2020-03-30, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Barn i skolåldern är nog ingen riskgrupp alls. Utifrån de få studier som finns är nog vanligt influensa mer vansklig för de mindre. Ett fullt friskt barn tror jag löper större risk att bli allvarligt sjuk i kräksjukan eller Influensan mer än i Covid-19.

Dock sprider de säkert smitta, vilket FHM nekar.

Exakt, att sprida smitta är ju lika dåligt som att vara sjuk själv, har ju FHM sagt åt oss länge nu.

Deras teser om smittspridning grundar sig på så många glidande antaganden att det är nära nog osanning till slut. Att de närmar sig att vilseleda folket istf att upplysa.
Citera
2020-03-30, 22:45
Medlem
ganglere2s avatar
Finland går rätt väg.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/finland-forlanger-restriktioner
Citera
2020-03-30, 22:46
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Har det sagts något om infektion och risken för fosterskador? Ett annat RNA virus Rubella ger lindriga symptom för den smittade men riskerar fosterskador. Tror den nästan inte finns i Sverige längre då de flesta vaccineras.

Jag misstänker att för en gravid kvinna som får covid-19, är risken för spontan-abort större..

(så sköt om dig, om du väntar)
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Luddewolsson
Imorrn ska vår älskade son gå till skolan. I en stad där allmän smittspridning råder. I ett land där FHM litar på att barn stannar hemma om de har symptom. I ett land där vuxna ges rådet att jobba hemifrån. Där folksamlingar på mer än 50 personer ger böter/fängelse. Ett land där FHM säger sig veta att viruset inte sprids hos asymptomatiska bärare, att barn inte blir svårt sjuka. I ett land vars grannländer för länge sedan stängt skolorna pga smittspridning. I ett Sverige, som kritiseras internationellt för det "slappa" smittskyddet av denna svåra sjukdom. Vår älskade son ska imorgon gå till skolan. Hur tror FHM att det känns? Vem bär ansvaret om han smittas? Blir svårt sjuk? Är det FHM som jag ska kontakta då?

FHM Måste Tänka efter vad det är för högt spel de spelar. De riskerar att spela bort våra barns liv. FHMär inte ens konsekventa i sina beslut. Jag tror att det ligger en hund begraven i ledningsgruppen på FHM (ekonomi vs hälsa), varför annars så epidemiologiskt dåligt underbyggd bedömning om att skolorna ska vara öppna. FHM exkluderar Barnen från smittskyddet, vem tänker på barnen? Barnens smittskydd?
De socialt utsatta barnen kan få skolundervisning i skola iallafall liksom barn till föräldrar med samhällsviktiga arbeten.

Är jag bara en överdrivet orolig förälder, döm mig inte nu, döm mig efter att allt har lagt sig så kan vi se om jag bara är ännu en i raden oroliga förälder som ska avfärdas som just "överdrivet orolig".

Hur tänker ni andra med barn i skolan?

Grundskolan borde övergå till distans under lugna former.

Dvs istället för lärare som blir sjuka så huvudman måste kontakta smittskyddsläkare med påtryckning av föräldrar andra lärare bla bla bla bla.

Sen har vi FHM rekommendationer vilka barn i skolan orkestreras utföra :

Hålla avstånd
Glesa grupper på rasten
Hålla avstånd i matkö
Ta med plastburkar hemifrån att äta i
Se dörrar/korridorer tapetserade med a4 "tvätta händerna minst 30 sek
Inte röra ansiktet
Härbärgera allt detta hela tiden.

Jösses du hör ju.

Bidrar till oro/ev mobbing.

Är skolan en så pass farlig plats bör den stängas och upprätthållas till mindre barngrupper vilka består av föräldrar med samhällsviktiga arbete -s barn.

Barn som kanske har äldre mor eller farföräldrar de tar hem smittan till.

Alla dras över samma kant.

Samtidigt delas Sverige av olika beslut.

"Rikare" föräldrar/kommuner/privatskolor som håller barn hemma sen veckor tillbaks.

Osv osv osv osv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GRG-M86
Absolut, är med dig, stoppa går inte lägre. Men möjlighet att "platta till kurvan" är på väg att försvinna.
Att vädja till det svenska folket att inte resa, det räcker inte.

Facit på kurvan får vi till sommaren
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
De första två som upptäcktes var båda kineser. Det var i två olika regioner i Sibirien och de hittades i samband med att man direkt efter att utbrottet i Wuhan blev känt började sätta alla kineser som vistades i landet i karantän, tills de blivit testade. Båda två har vårdats en längre tid, sedan friskförklarats och flugits hem. I samma veva testades tusentals andra, både kineser och ryssar som rest i Kina, men inga fler fall hittades bland dessa.

