2020-03-30, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Först måste jag säga att du har en ganska överlägsen attityd. Men ok.

Vad vi vet är att ca 10% behöver sjukhusvård. Det innbär att 600 000 Svenskar kommer få besöka sjukhusen och ligga inne mellan 1-2 veckor. Höftar vi till med 10 dagar i snitt, så har vi alltså 6 miljoner sjukhusdagar Räkna med att varje dag kostar 40 000. Redan här har vi en kostnad på 240 miljarder. Någonstans där borde du redan fått upp motivationen för karantän. Förmodligen kommer inte vi kunna utföra denna vård, så kostnaden blir inte så hög, istället kommer dessa dö. Vi kommer alltså få en dödlighet som Italien ganska så säkert.

10% behöver sjukvård? Den siffran har jag lite svårt att ta på allvar. Den kan ju stämma på dom man hittills har testat, men då man har fokuserat på folk med alvarliga symptom så är ju den bra mycket högre än realiteten då det beräknas vara upp emot 80% som inte ens vet om att dom fått coronaviruset.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Kraschad vård vet vi inte om vi får ännu, dock vet vi att både stor arbetslöshet och kraschad vård drabbar länder som har kört "lockdown". Så vad som är rätt taktik går inte att säga i dagsläget. Nackdelen för Sverige som är så exportberoende är att viktiga exportländer stänger ner. Varslen som vi sett nu kommer vara en sommarbris när industrin börjar varsla.

Man hade naturligtvis kunnat minska skadeverkningarna. Sorry, men Sverige är inte perfekt och bäst i världen som du verkar tro.
Citera
Medlem
Soterns avatar
Jag vet att detta inte går att svara på mer än spekulativt, men ser det ut som coronan kommer slå lika hårt som spanska sjukan gjorde?
Jag menar jämförelse i dödstal och liknande.
Citera
2020-03-30, 17:16
Medlem
Madagascars avatar
Nu är ju Daily Mail en bombastisk tidning med överdimensionerade rubriker... men tydligen ska UK rapportera imorgon för första gången hur många av de som inte dött på sjukhus som dött av COVID.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8167719/20-patients-die-coronavirus-Scotland-Wales-UKs-death-toll-jumps-1-241.html, idag

Det där intressant. Så beskriver frankrike sin statistik också "döda på sjukhus". Då undrar man förstås hur många som dött av Coronan utanför sjukhus; såväl i UK som i Sverige eller Frankrike för att inte nämna Italien där sjukhusen varit överfulla i veckor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Tror ni vi har 500 döda i Sverige innan söndag?
Med en dubblering av antalet döda var tredje dag så är det ca 300 döda på onsdag/torsdag, 600 på lördag/söndag. Så ja, det tror jag.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det kan vara på håret. 450 tror jag på.
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Var det du som hade räknat på en miljon smittade i världen innan april? Det blir nog ganska nära.

Tar man hänsyn till mörkertalet så har en miljon redan passerats.

Citat:
Coronavirus Cases: 742,462

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Tack för det! Artikelförfattarna anser att det är oregistrerade Covid 19-fall och att detta visar att siffrorna för Italien bör multipliceras med 4. Sett på dessa platser ser vi också - som du säger - att dödligheten ÄR en procent. Detta betyder i Italiens fall 600 000 döda (allt annat lika).

Räknar vi detta för Sverige handlar det om att det förmodligen dött 700 personer och att de totala dödssiffrorna här kommer att ligga på 100 000 personer lagom till julafton.

Men är det någon som har siffror för hur många som dör i Sverige ett "normalt" år månad för månad?
Du drar rätt slutsatser här. Det viktiga är att kolla på vad flockimmunitet kan tänkas kosta - inte för att jag tror vi har något val. Sen är det ju inte säkert att vi går mot ett Nembro-scenario med 1% av populationen döda, vi kan exempelvis ha bättre eller sämre sjukvård, eller en annan kurva. Demografi och folkhälsa spelar också in, sen kan man ju hitta ett effektivt antiviralt närsomhelst nu.

Tyvärr har jag inte dessa siffror, någon annan kanske kan ordna med det.
Citera
2020-03-30, 17:17
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Regeringar gör lite av varje i dessa dagar. Frågan är hur mycket som är välavvägt och hur mycket som sker bara för att visa "handlingskraft".

Ja men tänk efter.
Jag tror inte att hela den övriga världen har gått bananas och inför allt möjligt, nedstängning, isolering, restriktioner, karantän, kraschar ekonomin m.m. bara för det.
Helt den övriga världen, oavsett ländernas kultur, religion, styrelseskick o.dyl.

Att hela den övriga världen har blivit tokig och bara lilla Sverige står klarsynt kvar finner jag ytterst osannolikt.
Citera
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Det var väl ändå rätt konstigt resonemang?!
Så om du betalar något i förskott, som du sedan inte får, då har du inte förlorat några pengar?!

Ja, men det är ändå en kalkylerad kostnad. Inget som får ens ekonomi att gå åt helvete.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Du räknar väl inte med att det totala antalet döda kommer att minska? (Visst, påsk och återuppståndelse och allt det där, men ändå. )

Det handlar väl om hur kurvorna ser ut och att det finns en trend åt rätt håll som inger hopp. Klart att funktionsvärdet "totala antalet döda hittills" alltid ökar (så länge inga återuppstår eller dödsorsaker omvärderas), men det finns ett antal derivator att hålla reda på också. Antar jag.
Vi har alltid en söndagseffekt. Så här ser det ut hittills:

Sön 15/3: 1 död
Mån 16/3: 4 döda

Sön 22/3: 1 död
Mån 23/3: 6 döda

Sön 29/3: 11 döda
Mån 30/3: 39 döda

Jag vet inte vad som skulle kunna "inge hopp" med detta. Jag tycker det ser ut som en ökning.
Citera
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Nu hade regeringen pressträff...nu ska arbetslösa få gräddfil in i a kassan som inte varit försäkrade innan.
Hur känns detta för oss alla som har betalat både fackavgift och a kassa i alla år...dom som inte har betalat ett korvöre innan skall alltså få ta del av allt vi andra har betalt i åratal in i kassan som nu riskerar att tömmas.
Känns förbannat orättvist...
Känns som allt faller ihop.
Det är tydligen mer synd om vissa. När jag blev arbetslös vart man behandlad som en snyltande latmask som inte ville jobba. Det var ett tak i a-kassan som gav mig ca 60% av lönen i ersättning, en veckas karens och man var tvungen att var medlem i 12 månader innan man fick ersättning. Är det mer synd om de som blir arbetslösa idag?
Citera
Medlem
1 154 nya fall och 458 nya döda i Lombardiet

Börjar stabilisera sig lite iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in