2020-03-31, 11:55
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Data är tagen från Worldometers data. Funktionen för 10-100 fall är y=3,12e^0,2676x. Dvs en fördubbling var 2,6 dag. Kurvan viker av tydligt efter 100 fall. Enligt funktionen ska vi ha 295 fall idag.
Hur är denna kurva framtagen? Hur härleds 3.12 respektive 0.2676?
Citera
2020-03-31, 11:56
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Data är tagen från Worldometers data. Funktionen för 10-100 fall är y=3,12e^0,2676x. Dvs en fördubbling var 2,6 dag. Kurvan viker av tydligt efter 100 fall. Enligt funktionen ska vi ha 295 fall idag.

Vi är efter Måndagen fortfarande på fördubbling var 3:e dag. från 10 till de 167.
Citera
2020-03-31, 11:56
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Jo, jag vet. Men min egen logik säger mig att det skulle vara otroligt om just corona inte ger symptom hos folk med astma, som vanligtvis får symptom i samband med andra virusinfektioner.
Jag vet inte hur astma fungerar.
Citera
2020-03-31, 11:57
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Det klagas mycket på Löfven här, men tydligen är han numera svenska folkets stora idol:
Citat:
Förtroendet för Löfven och regeringen ökar under coronakrisen

Förtroendet för statsminister Stefan Löfven (S) och regeringen i stort har ökat, enligt den senaste Novus-mätningen. Det är första gången som just detta styre får fler som har förtroende än som inte har det, både när det gäller regeringen och statsministern.

På en månad har de som har ganska eller mycket stort förtroende för Stefan Löfven rusat med 18 procentenheter, från 26 procent i februari, till 44 procent i mars. Han blir därmed den partiledare som har högst förtroende, en position som han inte har haft sedan januari 2019. Dessutom har de som har lågt förtroende för statsministern minskat.

Även för regeringen som helhet ökar gruppen som har mycket stort förtroende, från 3 procent i januari, till 14 procent i mars.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fortroendet-for-lofven-och-regeringen-okar-under-coronakrisen
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gwildor
FHM avböjer att svara?? Vad fan sysslar de med?

Tror att de har andra prioriteringar, just nu.
Citera
Medlem
Datajournalistik

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Tro mig, jag har lyssnat på de flesta både nyhetssändningar och forskningsrapporter från hela världen. Är det något som är tydligt så är det hur mycket Sverige försökt tona ned allvaret för sitt folk jämfört med de flesta andra länder.

Just på grund av att så många svenskar/myndigheter/politiker, likt dig, låtsats som det regnat sedan första början av det här så står nu t.ex. vårdpersonal utan skyddsutrustning, folk går på barer, åker till skidorter, gamla är ute bland folk som vanligt osv osv.

Resten av världen bara häpnar över Sveriges nonchalanta attityd till det här viruset. Självklart kommer det kosta oss många fler liv än vad som hade varit nödvändigt ifall vi tagit det på allvar tidigare.

Jag och flera andra har sedan Januari (när Tegnell & co fortfarande sade att risken för att smittan ens skulle nå Sverige var obefintlig) förutspått exakt det vi ser nu, men pågrund av trögfattade, naiva idioter likt dig själv så ignorerades detta och vi står nu med byxorna nere.

Du kan ju se hur desperationen börjar växa inom t.ex. vården här: https://www.facebook.com/groups/2667429480032681/

Fakta talar emot dig, ( vem är förvånad) du är bara ett känslomässigt vrak som seglat ner i depressionens djup...

Sverige avviker inte på något sätt i fråga om smittade eller dödstal, det finns många länder som har mindre, många länder som har fler....att vi skulle klara oss helt tror du väl inte.

Kina borde ställas till svars efter det här, de ska betala fullt ut för vad de orsakat.
Citera
2020-03-31, 11:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janHels
Veckan / Döda (enligt c19.se)
1 / 0
2 / 8
3 / 40
4 / 170

För mig ser det ut att analet döda växer exponentiellt.

Du tycker inte att det är en alldeles för kort serie för att slå fast det? Vad är det som säger att detta inte är en övergående händelse?
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-03-31 kl. 12:07.
Citera
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det är du som tittar på siffror med en eftersläpande rapportering.

Men självklart har ingen en livekanal så rapporteringen släpar alltid. Mina siffrorär frpån c19.se men den i SVT släpade med 2 dagar vilket bryter exponentialiteten. Italien, Spanien och Tyskland var från samma dag.
Det var det matematikern försökte påpeka.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shwp

Ja, liksom, det är bra om vi tar smittan allvarligt och följer FHMs rekommendationer. Men Flashbackpaniken känns väldigt, väldigt fejk.
Du, jag vill se din reaktion när du själv har arbetskamrater, vänner och familjebekanta som antingen ligger på sjukhus eller hemkarantänar pga konstaterad covid-19. Vidriga struts.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZebSunshine
De flesta vet ju att en nysning eller hosta sprider partiklar över två meter, men för Tegnells folk, som har trott att coronan faller ner efter 1,99 cm är det en nyhet. Det är nog bra att även de får veta.

Luftburen. Distribueras via utandning. Mängden partiklar beror på virusmängd i luftvägar (har inget med hosta att göra).

