2020-03-30, 22:02
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Har jag sagt hela tiden.
Lite förkyld som knappt märks, mild astma, sockersjuka, gluten, laktos, migrän, vanlig huvudvärk, röker, snusar, knarkar, super, fet m.m.
Varenda människa kan sägas ha någon "underliggande sjukdom".
Då går alla dödsfall att bortförklara.
Finns ju en lista på dem.
Citera
2020-03-30, 22:03
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big-Daddy
Dessutom den artikeln som darwin awards flane länkar till gäller för 4 säsonger så då får man dela 68000 siffran och det blir långt mindre per år.
Fast ett av åren var det nästan 25 000. Långt fler än vad som hittills dött i covid-19 där. Varför stängde man inte ner samhället då? Var dom nära 25 000 inte värda att räddas?
Citera
2020-03-30, 22:03
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Jag är lite trög, men räknas COVID-19 som Influensa i den statistiken?

Statisk ska man inte lita på räcker med att viruset finns i kroppen för att räknas som dödsfall. Väldigt oseriöst.
Citera
2020-03-30, 22:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Fram till idag så har 8358 vårdanställda i Italien bekräftats vara smittade.

Många har drabbats av svår sjukdom (vilket man tror har att göra med virusnivåerna vårdanställda exponeras för) och hela 63 läkare har avlidit. Nästan en fördubbling på en vecka.

Ser inte så ljust ut för svensk vårdpersonal som nu jobbar med bristfällig skyddsutrustning.

https://www.repubblica.it/cronaca/20...-C8-P1-S4.4-T1

SKYDDA SVENSK VÅRDPERSONAL FÖR HELVETE !!

Till.Varje.Pris

Det är ju regeringen som har det yttersta ansvaret att se till att vårdpersonalen är skyddad, dvs har de skydd de behöver för att kunna utföra sitt arbete säkert!

Vad görs?

Det undrar jag med. En sak som gör mig extra förbannad är att jag ser att dessa SR 500 fläktpaket finns i lager för leverans inom 24h:

https://sandbergsjarn.se/produkter/skydd/skyddsutrustning/andningsskydd/sundstrom-flaktpaket-sr500-sr570/

Det är för helvete bara för infektionen att ringa och beställa, vi tar notan på skattebetalarnas bekostnad! Ledningen är ett clusterfuck, regering och FHM! Det borde för fanken stå "Slut -uppköpt av sjukvården för att skydda våran sjukvårdspersonal!" En mycket bra mask, lätt att arbeta med, inget motstånd och bombsäker! Köper de 5000 av Sundström direkt så kan de säkert få ett pris på 5000 styck, en nätt kostnad på 25 miljoner, småpengar, istället för att regeringen ska ge FHM 7,5 miljoner för en broschyr!?? Vem ska få den broschyren? Pajasregering!

Edit:
Vi glömmer inte flyktingvågen 2015, då fanns det inga begränsningar!
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fast ett av åren var det nästan 25 000. Långt fler än vad som hittills dött i covid-19 där. Varför stängde man inte ber samhället då? Var dom nära 25 000 inte värda att räddas?

Därför att vaccin och behandlingsmedel finns vilket det inte gör för coronaviruset.
Citera
Medlem
Today, 11:40 AM
Source: https://ottawacitizen.com/news/local...es-in-one-day/

...-Some 12,298 health workers have tested positive for coronavirus in Spain, deputy health emergency chief Maria Jose Sierra said at a news conference on Monday. That is equivalent to around 14% of the country’s 85,195 confirmed cases...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bouchet
Vi vet inte, men man kan förmoda. Somalierna bla ger en hint, efter den nyheten har man inte hört mer om det, locket på från media. Nu fokuserar dom på att skrämmas med att det är UNGA som hamnar på intensiven.

Min subjektiva uppfattning är att det är mest utlänningar som dör, svenskar röker inte längre, inte samma utsträckning som i europa, men i princip alla utlänningar röker. Hela europa är rökare. Som tur är har vi snuset, snuset kommer att rädda många svenskars liv.

Det du delar med dig av här är din egen åsikt baserad på känsla i avsaknad av fakta. Du är givetvis berättigad att ha den åsikten men att lägga fram det som någon slags "förmodad sanning" är lite magstarkt.
Citera
Medlem
MrTruckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 167-steg-kvar
Anders Tegnells uttalanden,
20 januari
- ”Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ’effektivt’, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården.” – Intervju i Aftonbladet

20 januari
-”Att vi skulle få en stor spridning i Sverige är inte troligt.” – Intervju i Aftonbladet

24 januari
- ”Det nya virus som sprids i Kina tycks vara mindre farligt än både SARS och MERS.” - Intervju i SVT

25 januari
- ”Men risken att smittas i Sverige är fortfarande obefintlig och viruset sprids inte heller i andra länder.” - Intervju i TT

29  januari
- ”I Kina, och i många andra länder, ses människor bära munskydd. Fast det hjälper inte ett dugg.” - Intervju i Aftonbladet

29  januari:
- ”Få smittas utomhus eller i offentliga miljöer, och därför behöver man inte vara orolig för dörrhandtag och liknande.” - Intervju i Aftonbladet

31  januari
- ”Coronaviruset kommer att ligga nära en vanlig influensa i farlighet och varaktighet.” – Intervju i Aftonbladet

2 februari
- ”Jag skulle säga att risken att smittan sprids i Sverige med den här gruppen är helt obefintlig. Ingen grupp som kommit till Sverige är så välkontrollerad som den här gruppen.” [Folk som kommit från Wuhan] – Intervju i Aftonbladet

