2020-03-30, 20:03
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nu gråter man över att privat företagshälsa har testat anställda. Framför allt V är upprört. Allt ska gå till vården. Vi är nu i slutet på mars. Test kits är inte de svåraste att tillverka. Jag tror att det numera finns gott om sjukvårdsmateriel som munskydd, testkits, hazmats. Den offentliga vården klarar bara inte upphandla eller så tycker de att det är för dyrt. Kanske både och.

Då är det helt ok för mig att arbetsgivare låter företagshälsan testa sina anställda. Jag skulle också göra allt för att se till att mitt företag skulle vara fri från virus. För allas skull. Eftersom det redan finns tester som funkar som graviditetstest så borde företag köpa in sådana och se till att de anställda testas flera gånger.

Här är det en sommelier som testats. Som visade sig att ha corona. Killen är kritisk.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=7441259

Men om du tänker logiskt. Vad är vitsen att testa alla på ett företag?
Om alla bekräftas som friska kan all likväl bli smittade dagen efter... det är idiotiskt. De hade behövts testas varje dag om det ska vara någon vits. Det är slöseri med tid, material och resurser.

Nej, testa de som visar symptom. Är de sjuka, skicka hem dem och beordra dem att isolera sig.

Enda gången man ska testa utan symptom är om det är för en studie över hur stor andel av befolkningen som kan tänkas vara smittad under en viss period.
Citera
Bannlyst
Finns det något land som tydligt visar stillastående/sänkt antal smittade?

Finland?
Citera
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Alla med BMI +30 lider av fetma och fetma räknas som en underliggande sjukdom i det här fallet. Spelar ingen roll om man är gammal eller ung, fetma är en klar riskfaktor även för icke-dödliga luftvägsinfektioner. Den här infektionen bör få alla feta att antingen låsa in sig eller börja träna för livet.
Det är nog inte fetman i sig, utan de åkommor som Socialstyrelsen anser hänger ihop med fetma. Som högt blodtryck t ex. Jag känner flera personer som har högt blodtryck, och ingen av dem är fet. Tvärtom, smala och motionerar. Som om inte det vore nog känner jag ett par riktigt feta människor, som inte alls har högt blodtryck. Anekdotiskt, jag vet. Men ändå. Socialstyrelsens värderingar ligger på gamla myter från 50-talet.
Ungefär som att man blir fet av att äta fett...nu vet man att det är socker och snabba kolhydrater som gör oss feta.
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Givetvis kan barn fara illa.
Alla kan fara illa av Covid-19.

Men sannolikheten är väldigt liten. Det är få prepubertala som blir riktigt dåliga och ännu färre som dör.

Det här är ett pensionärsvirus, inte spanska sjukan 2.0.

Barn dör även av vattenkoppor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Givetvis kan barn fara illa.
Alla kan fara illa av Covid-19.

Men sannolikheten är väldigt liten. Det är få prepubertala som blir riktigt dåliga och ännu färre som dör.

Usch. Hur är statistiken på antal intensivvårdade och döda vad gäller barn?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mothbreeder
Du inser väl att många invandrare drog med sig skiten från sina semestrar i bland annat Iran? Bara för att Aftonbladet endast skriver 300 artiklar om Italien och Alperna för att det är mest Svenskar som åkte dit betyder det inte att det är de enda idioterna i landet.

Ja, jag vet att du redan vet om detta men ignorerar det i ditt eviga godhetsknarkande.

Med alla "riskgrupper" och "underliggande sjukdomar" jag läst om känns det som att minst 75% av Sveriges befolkning ingår i dessa "riskgrupper". De har redan blivit väldigt urvattnade ord.

Rökning, fetma, astma, graviditet, psoriasis, hjärnhinneinflammation för 10 år sedan och så vidare.

Var noga med fakta. Tillstånd som påverkar immunförsvaret negativt, som graviditet, är inte samma sak som att vara rökare och ha svagare lungor. Fetma ökar risken för luftvägsinfektioner, som corona kan ge. Astma säger sig självt, att har man svårt att andas blir det inte lättare med en lunginfektion, och diabetiker är också en grupp som kan bli svårt sjuk av vanlig snuva. Detta är värre.

Psoriasis? En hudåkomma har inget med luftvägarna att göra, eller? Sluta tramsa. Detta är ju viktigare än du kan förstå, att skilja ut vilka som faktiskt är riskgrupper. Men det är ju mest arbetsgivare som behöver bry sig och individer som vet med sig att deras lungor kanske inte klarar viruset.
Citera
2020-03-30, 20:04
Medlem
Nearly 12,300 Spanish health workers have coronavirus
https://uk.reuters.com/article/uk-health-coronavirus-spain-workers-idUKKBN21H1HZ?taid=5e8217b501cef40001c14dbb&utm_ca mpaign=trueAnthem%3A+Trending+Content&utm_medium=t rueAnthem&utm_source=twitter

14% av coronasmittade i Spanien är sjukvårdspersonal.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Följer man andra länders siffror och utveckling så kan vi om en vecka ha 100-200 personer om dagen som dör här i Sverige.
Jag tror det kommer maxa på runt 400 om dagen. Hälften av vad man har i Italien.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Vad gör Israel rätt som har så lite infekterade och döda?

De är ju i lockdown så att säga.

https://www.jpost.com/israel-news/with-255-cases-of-coronavirus-why-is-israel-in-near-lockdown-621205
Citera
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Så om Danmark nu gått ut med att dom flesta skall räkna med att smittas och att det inte är någon större idé att skydda unga människor längre så är det tvärtemot Sverige?

Danmark har infört betydligare hårdare restriktioner än Sverige, stängt alla skolor, böter om man är mer 10 personer, stängde ner gränsen betydligt tidigare än Sverige, alla som inte har samhällsviktiga jobb har varit hemma i två veckor, det börjar ge resultat redan nu tydligen.

Edit. Skulle det gå åt fel håll igen så får det väl bli två-tre veckors hårda krav igen, det är ju positivt om man inte stänger ner ekonomin så jäkla länge.
Senast redigerad av Svarta-Skatan 2020-03-30 kl. 20:07.
Citera
2020-03-30, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stanislaus
Det är ingen seriös människa som bestrider att Danmarks strategi räddar enstaka, eller kanske ett par hundra liv, jämfört med Sveriges. Frågan är hur många miljarder och hur stora inskränkningar i våra friheter en åttioårig rökares liv är värt. Jag personligen är inte beredd att offra en enda frihet. Åttioåringar som följer myndigheternas råd kommer att överleva. Åttioåringar som väljer att ta risker får leva eller dö med resultatet av sina egna handlingar. Det är bra så.
Jag bestrider visserligen att det överhuvudtaget skulle vara positivt, men din invändning är riktig. Man måste givetvis beräkna hur mycket man vinner och hur mycket man förlorar genom följdverkningarna, och sedan bedöma om det är värt insatsen. Att medelst känsloargument driva igenom dessa saker helt experimentellt är bara sinnessjukt.
Citera
2020-03-30, 20:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
ACE II receptor

Det där är intressant. Är det blodtrycksmedicinen i sig som ökar risken? Hur många äter inte ACE blodtrycksmedicin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in