåra fråga mellan att berätta för allmänheten vad de behöver veta och försöka att inte framkalla masspanik?
Det är alltid frågan. Jag har inte vetenskapliga studier som bekräftar att jag har rätt, men min egen uppfattning är att människor kan hantera verkligheten och sanningen mycket bättre än de kan hantera osäkerheten. Om du tittar på en skräckfilm gör fantasin alltid monster skrämmande. När monsteret visas på skärmen, oavsett hur hemskt, blir det mindre skrämmande när det är konkret.
Det är därför jag hatar frasen ”riskkommunikation” eftersom det innebär att hantera sanningen. Enligt min mening hanterar du inte sanningen. Du berättar sanningen.
För mer info om min gamle vän.
https://www.amazon.com/John-M.-Barry/e/B000APJ76S%3Fref=dbs_a_mng_rwt_scns_share