2020-03-31, 15:55
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Och varför går det inte att få tag på handsprit? Det har varit tomt på apoteken i flera veckor nu. Hur svårt kan det vara att massproducera sprit? Och inför ransonering, så att alla kan få varsin. Trögt och inkompetent från myndigheterna.

Snart får du svar att "någon måste tillverka den, sen måste någon transportera den, sen måste någon ställa ut den i hyllorna och sen måste någon stå i kassan och ta betalt. Det är en komplicerad kedja".

U-länder sköter detta bättre än Sverige.
Citera
2020-03-31, 15:55
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Ryssland har gjort det mesta som det gnälls om här i tråden att Sverige inte har gjort.
Idén med dessa åtgärder är ju att kunna undvika smitta, lockdown och karantän. Det gick inte så bra tydligen.

Enligt siffrorna så går det bättre där än här.
Citera
2020-03-31, 15:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -benito-
Allvarligt jag litar inte på något lands siffror. Frankrike och Tyskland manipulerar till ex. sin statistik och Sverige gör det också. Kanske inte lika brutalt som Kina men i alla fall.

Då är det väl bäst om du själv helt struntar i att befinna dig i informations- och kommunikationsflödet eftersom du ju själv inget vet och tror att all tillgänglig information är felaktig.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Nu har jag ändrat mig igen och är tillbaka i rysk roulett idiottänket. .
Vettefan om jag skall börja jobba igen.
Träffat cheferna idag. Tre stycken. Kan börja med att jobba hemifrån. Amen på fucking det men jag såg och hörde på dem att ingen utav dem tar det här på allvar. Ungefär som."Äsch en vanlig influensa. Jävla hysteri. Vi har pratat med y på avdelning x och hon säger att det går så bra så.
Jag svarade. Nu är ju inte y den som ger direktiven och vill du låta y avgöra det här så får du väl göra det då. Jag gör det inte.
Tänkte nu när jag kom hem. De vill nog inte ha mig som sitter och pratar om allvaret och inte ber dom om ursäkta att jag finns till.
Vi får se hur det slutar 😂
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Det är nog inte samma sak men det vet du innerst inne, du hatar bara Sverige så mycket att du måste käbbla vidare, var vänlig och sätt dig själv i total isolering för evigt.

Ah, så det är ditt inneboende rysshat som nu projiceras på mig? Festligt.

Du sitter och gnäller på andras undermåliga metoder när du vet att våra egna är minst lika undermåliga.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Ofattbart informativ läkare. Helt i avsaknad ifrån politiska aspekter med. Kan vi rekrytera han?
Tror de håller hårt i honom... Kunnig men samtidigt ödmjuk, är intrycket jag får. Jag har dock inte kompetensen att bedöma de fakta han kommer med, men som sagt det verkar seriöst.

Intressant också det han säger om ansiktsmask. Att propagandan från WHO och västländer beror på att det är brist, inte på att de inte fungerar för vanligt folk.
Citera
2020-03-31, 15:57
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Ännu mer "problem" ser jag.
Tyskland testar 500.000 i veckan. England testar 10.000 om dagen. Roche Diagnostics har ett nytt test med tillhörande maskin. Sydkorea har andra tester, ligger långt fram i utvecklingen då de gasade på efter 2009.

Så nej, där har du konsekvenserna av att ni letar problem istället för att agera direkt. Inkompetens från topp till botten.

Var är fabriken för inhemsk produktion av skyddsutrustning? Ingenting. Istället så är man sist på pucken i EU och står nu utan så vi försöker tvinga vårdpersonal att jobba ändå. Givetvis slätar vi över det med "vet inte hur utrustningen ska användas" och annat jävla svammel som är ursäkter för - inkompetensen.

Vi diskuterade varför man inte masstestade från början. Du säger själv att Roche nu har en maskin. Dåså. Då är vi överens om att möjligheten fanns inte i Sverige för månader sedan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Och varför går det inte att få tag på handsprit? Det har varit tomt på apoteken i flera veckor nu. Hur svårt kan det vara att massproducera sprit? Och inför ransonering, så att alla kan få varsin. Trögt och inkompetent från myndigheterna.
En del orter har väl börjat tillverka egen och dela ut till allmänheten.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Håller med, men vart kan man se kommentarer? Trodde att gammelmedia tog bort den funktionen för flera år sedan när de fick för mycket kritik.
De är på Facebook Aftonbladets Facebook folk kommentarer. Där dom lagt upp artiklarna.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Det är ryssarnas metod som är usel

https://www.themoscowtimes.com/2020/03/18/russia-says-it-has-very-few-coronavirus-cases-the-numbers-dont-tell-the-full-story-a69661
Att länka till the Moscow Times om Ryssland är i nivå strax under Fria Tider här i Sverige.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Den viktigaste lektionen i influensapandemin från 1918 "spanska sjukan":

”Regeringen ljög. De ljög om allt ”: En historiker om vad som gick fel 1918.

