2020-03-30, 18:49
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
I Italien får alla över 60 klara sig själva, i Spanien var det just nu alla över 65 enligt vittnen därifrån. Ta in det något. Folk över en viss ålder lämnas bara att dö för man har inte resurser. Dags att sätta in åtgärder så vi inte får samma sak i Sverige!

Vad e det för skitpåstående?
Alla nyhetsklipp därifrån är ju på gamla människor i respirator.

En vettig källa till ditt påstående hade inte skadat, så slipper man tro att du bara sprider trolleri
Citera
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Känns som Björn "Stormen är här" Eriksson, sjukvårdsdirektör i Stockholm har lite av potential att bli en svensk Cuomo. Han använder sig iallafall av siffror när han talar.
Ok, tack för tips, har sovit på honom märker jag.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
15 stycken somalier i Sverige (och boende i Järva?) har dött av coronaviruset på 2 veckor:

Jag är lite överraskad att det var så många.

Förmodligen bodde alla 15 i samma bostad.
Citera
2020-03-30, 18:50
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Det dör dagligen 800+ människor i Italien och du påstår att detta är enbart fake och uppblåst?

Det märks att folket på extremvänstern lider av någon slags extrem lågintelligens vad fan

När detta har blåst över så är vänstern först ut med att förneka allt. Detta har aldrig hänt. Vi har vissa personer med med stor självsäkerhet påstår att detta har blåst över på ett par veckor, dvs max en månad. Jag inväntar med spänning deras närvaro i tråden då dom ska försöka försvara deras åsikter.
Problemet är att för många sätter ekonomisk nedgång som den största faran. Ekonomin kommer att repa sig men ett liv som som gått bort kommer aldrig att repa sig. Liv kommer att gå förlorade inget snack om den saken. Tar man en kort och hård nedstängning av samhället så kommer det att kosta färre liv än om man kör en Tegnell. Lång och ineffektiv nedstängning för att inte skada ekonomin. Detta kommer att bli djupare och mer skadlig för samhället än en kort och effektiv nedstängning.

Det enda som staten har kvar i sin verktygslåda för att rädda Sverige ur ekonomisk kris är att offra liv. Nu är maggan mer orolig över att pengarna ska räcka till klimatomställningar än att rädda liv. Jag väntar med spänning på att ansvariga för detta ska ställa sin respirator till förfogande när det finns andra som behöver den. Mitt tips till ansvariga är att skriva ett testamente och offentliggöra det så det inte blir något snack när den ska kopplas ur till förmån för någon som vill Sveriges bästa.
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Äh. Blir det som 2015 när en massa döda flyr över medelhavet? Citat Löfven.

Många kanske dör då de simmar tillbaka över medelhavet ? Osäkrare nu i europa än i hemländerna.

Batikhäxorna kan gärna krama om sina knullgossar lite extra nu i coronatider så att de insjuknar och dör så deras gossar kan ärva dem. Smitthärdarna dräller omkring på stan såga jag tifigare idag i Norrköping då jag tog ett varv runt centrum. Nästan enbart gäng med blattar.. vad har hänt med stan egentligen..
Citera
Medlem
Är så fräck att jag bumpar denna, då jag fått så mycket positivt feedback om kartorna:

Detta är kartor över relativ antal bekräftade fall per invånare av COVID19 samt antal döda per invånare av COVID19. Det är världskartor, fast inte en vanlig som man hittar på så många ställen. Dessa kartor går ner på regionnivå i de viktigaste länderna (förutom Turkiet som jag inte hittat än). Totalt tror jag runt 800-900 regioner nu redovisas, lite osäker.

Med datumen syftas det vad som var läget vid morgonen europeisk tid. Alltså som regel ej medräknat det som händer under dagen i Europa, det kommer nästa dag.

Om ett land har samtliga av sina regioner i samma färg beror det sannolikt på att det inte fanns regiondata för den dagen och att landet visas med en färg för genomsnittet (som Iran på alla dödskartor). Det är oftast så "alla regioner har samma färg" ska tolkas. I synnerhet i länder som har många regioner. I Belgien däremot redovisas antal smittade på regionnivå även om det ofta blir så att alla tre regionerna får samma färg.