- Någonting liknande borde Europeiska Unionen ha gjort redan från början. Mycket elände hade kunnat undvikas.

Jag hoppas att kineserna behandlades väl under tiden i karantän och på klinik. Ifall smittbärarna behandlas hänsynsfullt, så är det ju mycket lättare för framtida smittbärare att vara ärliga och samarbetsvilliga.

Citat:
De första fallen efter ovanstående var i stort sett alla ryssar som varit på resor i Europa, precis som våra sportlovsresenärer.

- Utan påfyllning utifrån, så hade Ryssland alltså kunnat kväsa Covid-19. Debattörer i Sverige hävdar att det var omöjligt att stoppa Covid-19 redan när omvärlden fick vetskap om krisen i Wuhan

Men jag har inte full tilltro till dessa påståenden att det redan var för sent att kväsa Covid-19. Ryssland har genomfört det som vissa svenskar påstår är omöjligt.

Citat:
Alla som identifierades i början var resenärer som satt i obligatorisk två veckors karantän, antingen på isolerad avdelning eller i självisolering i hemmet, beroende, på var de hade varit. Senare började man upptäcka de första fallen av "samhällssmitta", där man inte vet hur det gått till. Så förloppet gick genom samma steg som i Sverige, men mycket långsammare, eftersom man gjorde allt man kunde för att bromsa det.

- Står allmänheten bakom dom kraftiga åtgärderna mot epidemin? Jag förstår att smittskyddsåtgärder är ett stort intrång i folks friheter, men har folk förståelse för att åtgärderna är befogade? Eller föredrar allmänheten att göra ingenting, och invänta frälsningen "flockimmunitet"? Anser allmänheten att gamla och sjuka ryssar kan offras för att övriga ska kunna uppnå "flockimmunitet"?

Citat:
Ja, smittan har huvudsakligen spridits från EU. Det är Moskva som har de överlägset flesta fallen, och där kom det in västerifrån.

- Vissa debattörer här på Flashback utmålar europeiska smittskyddsmyndigheter som oskyldiga offer för Kinas agerande kring av Covid-19. Jag har fått intryck av Europeiska Unionen som en skurk, som har tagit emot Covid-19, och gett viruset fritt utrymme att föröka sig. När Covid-19 har fått frodas bland Europas befolkning, så har Covid-19 därefter kunnat spridas vidare till andra delar av Världen.

Jag försöker inte hävda att Kinas regering är oskyldiga helgon. Kinas och Europas myndigheter har båda misskött sitt ansvar.

Citat:
Som sagt på i princip samma sätt som i Sverige, men i mycket långsammare takt. Det finns inte mycket som tyder på någon smitta med kinesiskt ursprung. De regioner i östra Sibirien som har flest fall är Jakutien och Burjätien, som båda har mycket förbindelser med Kina, men de har bara ca ett dussin smittade vardera, och det kan lika gärna bero på spridning från Moskva. Något som tyder på det är att de fallen dykt upp på senare tid, efter att man fått samhällsspridning i Moskva. Hade de kommit in från Kina skulle de dykt upp i januari.

- Tack för rapporteringen från Ryssland!

Citat:
Avsked och åtal, som för det här puckot, som förhoppningsvis får maxstraffet 5 års fängelse:

https://meduza.io/en/feature/2020/03/23/a-russian-infectious-disease-doctor-went-to-spain-and-then-went-back-to-work-now-she-s-facing-a-coro navirus-infection-and-criminal-charges

- Det där var inte snällt gjort. Ifall Irina Sannikova hamnar i fängelse, kan hon då se fram emot kärleksbrev från Anders Tegnell?
Citera
2020-03-30, 22:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luddewolsson
Imorrn ska vår älskade son gå till skolan. I en stad där allmän smittspridning råder. I ett land där FHM litar på att barn stannar hemma om de har symptom. I ett land där vuxna ges rådet att jobba hemifrån. Där folksamlingar på mer än 50 personer ger böter/fängelse. Ett land där FHM säger sig veta att viruset inte sprids hos asymptomatiska bärare, att barn inte blir svårt sjuka. I ett land vars grannländer för länge sedan stängt skolorna pga smittspridning. I ett Sverige, som kritiseras internationellt för det "slappa" smittskyddet av denna svåra sjukdom. Vår älskade son ska imorgon gå till skolan. Hur tror FHM att det känns? Vem bär ansvaret om han smittas? Blir svårt sjuk? Är det FHM som jag ska kontakta då?