8 februari
- ”I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning överhuvudtaget.” - Intervju i TT

26 februari
- ”Att smittas på tunnelbanan är mycket ovanligt, om det överhuvudtaget händer.” - Intervju i SVT

27 februari
- ”Det är ungefär samma smittsamhetsgrad som vanlig influensa” - Intervju i Expressen

5 mars
- ”Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat.” [137 bekräftade smittade] – Intervju i Dagens Nyheter

5 mars
- ”De här rutinerna har fungerat jättebra hittills. Att vi får fler fall betyder inte att rutinerna är fel, tvärtom.” – Intervju i Dagens Nyheter

8 mars
- ”Jag trodde att de skulle få stopp på det i Kina, men min bedömning visade sig inte vara rätt. Men jag tror inte att det kommer att bli en ”klassisk” pandemi med väldigt många sjuka i hela världen samtidigt. Utan det ”hoppar” från olika ”hot spots” som Wuhan och norra Italien.” - Intervju i Svenska Dagbladet

8 mars
- ”Jag var lite för optimistisk…man måste lägga på ytterligare några dagar innan de blivit registrerade och diagnosticerade här i Sverige. Därför verkar peaken dra ut ytterligare något eller några dygn mer än jag trodde.” [203 bekräftade smittade] – Intervju i Aftonbladet

8 mars
-”Vår grundläggande bedömning är att man ska fortsätta leva som vanligt fram till att man har fått symptom.” - Intervju i TT

11 mars
-”Än så länge har vi väldigt liten, om någon alls spridning i samhället.” [Sverige har över 500 smittade och Stockholm beslutar att upphöra med tester] - Presskonferens

11 mars
- ”Det finns ju en aspekt i det här som liksom handlar om jämlikhet.” - Intervju i Expressen

23 mars
- ”Jag tror de flesta tycker att det ser mer positivt ut nu än för några veckor sedan.” - Intervju i TT

26 mars
- Tegnell & Folkhälsomyndigheten visar en karta med 417.000 smittade fall och 18.600 döda kl. 14:00. Siffror som alltså var aktuella den 24:e mars, två dagar tidigare.

Haha så horribelt. En äkta svensk tjänsteman de där. (utan ansvar) 🙄
Citera
2020-03-30, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Förnekarna blir tystare och tystare...
Svenskarna vaknar upp mer och mer.

200 döda per dag på torsdag. Hur tycker du att det går för din prognos hittills?

Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Jag är forskare, jag har följt detta sen starten i Wuhan och rappoerat här och på andra forum sen dess dag och natt. Jag vet vad jag säger.
Jag har bevisat haft rätt i flera händelser jag skrivit i denna trås innan det hänt, till förnekarnas missnöje.
Men det nämner ni inte. Jag garanterat att om en vecka har sverige mellan 200-150 döda på 24h. Glöm inte detta inlägget och citera hur utgången än blir.
Jag förväntar mig det värsta men hoppas på det bästa.

Godnatt!

Dr. Jeff
Citera
Medlem
Paladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Men antalet blir däremot högre om lika många smittas som i en influensa, givetvis dör inte lika många sålänge som få smittas.

Det är spridningen man är orolig för... Både MERS och SARS hade mycket högre dödlighet, hela 34 %?respektive 10 % dödlighet.

Ändå dog färre än vad det dör i Italien på en dag! Just pga att dessa inte fick särskilt stor spridning...

Corona är snart uppe i en miljon dödsfall globalt sett. 780 000 och det ökar med 100 000 fall på ett par dagar just nu.

Dödligheten (death rate) vid influensor ÄR mycket lägre/per antal smittade än Corona, så det gör ändå en jädra skillnad om en miljon smittas av Corona eller av influensa. Men visst, sålänge det inte får lika stor spridning kommer det givetvis vara lägre!

Svininfluensan smittade dock 60 miljoner människor, men hade en lägre death rate än Corona. Om 60 miljoner smittas av Corona med en death rate på 3-6 % så pratar vi om 1,8 miljoner - 3,6 miljoner dödsfall.

Så många smittades för bara 11 år sedan, det är worst case men samtidigt inte helt osannolikt eftersom det rätt nyligen har smittat så många, just därför är man så nojig över att Corona får en motsvarande spridning som både influensor och svininfluensor.

För det ÄR som sagt högre dödlighet OM lika många smittas.

Fast nej? 37 000 väl ändå?

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amadeuss
Friatider hänvisar till andra artiklar i sitt nyhetsrapporterande.

Ja, det gör de. I motsats till msm.

Citat:
Förövrigt intressant att det dyker upp massa gamla reg. konton som inte skrivit på länge och som försvarar FHM/regeringen. Hackade konton?

Har också tänkt på det.
En hel hop användare med få inlägg som man aldrig sett tidigare är i tråden och försvarar frenetiskt regeringen och dess verktyg.
Citera
2020-03-30, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Jag hoppas att 30% redan haft smittan här utan att vetat om det, men som sagt inget pekar på att det finns något enormt mörkertal.
Är du sinnessjuk? massa saker tyder på att smittan är enormt utbredd. Redan för 1.5 vecka sedan räknade en ansedd svensk matematisk professor i statistik att det förmodligen var minst 100 000 svenskar som var smittade. Sedan så har massvis med kändisar drabbats av det.. Exempelvis prins Charles och Albin Ekdahl. Sist men inte minst har ett tiotal invandrare från förorterna dött vilket oxo betyder att smittan finns överallt idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in