2020-03-31, 09:34
Medlem
Tegnells brister börjar visa sig. Det här spårar utom kontroll.

Någon som har nyheter om skyddsutrustning? Hur i helvete kan det råda brist när de har haft så lång tid på sig att preparera för detta? FHM, Stefan Löfven och idioten Dan Eliasson har gjort det igen. Grattis Sverige som röstat fram en sån här jävla idiotregering med inkompetenta myndigheter.

Vi har ett nytt Italien vilken sekund som helst, pga några jävla munskydd.
Citera
2020-03-31, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Driparklan
Bevis? Ja, åtminstone de 3 som dog på ålderdomshemmet i Skutskär är med i listan.

Alla som är hemma dör.
Citera
2020-03-31, 09:36
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Kina har dessutom öppnat upp de vilda marknaderna på nytt. Vi kan absolut vänta oss fler virusutbrott som härrör från Kina i framtiden. Just Guangzhou-provinsen har en historik gällande epidemi/pandemi tillbaka till 1888.

Ja givetvis.
Sars ex.vis kom ju därifrån också. Säkert har också en del andra sjukdomar sitt ursprung där även om det tystats ned av kineserna.
Det är bara en tidsfråga innan nästa kommer.
Citera
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Jag tror FHM tar hänsyn även till det samhälle vi ska återvända till den dag krisen är över. Ett samhälle vars ekonomi är slagen i spillror, där medborgarna förlorat alla sina sparade pengar, där deras fastigheter förlorat stor del av sitt värde, där deras barn blivit överviktiga och stillsittande, där deras egna äktenskap kan ha pajat under månader av påtvingad karantän... det kan kosta tiotusentals liv. Den svenska "modellen" kan undvika just detta.

Jag har sett det här svamlet från Trump bland annat men jag skulle hemskt gärna se en kritisk analys av hur det faktiskt ligger till med de siffrorna. Har hittat en del studier som pekar på att medellivslängden förkortas av socioekonomiska faktorer men ingenting som konkret visar exakt hur många liv FHMs aktioner kan "rädda" eller om deras släpphänthet ens kommer rädda vår ekonomi ("Vi vet inte ens om det har någon effekt," som Tegnell skulle säga).

Däremot så vet vi ju att om dom har fel så kan sex miljoner bli smittade i vågor. Om den första vågen smittar två miljoner och 0.66% (den lägsta aktuella siffran) eller 13200 personer dör med ordentlig mitigering och typ dubbelt så många eller cirka 26400 dör vid dålig mitigering, så är det ändå en skillnad där på över tiotusen svenskar.

Så om FHM nu menar att tiotusen dör om vi gör si eller tiotusen dör om vi gör så, så borde man ju då rimligtvis ha studier som stödjer detta så man inte dödar tiotusen människor i onödan?

Om man inte har det, så gissar man bara. Leker med svenskars liv. Lite som Trump. "Till påsk blir det bra. Svenskar gillar att arbeta."
Senast redigerad av milofo 2020-03-31 kl. 09:45.
Citera
Medlem
Tydlig och bra video som med simulering visar hur olika åtgärder påverkar antalet som smittas i en pandemi.

https://youtu.be/gxAaO2rsdIs
Citera
2020-03-31, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren

Någon som har nyheter om skyddsutrustning? Hur i helvete kan det råda brist när de har haft så lång tid på sig att preparera för detta? FHM, Stefan Löfven och idioten Dan Eliasson har gjort det igen. Grattis Sverige som röstat fram en sån här jävla idiotregering med inkompetenta myndigheter.

Jeg foreslår at så mange som mulig som har symaskin (eller som eventuelt kan sy for hånd med nål og tråd) starter masseproduksjon av ansiktsmasker og tilbyr disse til helsepersonell og til befolkningen.
Hvilket materiale bør man lage slike masker av?
Citera
2020-03-31, 09:38
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu
Sa inte Tegnell att läget var stabilt under helgen och att antalet IVA-inläggningar hade gått ner? Nu när statistiken har börjat kommit i fatt så visar sig detta vara rent hittepå!

Söndagens inläggningar var ju det högsta antalet hittills och fortfarande ökar statistiken!