FHM Måste Tänka efter vad det är för högt spel de spelar. De riskerar att spela bort våra barns liv. FHMär inte ens konsekventa i sina beslut. Jag tror att det ligger en hund begraven i ledningsgruppen på FHM (ekonomi vs hälsa), varför annars så epidemiologiskt dåligt underbyggd bedömning om att skolorna ska vara öppna. FHM exkluderar Barnen från smittskyddet, vem tänker på barnen? Barnens smittskydd?
De socialt utsatta barnen kan få skolundervisning i skola iallafall liksom barn till föräldrar med samhällsviktiga arbeten.

Är jag bara en överdrivet orolig förälder, döm mig inte nu, döm mig efter att allt har lagt sig så kan vi se om jag bara är ännu en i raden oroliga förälder som ska avfärdas som just "överdrivet orolig".

Hur tänker ni andra med barn i skolan?

Håll honom hemma då. I dessa tider är detta med soc bara ett tomt hot. Ingen kommer att anmäla er till soc, om det inte finns anledning till oro för ert barn sedan tidigare. Och om någon skulle anmäla, så skulle socialen inte ha tid att börja utreda alla familjer det gäller i alla fall. Det är i sådana här tider det krävs civilkurage av oss alla. Det kan ALDRIG vara fel att "err on the side of caution" (alltså att hålla en säkrare/hårdare linje för att hindra smittspridning än vad FHM rekommenderar).
Citera
2020-03-30, 22:48
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Något som är fullständigt idiotiskt är att inte testa folk med symptom, utan enbart de som akut måste läggas in.

Det innebär, att alla som har lätta symptom, minsta lilla snuva, lite host host 2 gånger i timmen, inte kan gå till arbetet.
Och då pratar vi vårdpersonal bland annat, både inom sjukvård och äldreboende, samt annan viktig personal.

Kan ni tänka er hur många miljarder som slängs ut på sjukpenning för alla dessa? Att ta fram tester till att testa människor lär ju bara vara en droppe i havet i jämförelse.

Tänk så många som bara är lite lätt förkylda, men som inte kan gå till arbetet bara för att man befarar covid-19 i blindo.

Men visst, fortsätt bara slänga ut miljard efter miljard... tiotals miljarder, hundratals miljarder. Kör Sverige i botten bara.
Å andra sidan bidrar kanske denna hemmavaro till att smittspridningen begränsas. Det blir åtminstone en del av befolkningen som i mindre utsträckning rör sig ute i samhället. Kanske bättre än att alla ska tvingas stanna hemma.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tusentals personer är bokade på Gotlandsfärjorna till påsken, enligt Aftonbladets coronablogg just nu. Det blir så tydligt att det inte räcker med rekommendationer, utan att vi måste ha tvingande regler. Fattar inte Löfven det? Hur många fler bevis måste han ha?

Japp. Just för att de inte blir sjuka (= får kraftiga symptom), så sprider de smittan mer - föräldrarna ser ju inte att de är sjuka, och hindrar dem inte från att röra sig ute i samhället utanför skoltid. Tänk även på, att många grundskoleelever åker i kollektivtrafiken!

De hävdar säkert det för att skolorna till varje pris ska vara öppna tror jag, de vet nog att barn kan sprida smittan. Men skulle FHM gå ut med detta, likaså med asympomatisk smitta skulle de flesta kräva att skolorna stängs omgående. Då skiter sig deras strategi.
Citera
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Tror det var värre i Sydkorea, där limmade man även igen dörrar inne i lägenheter. Svetsning har skett på jäkla massa ställen tydligen.
Hur kan man svetsa igen dörrar? Det måste vara ståldörr i stålkarm. Har man det i Kina? Jag har det inte och vet ingen som har det.
Citera
2020-03-30, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av l00zekk
Måste man även stänga ner damidrotten nu när man har påbud om max 50personer?

Närmast sörjande är över 50 om det är fotboll
Citera
2020-03-30, 22:50
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Hur kan man svetsa igen dörrar? Det måste vara ståldörr i stålkarm. Har man det i Kina? Jag har det inte och vet ingen som har det.

Det var nog främst portar till bostadskomplex vad det verkar, så folk inte kunde smita. Finns flera filmer på när det sker. Definitivt metalldörrar, men även att de sätter för stålreglar som svetsas ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in