2020-03-31, 09:22
Medlem
Jag håller resten av min likvid utanför. 25% likvid.

Just nu känns det märkligt hypat, ekonomin står trots allt still.

Jag funderar på millicom och ABB men köplusten är inte där.

Det är ingen sund och stabil ekonomi nu, jisses vilka märkliga tider vi lever i?
Citera
2020-03-31, 09:28
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag håller resten av min likvid utanför. 25% likvid.

Just nu känns det märkligt hypat, ekonomin står trots allt still.

Jag funderar på millicom och ABB men köplusten är inte där.

Det är ingen sund och stabil ekonomi nu, jisses vilka märkliga tider vi lever i?

Jag börjar förstå mindre och mindre. Nästan alla vettiga aktier säljs nu till ett pris som de kunde köpas till inom max en 1-2 års period. Investor, Huvufvudstaden, Lundbergs, SHB. Hur fasen kan priset bara ha backat så lite dessa aktier. Är det för att folk dumpat mycket skit och investerat i kvalité samtidigt som kronan blir absolut värdelös vilket lockar utländska investerare?
Citera
2020-03-31, 09:31
Medlem
RobertoSavianos avatar
Jäklar vad Olja stack iväg idag då.
Citera
2020-03-31, 09:33
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pengabingen
Jag gick in med en hyffsad post i boliden idag.

Edit: Hur ser era investeringar ut idag?

Man kan tänka sig att de flesta ligger mer stilla och håller.

Ganska många här i tråden verkar ha köpt in sig i att det kommer stora ras framåt.
Dessa kanske väntar på ett bra läge även om ingen berättat vid vilket tillfälle de går in eller vad detta bra tillfälle består av. Scenariot 'bred nedgång' finns fortfarande dock även om det ska till ett större och större fall när börserna flyter uppåt flera dagar i rad.

Värt att notera är annars den 'gap' som uppstått för OMXS30. När/om denna fylls återstår att se. För att den ska fyllas måste OMXS30 ned till 1449. Vid en nivå kring 1500 fylls också en sådan längre upp, kan vara värt att hålla koll på om man söker efter korta positioner.
Senast redigerad av sinewave 2020-03-31 kl. 09:44.
Citera
2020-03-31, 09:37
Medlem
Pengabingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
Jag börjar förstå mindre och mindre. Nästan alla vettiga aktier säljs nu till ett pris som de kunde köpas till inom max en 1-2 års period. Investor, Huvufvudstaden, Lundbergs, SHB. Hur fasen kan priset bara ha backat så lite dessa aktier. Är det för att folk dumpat mycket skit och investerat i kvalité samtidigt som kronan blir absolut värdelös vilket lockar utländska investerare?

Detta låter otroligt cyniskt men om svaga och äldre dör i en ekonomi så är det snarare en besparing än börskrasch...

Problemet blir om en överbelastning sker och man inte kan ta hand om alla fall då ser vi värre dödstal och kan motivera en panik och mångt värre händelser än som utspelats hitills.
Citera
2020-03-31, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin

Jag tror kapitalet flytt risk och letar säkerhet. Den bedömningen är säkert proffsight gjord, men man har förbaskat lite fakta att gå på.

Så ICA var uppe och nosade på ATH.

Samtidigt är Millicom slaktad. Telekom liksom var är den stora risken där? Men jag tror man flyr Sydamerika pga av osäkerhet och därmed upplevd risk.

Det innebär att om man vill tjäna pengar nu måste man ta risk och leta bland de lite udda papperen.
Citera
2020-03-31, 09:51
Medlem
Knullkungens avatar
https://www.dagensjuridik.se/corona/aktierna-som-har-lockat-mitt-under-brinnande-coronakris/

"Aktierna som har lockat mest – mitt under brinnande coronakris
Corona
Publicerad: 2020-03-31 08:35

Privatspararna gör fler aktieaffärer än någonsin, säger Avanzas sparekonom Johanna Kull. Samtidigt noterar Nordnets sparekonom Frida Bratt att många sparare hoppas att högutdelare ska kunna agera krockkudde mitt i brinnande coronakris."
Citera
2020-03-31, 10:06
Medlem
Cuculuscanoruss avatar
Har flyttat över stora delar av mina pengar till Swedish match och Scandi Standard.
Trygga hamnar. Tror på uppgång i och med försvagad krona.
Citera
2020-03-31, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Tror inte nån överhuvudtaget vet hur mycket de klarar av innan det brakar ihop. Alla stimulanser borde dock kunna få folk att bli skeptiska till deras valuta osv.

Folk är naiva och tror att det bara är i sydamerikanska och andra suspekta länder som valutan kan kollapsa.

Folk är historielösa också och känner inte till eller tänker inte på att det har hänt i t.ex. Tyskland tidigare. Men det var så länge sedan tänker nog de flesta, det kan inte hända i västvärlden idag och aldrig med USD, våran världsvaluta.

Därför kommer chocken bli desto större om/när det väl händer. I det läget kommer förtroendet för samtliga valutor falla som en sten och det kommer säkert dra med sig flera andra valutor.

Att fly börsen och parkera sina pengar i fiat kan alltså bli totalt förödande. Förmögenheter bör parkeras i verkliga tillgångar som har ett värde i sig själva och inte i fiat som endast har ett värde eftersom som folk tillmäter dem ett värde, idag. Om ingen vill byta sina tillgångar (aktier, bostad mm.) mot fiat så har fiat noll värde. Detsamma kan inte sägas om t.ex. en bostad. Den har ett värde i sig självt även om valutan kollapsar. Du kan bo där så den fyller ett behov du har.
Citera
2020-03-31, 10:12
Medlem
>>Gåtan<<s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pengabingen
Jag gick in med en hyffsad post i boliden idag.

Edit: Hur ser era investeringar ut idag?

Hur tror du efterfrågan på malm kommer se ut närmaste 6 månaderna?
Citera
2020-03-31, 10:14
Medlem
Hur kommer finansministerns presskonferens påverka börsen tror ni?
Citera
2020-03-31, 10:19
Medlem
Pengabingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av >>Gåtan<<
Hur tror du efterfrågan på malm kommer se ut närmaste 6 månaderna?

Frågan är omöjlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in