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

Luftburen. Aerosol. Luftburen. Kattburen. Hundburen. Seriöst.

Svårt att ha diskussion om det inte står klart för ALLA hur Corona sprids.

Visst kontaktsmitta (duhh go figure) MEN, De flesta vet inte att Corona pga dess distribution som aerosol även är luftburet.

Ingen åsikt, vetenskapliga fakta. Sen att dessa kan "Delas" av forskare samt (icke stads-anställda epidemologer/professorer inom mikrobiologi kvittar egentligen.

Flodens högsta mynning vid bergen i Ganges kan jämföras med forskare som studerar hur viruset distribueras, längre ner på floden skrivs fakta om/anpassas.

Allt som är luftburet är inte luft (duhh go figure) åker inte samma hastighet/distribueras inte av sig själv, skillnad på ett pappersflygplan/såpbubblor/JAS39. Corona har en luftburen gradering "ett antal timmar i luften som aerosol".

Dvs kön/hela mataffären, soprum/tvättstuga/apotek/tunnelbana/buss/affärer/hissar/ hovrar partiklar vilka distribuerats sedan timmar tillbaks.

Utomhusluft är det enda som skingrar dessa partiklar. (Finns inga studier vad jag känner till) på hur hög luftfuktighet samt större soptunnor kan distribuera smitta.

Att folk väljer att med hjälp av FHM and the kreteshblag breddskawplawn "glömma" att vi alla delar luft/partiklar genom vanlig fuktig utandning kan jag förstå.

Då skulle Sveriges karantän kommit för 2 månader sedan.

Allt är svart/vitt för Sverige lol antingen luftburen eller inte luftburen, saker verkar inte kunna vara fler saker samtidigt heller (!) Då suckar folk och tycker det här va ju jobbigt hörru. Vi säger kontaktsmitta va.

Corona är en Kontaktsmitta samt en luftburen smitta dvs distribueras som aerosol (1-5 micrometer), samt Droppsmitta (Dvs droppar i luft/på ytor), det är även en kanyl smitta (LOL) du kan alltså få Corona om du injicerar den rakt i neocortex.

Varförsiktigmedinformationsomkanskapapanik.se / varförsiktigmedalltsomledertillinsikt.se

Nergraderar Corona till defcon 522 kebabsås på handen kontaktsmitta som du nukar med tvål.

Journalen på

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2004973

Visar tydligt att coronas distribution/halveringstid i vanlig luft som aerosol är "några timmar".

Definitionen Luftburen är således riktig.

Med detta sagt är det trots studier oklart hur Corona vidaredistribueras alltså dessa partiklar på 1-5 micrometer som aerosol. Vanlig utandningsluft kan alltså bidra till att en (icke smitt klassad) konditionerad/okonditionerad lokal slungar runt partiklar för alla att ta del av.

Beroende på luftfuktigheten distribueras aerosol via vanlig utandning (luftfuktighet i utandning) detta samt rummets luftströmmar (vilka rör på sig i alla rum)gör att partiklar på 1-5 micrometer INTE faller mot marken. Det är inte stora vattendroppar eller spottloskor.

Spekulerar med hänvisning till journal publicerad på nejm.org.

Nyansera läs journaler och sluta anta det absolut mildaste.

Rätt galet att Sverige inte publicerar dessa journaler så folket kan ta del av dom.

Den svenska på med locket/omskrivnings-mobbingen gör tom att professorer på Karolinska institutet vilka hänvisar till journalerna/studierna anses vara alarmister.

Kontraktsmitta eller hundburen men vad leder detta till (?)

Tex, att FHM rekommendationer möts av massiva protester inom vården då FHM menar på att andningsskydd inte behövs.

Vården kommer vara de som knäcker FHM´s definitioner/rekommendationer. Best believe.

De ska ha andningsskydd punkt.

Definitionen "kontaktsmitta/Droppsmitta, med FHM´s epidemologer som statens rådgivare i fronten -har även lett till att Sverige håller en helt annan linje vad det gäller karantän.

De är tillsatta att hoppas och ta hänsyn/värna om 1000+ parametrar gällande "folkhälsa" vilket vi alla gör, trist när de går åt sidan och folk ska lyssna på de som avfärdades som galna alarmister.

Tillit kastas runt helt öppet.

Om Sveriges styrande litar till folkvettet ska de inte undanhålla/portionera vetenskaplig fakta.

Media har som uppgift att nyansera/dela världsledande studier vilka definierar exakt vad det är Sverige har att göra med.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)
Senast redigerad av snuttis 2020-03-31 kl. 12:56.
Citera
Medlem
Citat:
Som sagt, kurvan de första 10-100 avlida följer en funktion perfekt y=3,12e^0,2676x. Efter 100 fall gör den inte det. I så fall ska vi ha 295 fall idag.

9 10
12 11
16 16
20 20
27 25
35 36
45 42
59 62
77 77
101 105
132 105
172 110
225 146
295 170
Det är förstås mycket möjligt att antalet avlidna inte växer lika snabbt längre, man har ju infört några åtgärder i Sverige. Det är ändå möjligt att antalet växer exponentiellt, fast inte lika snabbt. Jag tror också att det lönar sig inte att göra slutsats på grund av ett par dagar, så därför tittar jag hellre på veckanivån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in