2020-03-31, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Haha du är ju tappad. Vart hittar du dessa rapporter?
Du bör nog läsa om din högstadiematematik.

Här är en artikel
https://www.thelocal.it/20200320/more-than-50000-people-in-italy-charged-with-breaking-quarantine-rules

Över 50 000 som har blivit åtalade för att ha brutit mot karantänen, och du tror inte att det är mer än 300000 som brutit mot karantänen?
Citera
2020-03-31, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Hela världen skrattar inte åt honom. Bara enskilda experter utan erfarenhet som ser sin chans att få tala ut i media och få lite uppmärksamhet i början av sina karriärer
Vi ligge illa till man tittar på worldometer.. Jo jag såg ett inslag på BBC häromdagen..
Citera
2020-03-31, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Stora leveranser av begravningsurnor har väckt tvivel om det faktiska antalet offer för covid-19 i Wuhan, där epidemin började. Vissa utvärderingar rapporterar nästan tjugo gånger fler offer.

Källa: https://www.franceinter.fr/emissions/geopolitique/geopolitique-30-mars-2020

Då kan vi konstatera att dom av oss som kallades domedagsprofeter, hysterikor och häcklades omhämmat hade ändå rätt om dom fejkade siffrorna på dödstalen i Wuhan.

Dom 40 mobila krematorierna var till för att bränna kroppar eftersom de 8 krematorierna i Wuhan inte mäkta med denna anstormning av avlidna.

Detta betyder att dödstalen i Kina borde då hittills vara minst 60.000 döda och men detta tror jag personligen är en grov underskattning...

https://m.theepochtimes.com/the-closing-of-21-million-cell-phone-accounts-in-china-may-suggest-a-high-ccp-virus-death-toll_32812 91.html#

Citat:
The number of Chinese cellphone users dropped by 21 million in the past three months, Beijing authorities announced on March 19. Deaths due to the CCP virus may have contributed to the high number of account closings.
Citera
2020-03-31, 00:23
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crazybitch
Här är en artikel
https://www.thelocal.it/20200320/more-than-50000-people-in-italy-charged-with-breaking-quarantine-rules

Över 50 000 som har blivit åtalade för att ha brutit mot karantänen, och du tror inte att det är mer än 300000 som brutit mot karantänen?

40% skrev du. Det är 24 miljoner.
Citera
2020-03-31, 00:23
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Är det inte mer droppsmitta? Om du håller dig borta från en hostande eller nysande person minst två meter så slipper du få allt på dig. Det ramlar ner på marken istället.
Droppsmitta som kanske flyger två meter och ramlar ner på marken efteråt. Så har jag förstått och att det är därför man ska hålla avstånd.

Ja det är den allmmänna inställningen.
Men viruset är airborne, alltså luftburet.
Uppgifterna kommer från WHO, Italien och Singapore. De tystades ner rätt så kraftigt, då alla fick total panik. Kanske tänker jag är det bättre att alla går och tror motsatsen, även om Italien då hade fått kraftigt minskat antal smitta och döda om det vore sant. Det är därför inte lockdown hjälper.
Men som sagt, det är bra att hålla hoppet uppe. Att gå omkring och tro att det är droppsmitta hjälper.
Citera
2020-03-31, 00:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Nej, det är det inte.

Det blir luftburet. Har du någonsin nyst under sommaren med solen framme och sett hur partiklarna börjar virvla när vattenmassan dunstar av gradvis pga hastigheten och friktionen med luften och värmen i sig? Att såkallade "experter" och fåtöljsproffs som dig inte kan sådant man lärde sig i grundskolan är skammligt.
Senast redigerad av HanEElugnFattaDuu 2020-03-31 kl. 00:27.
Citera
2020-03-31, 00:24
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tegnellen
Italien förlänger karantän 2 veckor till. Totalt fem veckor blir det (minst). Fyfan alltså.

Det är så man utrotar ett virus - mycket bra! De kanske lägger på ytterligare 2 veckor sen för att vara helt säkra. Halvmessyrer fungerar inte i sådana här lägen!
Citera
2020-03-31, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Stockholm har 89 döda idag 30/3.
Tid till symptom är 5 dagar i median.
Tid från symptom till död är 14 dagar i median.
Dessa 89 blev alltså smittade senast för c:a 19 dagar sedan.
Över hela populationen dör c:a 1% av de smittade.
Alltså var minst c:a 8900 smittade i Stockholm för 19 dagar sedan.
Antalet smittade ökar med 33% varje dag eller 22452% på 19 dagar.
Alltså blir det 2007110 smittade idag.
Flockimmunitet trots sätta stopp vid cirka 60%.
Stockholms befolkning är 2308000 personer.
60% av Stockholms befolkning är 1384800 personer.

1% av 1384800 är 13848 personer, var av hälften dör inom 19 dagar.

Kom ihåg att tvätta händerna..

Edit: en siffra fel
Kanske det men man får komma ihåg att vid "flockimmunitet" så tar det inte "stopp" utan varje smittad smittar i medel färre än en person. Att så stor del av befolkningen får COVID19 vore inte mindre än en total katastrof såvida dödligheten inte är väldigt kraftigt överskattad.
Citera
2020-03-31, 00:26
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men om du tar i en ledstång eller handtag där någon gick förbi och hostade en timma tidigare så kan du få virus på händerna eftersom droppsmitta kan ha landat på de ytorna. Så därför bör man tvätta händerna och vara försiktig med att röra vid ansiktet med otvättade händer. Säger dom som vet.
Jag har haft alla symtom och setat inne i tre veckor. Luftrören är fortfarande påverkade.
Ska träffa chefen i morgon och en ny chef. Känner mig nojig.
Rädd att jag smittar och blir smittad igen.
Tänker bara heja på den nya chefen. Ingen handskakning.
Sjukt allt.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Är det inte mer droppsmitta? Om du håller dig borta från en hostande eller nysande person minst två meter så slipper du få allt på dig. Det ramlar ner på marken istället.
Droppsmitta som kanske flyger två meter och ramlar ner på marken efteråt. Så har jag förstått och att det är därför man ska hålla avstånd.

SARS-CoV-2 remained viable in aerosols throughout the duration of our experiment (3 hours),
with a reduction in infectious titer from 103.5 to 102.7 TCID50 per liter of air.
This reduction was similar to that observed with SARS-CoV-1, from 104.3 to 103.5 TCID50 per milliliter (Figure 1A).

https://www.nejm.org/doi/10.1056/NEJMc2004973

De testade ej längre än 3 timmar, så hur mycket längre är ej bevisat.

Men notera att det bara sjönk till 99.23% efter den tiden. En minskning på 0.77%
Så det lär flyga omkring länge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Vi ligge illa till man tittar på worldometer.. Jo jag såg ett inslag på BBC häromdagen..

Jag har sett samma inslag på BBC. Innehöll ingen kritik överhuvudtaget, rent information reportage om Sveriges strategi.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldtimedrunk
Det är väl skitsamma om man själv klarar av att hålla sig från våld och kriminalitet. Hur tror du sveriges nuvarande befolkning och situation kommer klara av arbetslöshet och fattigdom? Jag tänker utanförskapsområden, 2 millar nysvenskar.

Det är det vi har militären till! Sluta dalta! (inte menat till dig). Ett medborgarskap innebär inte att vara en kravmaskin, man har faktiskt skyldigheter också!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in