2020-03-30, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Blir det deflation blir det verkligen panik på marknaden. Jag tror inte att Riksbanken vågar gå tillbaka på minus vidare länge till. Det har redan skadat andra delar av ekonomin. Frågan är också om minusränta ens hade gjort någon skillnad i ett sådant här läge?

Kolla in Japans husprisutveckling. Sverige är inte långt ifrån en deflationsspiral likt Japan. Blir det deflation under något år så är din "investering" helt plötsligt en dyr utgift. I princip tycker jag att det hade varit sunt. En vanlig lägenhet är ingalunda mer av en investering än en bil.

Det är förstås stor skillnad på en bil och en bostad, speciellt om mark ingår i bostaden. Bilen har kort livslängd även om den underhålls. En bostad däremot har lång livslängd om den underhålls och marken den står på är en ändlig och begränsad resurs som allt fler kommer efterfråga när befolkningen ökar vilket den gör över längre tider.
Citera
2020-03-30, 20:53
Medlem
J Wallenberg har alltså varnat i Financial Times för 20-30% arbetslöshet om detta fortsätter. ”En hel generation riskerar att få förlorad”. Arbetsförmedlingen säger att det blir minst 10% med stor sannolikhet.

Hur det inte skulle påverka bostadspriserna får överlåtas till självutnämnd allvetare att förklara för oss mindre vetande
Citera
2020-03-30, 21:17
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Det är förstås stor skillnad på en bil och en bostad, speciellt om mark ingår i bostaden. Bilen har kort livslängd även om den underhålls. En bostad däremot har lång livslängd om den underhålls och marken den står på är en ändlig och begränsad resurs som allt fler kommer efterfråga när befolkningen ökar vilket den gör över längre tider.
Fast nu skrev jag lägenhet, inte villa. I princip kan även bilen underhållas i all evighet, även om det är osannolikt. En stor skillnad mot för 200 år sedan är att vi nu kan bygga på höjden. I teorin skulle alla jordens människor kunna bo i Stockholms kommun om viljan fanns. Alltså har den potentiella tillgången ökat drastiskt. Inte heller är det en absolut sanning att befolkningen alltid ökar. Kolla bara på Östeuropa. En tredjedel av Bulgarien har lämnat landet. Japan har hamnat i en liknande situation. Den enda orsaken till varför Sveriges befolkning ökar är invandringen, tycka vad man vill om den.

Förklara varför Japan har haft sjunkande bostadspriser i över 30 år, om nu efterfrågan alltid kommer att öka.
Citera
2020-03-30, 21:19
Medlem
Citat:
Fast nu skrev jag lägenhet, inte villa. I princip kan även bilen underhållas i all evighet, även om det är osannolikt. En stor skillnad mot för 200 år sedan är att vi nu kan bygga på höjden. I teorin skulle alla jordens människor kunna bo i Stockholms kommun om viljan fanns. Alltså har den potentiella tillgången ökat drastiskt. Inte heller är det en absolut sanning att befolkningen alltid ökar. Kolla bara på Östeuropa. En tredjedel av Bulgarien har lämnat landet. Japan har hamnat i en liknande situation. Den enda orsaken till varför Sveriges befolkning ökar är invandringen, tycka vad man vill om den.

Förklara varför Japan har haft sjunkande bostadspriser i över 30 år, om nu efterfrågan alltid kommer att öka.

Ja och det finns många BRF som äger sin mark. Bygga mer på höjden är dessutom inte aktuellt i Stockholm, det finns stort politiskt motstånd mot det.
Citera
2020-03-30, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukethenuke
Tror folk att det kommer bli en bostadskrasch i och med Coronavågen som nu går?
Det är nog möjligt, hushåll och företag i Sverige är högt belånade. Skulle de rekordartade varselsiffrorna och permitteringar slå igenom på lite längre sikt är det nog många som kommer att få problem att betala räntor och amorteringar. Tillgångsvärdena sjunker och de understiger krediterna så har vi en balansräkningskris, hushåll och företag måste då "spara" för att justera balansräkningen så tillgångarna överstiger krediterna. Då har vi problem.
Citera
2020-03-30, 22:46
Medlem
Rektangels avatar
Sedan finanskrisen 2008 har löptiden för lån generellt förkortats. När lånen ska sättas om efter att det löpt ut kan banken se över säkerheten för lånet. Normalt är det inget problem men när marknaden försvagas och värderingar minskar kan banken konstatera att säkerheten inte räcker. Då kan ytterligare säkerhet begäras eller så kan banken kräva tillbaka krediten. Ett sätt att lösa detta på för en företagare kan vara att gå i personlig borgen eller pantsätta sitt hus för att klara företagslånen.

