Citat:
Ursprungligen postat av
TAD2
Problemet som många länder gör är att åtgärderna är kortsiktiga och de måste kunna vara uthålliga, många månader eller år. Har skrivit detta förut men... Går man igenom länderna så är framförallt Japan och Sydkoreas befolkning särskilt kulturellt betingade att följa det som sägs. Säger myndigheterna att man ska stanna hemma vid förkylning så gör i princip 100 % detta, och de har av lång tradition också använt mask när de är ute och är förkylda för att skydda andra. Masstestning i all ära men det är fortsatt karantän av de som är sjuka och isolera de äldre som är åtgärderna för att bromsa andelen avlidna och avlasta sjukvården. Detta oavsett hur det sker, huvudsaken är att det sker.
När det gäller Tyskland så är ökningstakten högre än den för Sverige, även om man börjar se en viss avmattning där också senaste dagarna. Den exponentiella ökningen i Sverige är inte längre exponentiell enligt början av kurvan, och det är oavsett om det släpat efter i helgen. Det är tydligt om du gör en logaritmisk skala och följer den initiala ökningen jämfört med hela kurvan. Matematikern på nyheterna igår visade och kom fram till exakt det jag visat för Italien, Tyskland, Spanien och Sverige.
Som sagt facit kommer först när länderna gått igenom sina kurvor och när vi kan se hur överdödligheten varit totalt sett.
Det stämmer inte.
Siffrorna för Sverige var inte uppdaterade, något matematikern försökte påpeka när han hyschades.
Siffran var från Fredagen
Den verkliga siffran var 167 för Sverige vilket på en vecka ger att vi gick från 33 till 167. Det ären dubblering / tredje dag denna vecka, precis som Italiens takt. Absolut inte under Tyskland. Det är en absurd lögn. Tyskland hade igår 645 döda och Sverige 167 vilket per capita ger Sverige 2,5ggr döda.
Jag vet inte varför man gör så men alla data ligger öppet och var och en som kan räkna ser det.
Jag fattar inte hur du kunde svälja det. Att plocka bort en enda dag gör att kurvan ser ut att bryta mot exponentialiteten.
Matematikern hyschades effektivt. Det ligger på play. Bara att kolla.