2020-03-30, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meas19
Härligt!

Nu lättas a-kassa reglerna, räcker med 3mån arbete även om du inte är med a-kassa + nivåerna höjs i a-kassan

Det kan inte stämma?

De som lånat utan att ha minskad eller utebliven inkomst i beaktande är osmarta individer som jag helst vill slippa att sponsra (för det blir vi andra som pröjsar i slutändan). Den knipan borde väl förresten banken lösa, det är de som godkänt lånen, eller blev det helt plötsligt statens fel nu när det skiter sig?

En sak är jag dock jävligt säker på, problemet rinner ut över oss andra och det är inte OK!
Citera
2020-03-30, 18:33
Medlem
Sleeptalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Sverige har länge varit kommunistisk, bara lite annorlunda organiserat än det var i Sovjetunionen.

Du vet självklart att du ljuger så att du nästan tror dig själv.

Om inte för dig själv så ljuger du inte för någon annan. Tack.
Citera
2020-03-30, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Absolutinte800
Kunde inte instämma mer, detta har spårat ur totalt. Folk kommer att utnyttja detta - ta extra semester och låta bli att jobba och utbilda sig. Samma med alla pengar som indirekt skänks för att rädda företagen - dessa företag blir då ineffektiva.

Kanske tappar Sverige inte konkurrenskraft ändå eftersom många (alla?) västländer gör liknande åtgärder.

Ser redan nu hur produktiviteten sjunkit dramatiskt på mitt jobb sedan det blev okej att "jobba hemifrån"... Man hör folk som blivit permitterade och ser det som en gratis semester... Företagen blir som du säger lata och behöver inte ställa om som i resten av världen. Kontentan är att alla ska mjölka statens tutte, hur fan ska det här sluta?
Citera
2020-03-30, 19:40
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bingbangbung
Ser redan nu hur produktiviteten sjunkit dramatiskt på mitt jobb sedan det blev okej att "jobba hemifrån"... Man hör folk som blivit permitterade och ser det som en gratis semester... Företagen blir som du säger lata och behöver inte ställa om som i resten av världen. Kontentan är att alla ska mjölka statens tutte, hur fan ska det här sluta?

Det är givet. Vi står inför en inflation utan dess like. Staten kommer låna som en besatt.
Citera
2020-03-30, 20:23
Medlem
Sleeptalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bingbangbung

Med en total, och då menar jag verkligen en total, katastrof och ras för det kapitalistiska systemet av idag.

No more and no less.

Men med en ytterst vass svensk finansminister - alltså Magdalena Andersson - som har samlat miljarder och åter miljarder i de svenska ladorna och det år efter år istället för som om det varit en simpel kapitalistisk moderat finansminister som istället skulle styrt och ställt Sverige.
Som garanterat, garanterat hade pumpat ut skattepengar till enbart höginkomsttagare enigt den gängse nutida kapitalist-moderna-moderata-metoden-hand-to-mouth.

Magdalena Andersson är fan en nutida hjältinna. Varken mer eller mindre.
Senast redigerad av Sleeptalker 2020-03-30 kl. 20:26.
Citera
2020-03-30, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleeptalker
Med en total, och då menar jag verkligen en total, katastrof och ras för det kapitalistiska systemet av idag.

No more and no less.

Men med en ytterst vass svensk finansminister - alltså Magdalena Andersson - som har samlat miljarder och åter miljarder i de svenska ladorna och det år efter år istället för som om det varit en simpel kapitalistisk moderat finansminister som istället skulle styrt och ställt Sverige.
Som garanterat, garanterat hade pumpat ut skattepengar till enbart höginkomsttagare enigt den gängse nutida kapitalist moderna-moderata-metoden-hand to mouth.

Magdalena Andersson är fan en nutida hjältinna. Varken mer eller mindre.

Nåja, moderaterna står ju bakom dagens förslag tillsammans med Centern och Liberalerna. Alla vill mjölka ymnighetshornet staten. Låt oss blåsa upp kreditbubblan lite till och när räntorna börjar stiga om några månader blir det en sån jävla smäll att ingen kommer klara sig. Mycket smart.
Citera
2020-03-30, 20:28
Avslutad
[quote=Sleeptalker|70969391]Med en total, och då menar jag verkligen en total, katastrof och ras för det kapitalistiska systemet av idag.

No more and no less.

Som garanterat, garanterat hade pumpat ut skattepengar till enbart höginkomsttagare enigt den gängse nutida kapitalist-moderna-moderata-metoden-hand-to-mouth.

Magdalena Andersson är fan en nutida hjältinna. Varken mer eller mindre.[/QUOTE

Nämen fy F.. är du ironisk? Det finns inte en spänn kvar i ladorna. S ska bara bort.
Citera
2020-03-30, 20:38
Medlem
Sleeptalkers avatar
Nåja, och nåväl varken Moderaterna och än mindre Sverigedemokraterna har ens något att att göra med Sveriges ekonomi just nu. Och faktiskt riktigt vackert så.
Citera
2020-03-30, 21:03
Medlem
Jag har aldrig gått på a-kassa men det kan väl ändå ge stora problem med minskad konsumtion och då mindre momsintäkter till staten. Jag menar även om man får 80% av lönen så blir det väl en eftersläpning på minst 14 dagar, man skall fylla i ett formulär och det skall behandlas. Sedan vet man inte om handläggarna på a-kassorna också tröttnar på skiten och sjukskriver sig själva. Går hem och vilar lite corona.

Jag tror inte detta blir så glamoröst när månadsräkningarna skall betalas. Vårt samhälle vilar på hög konsumtion, och allt körs nu riktigt ned i skiten, hur går det nu med EU-avgiften 55 miljarder? Nu måste väl ändå anslagen till Sida och andra onödiga verk strypas. Inga fler feta grekiska bröllop,
Citera
2020-03-30, 21:29
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Det är givet. Vi står inför en inflation utan dess like. Staten kommer låna som en besatt.
Hm, varför skulle det leda till inflation?
Citera
2020-03-30, 21:32
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleeptalker
Det finns inga lador. Så de kan varken vara tomma eller fulla.
Du är lurad.
Citera
2020-03-30, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Håller med, jag är förbannad för har betalt A-kassa i flera år och nu ska vi som betalt vara med och pröjsa för alla som varit dumma nog att inte betala den här försäkringen och belånat sig till max.

Då kan man gå ur A-kassa efter detta och invänta nästa kris, ingen idé att vara med.

Hur fan ska svenska staten betala för a-kassor till alla nya arbetslösa? Trycka pengar går inte i evighet..

Precis, och det är inte direkt billigt att betala a-kassa + medlemskap för inkomstförsäkring. 5-600:- per månad.. Jävla skämta alltså.
Vad är vitsen undrar man..

+ att ovanpå det så höjer de a-kassan. Nästan så att man borde bli arbetslös, slappa och utnyttja systemet. Massa förmåner de kommer ut med nu.

Som många säger, det är dagens yngre / medelålders som kommer få betala för det.
Jag förstår ingenting.. så nu helt plötsligt kan ingen arbetslös betala något på nuvarande a-kassa?
Jaha ok. Hur fungerade det innan när dessa människor blev arbetslösa?...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in