Bekräftade fall per miljon invånare i en världskarta med ca 800 distrikt visande.
LÄNK: Karta för 30 Mars

Jämför gärna med tidigare kartor och se utvecklingen (ungefär klockan 9-11 på förmiddagen):
29 Mars
28 Mars
27 Mars
26 Mars
25 Mars
24 Mars
23 Mars
22 Mars
21 Mars
20 Mars
19 Mars
18 Mars
17 Mars

Här är ”dödskartor” . Antal döda per miljon invånare. Går även att jämföra med tidigare dagar
LÄNK: "Dödskarta" för 30 Mars

Jämför gärna med tidigare kartor och se utvecklingen:
29 Mars
28 Mars
27 Mars
26 Mars
25 Mars
24 Mars
23 Mars
22 Mars
21 Mars
20 Mars
19 Mars
18 Mars

Att olika länder har olika mörkertal är självklart. Men det är inget jag gör upp min egen mening om, utan det låter jag hellre den som tittar på kartorna spekulera i.

Jag började göra dessa kartor 17 Mars då jag inte kunde finna någon världskarta någonstans på Internet som visade vare sig den relativa bekräftade smittan eller relativt antal döda i relation till befolkning på regionnivå, men sammansatt till en stor världskarta. Kartor där gigantiska land betraktas om en homogen enhet är enligt mig rätt missvisande.

Hoppas de kommer till användning.

Ha en fin dag!
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
<klipp>

Dessa länder HADE en ungefär liknande siffra som Sverige för några veckor sedan. Men nu har Sverige dragit ifrån rejält. Faktum är att Sverige har en av världens snabbaste ökningstal just nu. Kan någon stoppa psykopaten Tegnell för att ta död på tusentals människor i detta land, tack!

Ja det här liberala experimentet är inte nog, det kommer visa sig, är helt övertygad om det. Men hoppas inte. Det är rädslan för ekonomin, som gör att Sverige till skillnad emot alla andra nordiska länder tex, har den här "öppna" attityden till viruset. Säger som Carl Bildt

- Hoppas viruset har fått informationen
Citera
2020-03-30, 18:51
Medlem
IQ-145s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Hjälten är Anders Tegnell och FHM. De står pall all konspirationsteori, skit och hat från omvärld och internet.

Nej, Anders, du är inte hjälten. Hjältarna är de inom sjukvården.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av IQ-145
Oavsett vad man tycker om hur vi i Sverige har hanterat hela COVID-19 pandemin, så tror jag nog att vi alla i slutändan vill vårt lands bästa.

De riktiga hjältarna just nu är alla inom sjukvården som dagligen är i skottlinjen och sliter som djur !

Vänta nu. Det är deras JOBB. Så trött på hjältestatusen som sjukvårdspersonalen får. De utför sitt jobb och får riktigt bra betalt för det.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Men du länkar ju till en skitblaska.
Ren statistik är det enda som är värt något.
Skrivna artiklar kan vinkla siffror hur dom vill, kom igen nu lite förnuftiga än så är du väl?

Jag tror nog du trollar trots allt.
Det är ju precis den statistik du hänvisade till, officiell sådan, som det hänvisas och länkas till i artikeln.
Återigen, dessa byar och städer i Lombardiet som rapporterar flera 100% högre mortalitet än en vanlig februari- eller marsmånad då? Vad säger du om dem? De överbelamrade sjukhusen?
Och vilka italienska läkare där var det du påstod sa att allt var fejk? Länkar nu, annars är du bara ett litet troll.
Citera
2020-03-30, 18:52
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Hjälten är Anders Tegnell och FHM. De står pall all konspirationsteori, skit och hat från omvärld och internet.
Håller med, dom har fått upp Sverige i topp 20 (16) räknat i avlidna/miljon, av 200 länder!
Det är en prestation med tanke på hur isolerat, avsides, glesbefolkat, ensamboende, osocialt Sverige är.
Citera
2020-03-30, 18:52
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Men återigen så är dödsfallen sekundära. Nya fall är det som avgör framtiden, och framtiden skulle jag tro är mycket ljusare för Italien. Är det inte mindre än 4000 fall imorgon så är jag extremt förvånad.

Glidande medelvärde kurvan pekar ju ner i Italien så åtgärderna får ju antas ha effekt. Det är ju nu karantänen 9/3 skördar sin framgång. Och antalet döda får ju antas att minska efter några veckor.

Iaf så får man ju hoppas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in