Varför använda så "inlindade" ord som "hittepå"? Karln står ju och blåljuger Svenska folket mitt upp i ansiktet för att rädda sin egen politiska karriär och fungera som slaktarregeringens språkrör.
Citera
2020-03-31, 09:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Jag gillar inte den svenska strategin, jag tror vi behöver fler restriktioner.
När jag pratar med vänner och grannar om detta möts jag av besvärad tystnad!? Vad är det för sjuk reaktion? Jag fattar att de tycker annorlunda, det är väl inget konstigt, alla får ha sin åsikt enligt mig, men varför blir de så besvärade när jag säger min åsikt?
Jag har inte haft en enda diskussion med någon om detta! Ingen vill argumentera. De säger bara ”ja...nej...det visar sig väl...”
Är det här den nya invandringen eller vad? För känsligt att diskutera? Eller är det bara konflikträdsla?
Vad ska diskuteras? Det är bara du och en handfull till Flashbackare som anser sig vara experter och s.k. hobbyepidemiologer.

Du har ingen aning om vilken väg som är rätt att gå och det har inte resten av befolkningen eller politiker heller. Är det någon som har någon form av kunskap i detta så är det FHM.

Det finns liksom inget att diskutera.... Och vi har alltid möjlighet att lägga in hårdare restriktioner om sjukvården blir överbelastad.
Citera
2020-03-31, 09:39
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Många länder kanske inte direkt ljuger men smitto och dödstalen blir för låga, många gånger kanske man medvetet låter dem bli för låga också. Detta bl.a. genom att inte testa som i ex.vis Sverige, registrera dödsfall som annat (en underliggande sjukdom) även om personen inte skulle ha dött utan corona o.s.v.
Som länken jag postade i ett tidigare inlägg i morse om att Italiens siffror kan vara mångdubbelt högre.

Det är nog den stora mörkertalet. Man testar inte. Det kommer ju ta år att reda ut. Jämföra varje land med hur många dog i mars 2019 kontra mars 2020 osv. För att få en litet hum om hur många den här sjukdomen tog.
Citera
2020-03-31, 09:39
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ja givetvis.
Sars ex.vis kom ju därifrån också. Säkert har också en del andra sjukdomar sitt ursprung där även om det tystats ned av kineserna.
Det är bara en tidsfråga innan nästa kommer.

Instämmer. Har precis nyligen läst om Mengla-virus (tillhör Ebola-familj) som man tydligen upptäckte under 2019. Det talas inte så mycket om denna i resten av världen, dock inte förvånad över att Kina inte flaggar kring utbrottet särskilt mycket.
Citera
2020-03-31, 09:40
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren

I den tyska staden Jena krävs från och med nästa vecka munskydd för de som shoppar eller åker i kollektivtrafiken, rapporterar BBC.

Den som inte har munskydd kan använda scarf eller halsduk för att täcka näsa och mun.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
===

Tyskarna verkar ha gått en annan kurs än experterna på FHM,

obildade tölpar! Munskydd hjälper ju inte, därför miljontals människor över hela världen bär dem just nu och länder infört lagkrav, förstår inte ens varför WHO finns, när svenska Folkhälsomyndigheten finns.
Citera
2020-03-31, 09:40
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebSunshine
Finland stänger snart gränsen mot sverige även för de som arbetar på andra sidan. Sveriges slappa coronapolitik har gjort att Finland har fått in onödigt mycket corona till finska lappland. Finska Lappland har inte kapaciteten att sköta alla sjuka som kommer från Sverige. Nu är vi tvugna att stänga gränsen, även fast det betyder att Sverige blir av med massor av vårdpersonal som i dag kommer från Finland. Sanna Marin önskar dock att de finska sköterskorna kan stanna i Sverige och jobba en längre tid. Finska stålfabriken Outokumpu har också ett tiotal svenska arbetare som inte kan komma över och jobba längre. Många andra finska företag har också svenska arbetare.

Ja känner on stor oro och sorg för Sverige. Jag kan bara inte förstå sättet att sköta en sån här epedemi.

https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/hallituksen-tuoreet-linjaukset-lansirajan-liikennetta-kiristetaan-koulujen-etaopetus-jatkuu-toukokuu n-puolivaliin-saakka/837942/

Enda hoppet kanske är att omvärlden tvingar Sveriges styrande att göra något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in