2020-03-31, 14:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Upp till var och en att bedöma pålitligheten med andra ord. 😃

OMG.

Ifrågasätter du pålitligheten att din egen hand existerar kanske du ska läsa hallucinogen trådarna.

Läs på vad nejm är, vilka som genomfört studien/journalen.

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2004973

Se även dessa sidor :

https://www.nejm.org/coronavirus

https://jamanetwork.com/journals/jama

https://ki.se/en/research/spotlight-on-covid-19

Detta är forskning vilka FHM gör ett urval ur, ett urval som sen filtreras ner till "lämplig information" vilken portioneras ut med 1000+ folkhälsopsykologiska parametrar i åtanke, samt inte ska sprida oro/skapa panik.

Sen har vi dina egna filter.

Ber dig inte att köpa allt jag säger.

vill nyansera det selektiva urval av samhällsviktig information Sverige tillstår befolkningen.

Ber dig ödmjukast att ifrågasätta varför styrande ber dig tro annorlunda än de mest aktade forskningssidorna i världen.

Detta i ett läge där Sverige skiljer sig 1000% från omvärlden.
Senast redigerad av snuttis 2020-03-31 kl. 14:10.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94
Nej det är inte alls rimligt. Detta är den största hysterin vi sett i modern tid.

Vi har definitivt inte sett slutet på detta. Men framför allt, det är ju just genom åtgärder som spridningen har kunnat hållas nere. Hade man inte gjort något alls så hade troligen mer än halva jordens befolkning smittats. Det är inte alls omöjligt med ett utslaget sjukvårdssystem att 20% av de smittade skulle dö. Då talar vi om uppåt en miljard människor och väldigt många skulle bli svårt sjuka under lång tid. Det är därför den här typen av jämförelser är så meningslösa.
Citera
Medlem
Här kommer lite corona-humor - Nu är nog allt löst

https://twitter.com/hemantmehta/status/1244344119545208834?s=20
Citera
Medlem
Löfven och S kommer att gå stärkta ur detta hur det än slutar. Succé och Löfven blir helgonförklarad, går det åt helvete så får Tegnell ta smällen och oppositionen har heller inte sagt emot så S kommer stärkta även ur det.
Det enda som kan sänka sossarna är om tillräckligt många pensionärer (s väljare) trillar av pinnen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Ett influensavirus kan på ett dåligt år ta 5-6 gånger den summan.

sjukvården lider nu idiot
Citera
2020-03-31, 14:08
Medlem
GonerStoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles
180 döda

192
Citera
Medlem
Kul. Vanligtvis är det då små som är giftiga. Nu är det de gamla. Men de gamla har fått smittan någonstans. Verkar vara personalen och hemtjänsten. De har väl ändå inte varit till Italien och åkt skidor? Nej, jag tror att det är de händer som det var så stort behov av att importera som fört in smittan i äldreboenden och hos äldre som har hemtjänst. Många har varit på semester i länder som de flytt ifrån och tagit med sig smittan som de nu sprider vidare.

Och nu lyssnar jag på Tegnell. 90-åringar verkar ha varit flitiga Italienåkare då de insjuknar. Knappast. De äldre har fått smittan från andra. Jobbar skidåkarna från Italien i äldreomsorgen och hemtjänsten. Få skulle jag tro. En och annan läkare, som det är skandal inte har blivit testade från början.

Hörde på Löfven och nu Tegnell att det är arbetslinjen som gäller. Löfven pekade nästan ut slöfockarna från sjukvården och polisen som passar på att ta lite extra betald semester. De ska nu testas och ska börja jobb, snuva eller inte snuva.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Så det handlar inte om att skydda medborgare från att dö alltså?
Då är jag med.
Korrekt.
Vi har ett egenansvar i Sverige. Statens enda egentliga uppgift är att skydda oss mot yttre hot, i andra hand att utgöra ett nationellt rättsväsende baserat på
folkets rättsmedvetande.

Staten har vi INTE för att lära oss hur vi bör leva, så som i arabvärlden. Demokrati förutsätter att folk är födda med ett förnuft och samvete. I den ursprungliga meningen med mänskliga rättigheter är det bibliska avstampet tydligt:
Vi har givits förnuft, samvete och fri vilja av Gud, och vi är alla syskon.
Där med är det inte staten som ska styra oss, utan Gud.
Sedan har den kristna världen glömt det och blivit ateister, men men...
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95
sjukvården lider nu idiot

Hypokondrikerna bör stanna HEMMA och inte överbelasta sjukvården.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Ett influensavirus kan på ett dåligt år ta 5-6 gånger den summan.

Varje svårt influensaår så ligger det hundratals 30-60 åringar på sjukhus och kippar efter andan. Visst.
Citera
2020-03-31, 14:09
Medlem
Sinnerstens avatar
Lyssnat på vetenskapsradio och början på presskonferensen.

Jag drar några slutsatser och parafraserar:

Vetenskapsradion P1:

-Tegnell: Testa alla har ingen effekt.
-WHO: Testa, Testa, Testa!
-Karolinska sjukhuset: Vi har ingen kapacitet att testa alla.

Presskonferensen:

-Landsfadern: Det är vår plikt (alla individer) att inte sprida smitta.
-Man försöker minska hastigheten i smittspridningen.

1) Man har tagit hit smittan genom underlåtenhet i åtgärder.
2) Nu lägger man över den avgörande delen utvecklingen på individansvaret men menar ändå att man
tagit ansvar.
3) Det finns ingen beredskap och få resurser, därför gör man detta.

Tegnell är fortsatt BagdadBob och "Rekommendationerna" fortsätter.

Fortfarande gör man inte det man behöver göra och man har struntat i detta från början.

Nu är det individansvaret som är avgörande för Staten kan inte ta det, men man vill fortfarande som Stat få bestämma.

Ladorna är tomma, beredskapslagren skrotade. Aptoteksmonopolet borta 2009 därav ytterligare sämre lagerhållning.

Och nu kommer det citat från Landsfadern: "Bli värre innan det blir bättre".

Allt detta har man vetat hela tiden utan att ta till skarpa åtgärder tidigare.

Detta beror på 1) Ekonomiska skäl
2) Man tror sig på något vis kunna dra nytta av denna kris.

Mina 2 cent.

Hoppas jag har tokfel.
Senast redigerad av Sinnersten 2020-03-31 kl. 14:15.
Citera
2020-03-31, 14:09
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rainman
Exakt så. Dom sitter ofta inskränkta i någon håla utan vare sig ett bra jobb eller familj

Så kan det vara, många ensamma människor som är rädda. Vilket jag har förståelse för givetvis. Psykisk påfrestning i kristider är det inte alla som klarar av, så därför är det bra att dessa kan få avreagera sig via Flashback.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in