Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
De första två som upptäcktes var båda kineser. Det var i två olika regioner i Sibirien och de hittades i samband med att man direkt efter att utbrottet i Wuhan blev känt började sätta alla kineser som vistades i landet i karantän, tills de blivit testade. Båda två har vårdats en längre tid, sedan friskförklarats och flugits hem. I samma veva testades tusentals andra, både kineser och ryssar som rest i Kina, men inga fler fall hittades bland dessa.
- Någonting liknande borde Europeiska Unionen ha gjort redan från början. Mycket elände hade kunnat undvikas.
Jag hoppas att kineserna behandlades väl under tiden i karantän och på klinik. Ifall smittbärarna behandlas hänsynsfullt, så är det ju mycket lättare för framtida smittbärare att vara ärliga och samarbetsvilliga.
Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
De första fallen efter ovanstående var i stort sett alla ryssar som varit på resor i Europa, precis som våra sportlovsresenärer.
- Utan påfyllning utifrån, så hade Ryssland alltså kunnat kväsa Covid-19. Debattörer i Sverige hävdar att det var omöjligt att stoppa Covid-19 redan när omvärlden fick vetskap om krisen i Wuhan
Men jag har inte full tilltro till dessa påståenden att det redan var för sent att kväsa Covid-19. Ryssland har genomfört det som vissa svenskar påstår är omöjligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Alla som identifierades i början var resenärer som satt i obligatorisk två veckors karantän, antingen på isolerad avdelning eller i självisolering i hemmet, beroende, på var de hade varit. Senare började man upptäcka de första fallen av "samhällssmitta", där man inte vet hur det gått till. Så förloppet gick genom samma steg som i Sverige, men mycket långsammare, eftersom man gjorde allt man kunde för att bromsa det.
- Står allmänheten bakom dom kraftiga åtgärderna mot epidemin? Jag förstår att smittskyddsåtgärder är ett stort intrång i folks friheter, men har folk förståelse för att åtgärderna är befogade? Eller föredrar allmänheten att göra ingenting, och invänta frälsningen "flockimmunitet"? Anser allmänheten att gamla och sjuka ryssar kan offras för att övriga ska kunna uppnå "flockimmunitet"?
Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Ja, smittan har huvudsakligen spridits från EU. Det är Moskva som har de överlägset flesta fallen, och där kom det in västerifrån.
- Vissa debattörer här på Flashback utmålar europeiska smittskyddsmyndigheter som oskyldiga offer för Kinas agerande kring av Covid-19. Jag har fått intryck av Europeiska Unionen som en skurk, som har tagit emot Covid-19, och gett viruset fritt utrymme att föröka sig. När Covid-19 har fått frodas bland Europas befolkning, så har Covid-19 därefter kunnat spridas vidare till andra delar av Världen.
Jag försöker inte hävda att Kinas regering är oskyldiga helgon. Kinas och Europas myndigheter har båda misskött sitt ansvar.
Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Som sagt på i princip samma sätt som i Sverige, men i mycket långsammare takt. Det finns inte mycket som tyder på någon smitta med kinesiskt ursprung. De regioner i östra Sibirien som har flest fall är Jakutien och Burjätien, som båda har mycket förbindelser med Kina, men de har bara ca ett dussin smittade vardera, och det kan lika gärna bero på spridning från Moskva. Något som tyder på det är att de fallen dykt upp på senare tid, efter att man fått samhällsspridning i Moskva. Hade de kommit in från Kina skulle de dykt upp i januari.
- Tack för rapporteringen från Ryssland!
Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
- Det där var inte snällt gjort. Ifall Irina Sannikova hamnar i fängelse, kan hon då se fram emot kärleksbrev från Anders Tegnell?