Den största lektionen av influensaepidemin från 1918, enligt historikern John M. Barry, är att ledare måste säga sanningen, oavsett hur svårt det är att höra. Barry, som skrev en inflytelserik bok om 1918-pandemin, säger att ljuga om krisens allvar 1918 skapade mer rädsla, mer isolering och mer lidande för alla.

Jag talade med Barry per telefon om kostnaderna för att ljuga för allmänheten 1918, om han tror att vi upprepar de misstag som regeringen gjorde då, och hur ledare bör balansera spänningen mellan att berätta för folket vad de behöver veta utan att framkalla massapanik.

Ett lätt redigerat utskrift av vår konversation följer.

Är coronavirus det närmaste du har sett till influensapandemin 1918 under din livstid?

John M. Barry
Inget annat börjar ens närma sig det. I början av H1N1-utbrottet 2009 fanns det verklig rädsla för att det kunde vara dåligt, men det visade sig vara ganska milt. Om det inte vore för molekylärbiologi, skulle det aldrig ha märkt det alls. Så ingenting vi har sett sedan 1918 kommer till och med nära det som händer nu. Om detta bara är ett virus en gång i generationen, har vi tur.

Vad skulle du säga var det största, mest följdfel som gjordes 1918 - av regeringar, av lokala samhällen, av individer?

Regeringen ljög. De ljög om allt. Vi var i krig och de ljög för att de inte ville öka krigsinsatsen. Du hade ledare för folkhälsa som berättade för folk att detta bara var den vanliga influensan med ett annat namn. De sa helt enkelt inte folket sanningen om vad som hände

Och vad var konsekvenserna av alla dessa lögner?

Det var en katastrof. Människor förlorade troen på allting - deras regering, på det de fick höra, på varandra. Det isolerade bara människor ännu längre. Om förtroende kollapsar, blir det alla för sig själva, och det är den värsta instinkten i en kris av denna skala.

I de flesta katastrofer samlas samhällen. Och så var fallet på vissa platser och städer där de största sociala strukturerna var. Men i min bok skrev jag om gradvis upplösning av förtroende på alla nivåer i samhället och en kaskad av sammanbrott som resulterade av det.

Men det fanns också praktiska konsekvenser. Till exempel gjorde bristen på förtroende det svårare att genomföra kritiska folkhälsoåtgärder i tid, eftersom människor bara inte trodde på vad de fick höra. Och när regeringen tvingades vara öppen för situationen var det mest för sent. Viruset sprids redan i stor utsträckning.

Efter att ha forskat om pandemin 1918, hur tänker du på denna svåra fråga mellan att berätta för allmänheten vad de behöver veta och försöka att inte framkalla masspanik?

Det är alltid frågan. Jag har inte vetenskapliga studier som bekräftar att jag har rätt, men min egen uppfattning är att människor kan hantera verkligheten och sanningen mycket bättre än de kan hantera osäkerheten. Om du tittar på en skräckfilm gör fantasin alltid monster skrämmande. När monsteret visas på skärmen, oavsett hur hemskt, blir det mindre skrämmande när det är konkret.

Det är därför jag hatar frasen ”riskkommunikation” eftersom det innebär att hantera sanningen. Enligt min mening hanterar du inte sanningen. Du berättar sanningen.

För mer info om min gamle vän.

https://www.amazon.com/John-M.-Barry/e/B000APJ76S%3Fref=dbs_a_mng_rwt_scns_share
Citera
Medlem
Jag tycker det är sorgligt att läsa om vårdcentraler i kommuner som ber
allmänheten om sjukvårdsutrustning, till och med gammal overheadplast vill de ha. Läser om anställda på sjukhus som ber händiga personer från allmänheten om hjälp att bygga intuberingsboxar. Bifogas ritning och allt.

Sverige är verkligen ett u-land på så många sätt. Det är fantastiskt att människor kan hjälpa till, men det är tragiskt att det ska behövas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in