Citat:
Ursprungligen postat av
kato85
Nej. Eftersom det inte handlar om att få noll smittspridning, utan att minimera den. Varför måste man testa folk varje dag? Låter helt idiotiskt.
Du säger emot dig själv.
Testerna görs dels för att få en överblick i antalet smittade generellt, men även för att kunna isolera de som testas positivt, för att minimera smittspridningen.
I Sydkorea (som testar alla) visade det sig att 20% var asymptomatiska, så testar vi inte så kan vi lika gärna lägga ned.
Nej, jag säger inte alls emot mig själv, det är du som inte tänker längre än näsan räcker.
Målet bör vara att få ner smittspridningen och antalet smittade, kritiska fall samt döda. Det är inte gångbart att testa alla varje dag. Det räcker med att testa så många man nu kan, låta dem isolera sig i några veckor, testa dem igen och sedan gradvis låta dem ut i samhället igen.
Det är fullständigt omöjligt att testa alla, hela tiden och att konstant hålla samhället fritt från smittade. Det går dock att begränsa smittspridningen med enkla medel.
Jag är för utökat testande, särskilt som de gjort i UK med stationer. Men även kommit med en idé om att folk testar sig hemma och droppar ett test i en låda som töms varje dag och sedan gås igenom v personal.