2020-03-31, 11:10
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Bra tabell, den behövs. Lägg gärna till att det är FHM:s siffror samt skriv ut totalen om du fortsätter lägga in tabellen, vilket jag hoppas du kommer göra

Då blir det intressant att se om FHM kommer rapportera fler eller färre än 12 dödsfall idag, så att vi vet om dagens dödsiffra är en inteckning för en accelererande trend eller ej. Fast vi vet nog redan att det blir fler än 12. T ex coronakartan.se har ju redan en total på 166 (FHM:s total är ju 146) och FHM:s cutoff är kl 1130 varje dag.
Eftersom han redovisar en ackumulerad trend så är det enda intresssanta om den ackumulerade trenden blir högre än 12,27, dvs om den stiger. Att antalet idag blir över 12 är väl ganska sannolikt eftersom 12,27 är sen starten och i början hade vi väldigt få fall.
Citera
2020-03-31, 11:10
Medlem
Is 6 feet enough for social distancing? An MIT researcher says droplets carrying coronavirus can travel up to 27 feet.
Jordan Culver USA TODAY
Published 12:57 AM EDT Mar 31, 2020
Citera
2020-03-31, 11:11
Medlem
Så nu är det synd om invandrare igen.. Snyfthistorier på tv4 att utsatta områden är mer utsatta för corona..
Citera
Medlem
Så nu har i vi stort sett plattat till kurvan i Sverige, helt utan panikåtgärder. Antal döda stiger bara marginellt. Vad var det som andra länder gjorde fel, då?

Jag tror fortfarande på att vi har någon form av delvis immunitet här uppe. Skulle också förklara varför så många somalier har dött, då de inte har samma... Gener? Tidigare sjukdom i något mindre farligt coronavirus?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Bra tabell, den behövs. Lägg gärna till att det är FHM:s siffror samt skriv ut totalen om du fortsätter lägga in tabellen, vilket jag hoppas du kommer göra

Då blir det intressant att se om FHM kommer rapportera fler eller färre än 12 dödsfall idag, så att vi vet om dagens dödsiffra är en inteckning för en accelererande trend eller ej. Fast vi vet nog redan att det blir fler än 12. T ex coronakartan.se har ju redan en total på 166 (FHM:s total är ju 146) och FHM:s cutoff är kl 1130 varje dag.
Siffrorna är de som publiceras på worldometers... Kanske finns bättre källor, men jag vill inte byta mitt i allt.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är med säkerhet så att de flesta »utanför« egentligen tillhörde en riskgrupp, dvs de hade dolda sjukdomar. På det hela taget kommer det ändå att vara försvinnande få som dör utanför utpekade riskgrupper.

Lär väl bli en handfull.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shwp
Så nu har i vi stort sett plattat till kurvan i Sverige, helt utan panikåtgärder. Antal döda stiger bara marginellt. Vad var det som andra länder gjorde fel, då?

Jag tror fortfarande på att vi har någon form av delvis immunitet här uppe. Skulle också förklara varför så många somalier har dött, då de inte har samma... Gener? Tidigare sjukdom i något mindre farligt coronavirus?
Vi har ej plattat ut kurvan... Vi är top 15 på dödlighet i världen.. Sluta sprid fake News.
Citera
2020-03-31, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Tyskland var i likhet med Israel nästan misstänkt väl förberedda på en pandemi.

Försök inte, den här epidemin kom från Wuhan i Kina.

MENA skyller ju på Israel och Kina på USA.

Det är inte såå jävla svårt för epidemiologerna att se var det började.

Tyskland drabbades extremt hårt av SARS eller den andra och var förberedda.

Israel är alltid förberedda på utplåning för annars blir dom utplånade, du tror inte att som nummer tre på listan efter överraskningsanfall och kärnvapen står det spridning av bakteriologiska stridsmedel.
Det gäller ju bara för MENA att inkapacitera Israel en vecka så kan då sjösätta sin storslagna plan sedan 1948 att döda verenda israel.
Citera
2020-03-31, 11:12
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Och led hon inte av fetma eller var gravid, kan du vara säker att dom hittar(på) en annan orsak

Nej det tror jag inte.
Citera
2020-03-31, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Vi har ej plattat ut kurvan... Vi är top 15 på dödlighet i världen.. Sluta sprid fake News.

Du verkar inte riktigt ha grepp om det här med kurvor. Läs på lite.
Citera
2020-03-31, 11:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moruroa
När smittade dör hemma blir de inte testade och ingår inte i statistiken över döda av av covid-19. Det ger en överdödlighet på upp till tio gånger i vissa områden i Italien enligt svt:

Ja, det är så tyvärr. Varför det blir så beror det på mörkning och/eller att man är i en sån kaos att man inte ens kan/hinner testa alla som dör.
När allt detta är över kommer man ha en klarare bild. 2021 kan man nog jämföra antal döda 2020 vs föregående år och dra nån statistik.
Kan tänka mig att Covid-19 kommer ta väldigt många liv. Tex i Italien kan tänka mig det kommer sluta med 100-200 tusen döda. Men hoppas inte mer än så.
Första världskriget kostade Italien ca 1 miljon liv. Förhoppningsvis blir det ändå "bara" en femtedel.
Citera
2020-03-31, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Rädsla är mycket farligt.

På vilket sätt är rädsla mer farligt i den här situationen än ignorans? Kan du utveckla?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in