När bankens säkerheter försämras i en nedgående situation kommer banken tvingas göra reserveringar. Detta minskar bankens egna kapital vilket gör att kapitaltäckningsgraden minskar. För att klara detta kan banken tvingas fordra in utestående krediter. Denna process kan gå oerhört snabbt likt nuvarande börsfall och leder till en minskad likviditet i marknaden, vilket ytterligare förstärker nedgången eftersom värden på fastigheter och aktier minskar.

Redan nu har marknaden för företagsobligationer och fonder som investerar i dessa kraschat och spreaden ökat så att ingen vet dess värde och handeln upphört likt kraschen 2008.

Citat:
Fondbolaget Spiltan Fonder stänger alltså tillfälligt handeln i fonderna Högräntefond och Räntefond Sverige. De är två av de mest populära räntefonderna bland svenska småsparare med över 55 000 respektive 43 000 andelsägare på Avanza.

I Lannebos fall gäller det fonderna Lannebo Likviditetsfond, Lannebo Corporate Bond, Lannebo High Yield, Lannebo Sustainable Corporate Bond, Lannebo Mixfond och Lannebo Komplett.

Hela listan på berörda SEB-fonder kan du läsa här.

Danske Invest har tidigare stängt ned ett flertal fonder, men i dagsläget är det tre globala företagsobligationsfonder vars handel är stoppad. Även Enter, IKC och Cicero är fondbolag som återfinns på listan över aktörer som stänger fonder. En lista som troligen kommer att bli längre.

Stängningen är på obestämd tid och betyder att ingen kan köpa, och heller inte sälja, fonden.

Sparare som sett sina företagsobligationsfonder som ett tryggare alternativ till aktiefonder kanske känner sig lurade.

Citat:
Marknadsansvarig på Spiltan Fonder och hoppas förstås att stängningen blir kortvarig. Inte minst är förhoppningen att Riksbankens löfte om att köpa företagsobligationer ska sätta fart på marknaden som just nu översvämmas av säljare, men som i princip saknar köpare. Om det inte handlar om vrakpriser, förstås.

”Vi önskar att det hade hänt för en vecka sedan”

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2020/03/20/allt-fler-rantefonder-stangs.html

https://blogg.avanza.se/foretagsobligationsfonder-stanger-tillfalligt/

https://blogg.avanza.se/kommer-borantorna-att-stiga-nu/
Senast redigerad av Rektangel 2020-03-30 kl. 23:38.
Citera
2020-03-30, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Jag tänker också lite kring de som vill köpa , jag skulle t ex ha köpt hus denna vår pga jag först nu har sparat ihop insatsen, men jag drar mig för detta nu

Sedan angående amortering, att man tar bort denna gör ju att fler kan bo kvar men folk kommer fortfarande dö , skiljas och skaffa barn och därmed kommer också bostäder att säljas... och då till en rejält minskat marknad

Jag tror att priserna kommer gå ner , det blir oundvikligt i denna situation

Oavsett hur många lättnader de drar till med så har köparna blivit
Skrämda av all rapportering

Arbetslösheten lär ju gå upp avsevärt innan det får någon verklig effekt på bostadspriserna. Än så länge går det inte att se någon nedgång. Varken volym, pris eller utbud ger idag att det ligger någon nedgång i korten. Om vi sedan tittar på arbetslösheten, räntor eller bankernas utlåningsregler så ger inte det heller någon allmän påverkan på marknaden. Dock så har ju börsen på kort tid droppat 20-30%. Men arbetslöshetssiffrorna bör man hålla koll på och försöka se hur och vilka åtgärder staten tänkt att göra.

Kort och gott, arbetslösheten lär upp rejält innan det får en faktiskt effekt på priserna. Värt att tänka på är att förmodligen kommer de med lägst lön vara de som drabbas mest och först av arbetslöshet.
Citera
2020-03-30, 22:55
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Det är nog möjligt, hushåll och företag i Sverige är högt belånade. Skulle de rekordartade varselsiffrorna och permitteringar slå igenom på lite längre sikt är det nog många som kommer att få problem att betala räntor och amorteringar. Tillgångsvärdena sjunker och de understiger krediterna så har vi en balansräkningskris, hushåll och företag måste då "spara" för att justera balansräkningen så tillgångarna överstiger krediterna. Då har vi problem.

