Citat:
Ursprungligen postat av
Krillolero
Jag tror FHM tar hänsyn även till det samhälle vi ska återvända till den dag krisen är över. Ett samhälle vars ekonomi är slagen i spillror, där medborgarna förlorat alla sina sparade pengar, där deras fastigheter förlorat stor del av sitt värde, där deras barn blivit överviktiga och stillsittande, där deras egna äktenskap kan ha pajat under månader av påtvingad karantän... det kan kosta tiotusentals liv. Den svenska "modellen" kan undvika just detta.
Jag har sett det här svamlet från Trump bland annat men jag skulle hemskt gärna se en kritisk analys av hur det faktiskt ligger till med de siffrorna. Har hittat en del studier som pekar på att medellivslängden förkortas av socioekonomiska faktorer men ingenting som konkret visar exakt hur många liv FHMs aktioner kan "rädda" eller om deras släpphänthet ens kommer rädda vår ekonomi ("Vi vet inte ens om det har någon effekt," som Tegnell skulle säga).
Däremot så vet vi ju att om dom har fel så kan sex miljoner bli smittade i vågor. Om den första vågen smittar två miljoner och 0.66% (den lägsta aktuella siffran) eller 13200 personer dör
med ordentlig mitigering och typ dubbelt så många eller cirka 26400 dör vid dålig mitigering, så är det ändå en skillnad där på över tiotusen svenskar.
Så om FHM nu menar att tiotusen dör om vi gör si eller tiotusen dör om vi gör så, så borde man ju då rimligtvis ha studier som stödjer detta så man inte dödar tiotusen människor i onödan?
Om man inte har det, så gissar man bara. Leker med svenskars liv. Lite som Trump. "Till påsk blir det bra. Svenskar gillar att arbeta."