Även om du inte direkt drabbas av varsel så leder påtvingad karantän att efterfrågan i ekonomin drastigt sjunker som företagen visserligen kortsiktigt kan lösa med permitteringar. Denna kostnad drabbar företagen men i längden kan de inte ta kostnaden

Om detta inte snart återgår till det normala tvärnitar ekonomin....

Säkerheten i form av bostaden räcker inte för krediten och banker kräver in mer säkerhet eller amortering. Detta leder till minskad konsumtion och efterfrågefall i ekonomin som därefter tvärnitar och vi får ytterligare varsel och massarbetslöshet. Alla efterfrågar den valuta de finansierat sig i och den dödliga deflationsspiralen tar fart. Redan nu tickar dollarn upp och oljeprisfall har redan kollapsat. Ett fat olja nu runt eller strax under 20 dollar, den norska kronan faller och är runt 0,89-0,94 svenska kronor. Gränshandeln lär kollapsa och helt upphöra när oljeintäkterna i Norge faller eller helt upphör.

Norge är en av de största importörerna av svensk export...Svensk export lär falla osv..

Att tro att detta är över när farsoten passerat är lite naivt.
Senast redigerad av Rektangel 2020-03-30 kl. 23:14.
Citera
2020-03-30, 23:11
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Arbetslösheten lär ju gå upp avsevärt innan det får någon verklig effekt på bostadspriserna. Än så länge går det inte att se någon nedgång. Varken volym, pris eller utbud ger idag att det ligger någon nedgång i korten. Om vi sedan tittar på arbetslösheten, räntor eller bankernas utlåningsregler så ger inte det heller någon allmän påverkan på marknaden. Dock så har ju börsen på kort tid droppat 20-30%. Men arbetslöshetssiffrorna bör man hålla koll på och försöka se hur och vilka åtgärder staten tänkt att göra.

Kort och gott, arbetslösheten lär upp rejält innan det får en faktiskt effekt på priserna. Värt att tänka på är att förmodligen kommer de med lägst lön vara de som drabbas mest och först av arbetslöshet.

Det kan gå snabbt. Kolla börsfallen som varit det snabbaste i mannaminne. Först fryses handeln i bostäder, spreaden ökar och volymen faller och därefter kommer kapitulationen och ett dramatiskt fall under ökad volym. Ungefär som handeln med företagsobligationer som nyss kraschade.

Folk inser att företagens egna kapital snabbt sinar under detta scenario och så även deras kreditvärdighet.
Citera
2020-03-30, 23:23
Medlem
Citat:

Jag har svaret om Japan, den japanska populationen minskar kontinuerligt. Man räknar med att befolkningsmängden kommer minska från 127 miljoner till 107 miljoner 2040. Det ger minskad efterfrågan givet ett i princip konstant bestånd av bostäder. Där är även svaret på varför bostadspriserna skenat i Sverige, invandringen.
Citera
2020-03-30, 23:30
Medlem
Rektangels avatar
Krisen denna gång startar i den kraschade marknaden för företagsobligationer som slutligen blir att riksbanken köper upp allt och i praktiken blir påtvingad delägare i dessa större företag.
Alternativt konkurser och en gigantisk kapitalförstöring.

Hur går det då för alla restauranger, krogar hotell och konferensanläggningar och andra småföretag med bankkrediter?.
Ska riksbanken gå i borgen för alla deras krediter tills dessa företag i praktiken upphör att ha eget kapital och blir ägda av riksbanken via affärsbankerna? Sedan skulle riksbanken i nästa skede överta ditt bostadslån och i praktiken ditt boende?

Kommunisterna med Lenin i spetsen vore de enda att gnugga sina händer över denna utveckling.
Citera
2020-03-30, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
...
Men ökning av lån kommer bli svårt för alla och just därför är det riskabelt att amortera. Bättre då att spara utan att amortera eftersom man får en buffert som kan behövas. Amorterar kan du inte sedan dra tillbaks amorteringen om du skulle behöva det. Detta kombinerat med amorteringsfrihet kommer rimligen minska amorteringen.

Tokfel. Man ska amortera och spara.

Det hävdades att min lägenhets värde var uppe i 4,5. Jag köpte för 2 och har amorterat hälften. En årslön sparad på banken. En likadan ligger ute nu för 3,5 utan att bli såld. Jag tror att jag sitter säkrare än de flesta, men är ändå orolig.

Just nu är jag faktiskt tacksam för mitt astråkiga jobb och min tre år gamla men fullt betalda bil.

Mina syskon som brukade tycka att jag var en tråkmåns som inte hängde med på weekendshopping i New York eller partyhelger i Sitges. Nu har jag faktiskt inte vågat ringa lillebror och fråga hur det går i mediabranschen.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in