Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Ja, det var redan då för sent. Covid-19 har en karaktär som gör spridningen ostoppbar i en fri demokrati.
Det går inte att identifiera vilka som är smittade här, förrän de smittat tiotals andra personer.
- Jag vet inte hur smittspårningen går till. Jag tänkte mig att man frågar en sjuk individ vilka personer den har haft kontakt med under inkubationstiden, innan individen visste att vederbörande var smittsam. På så sätt kan dom 10 andra personerna identifieras, innan dom själva vet att dom har smittats. På så sätt kan man ligga steget före sjukdomen. Tänkte jag galet?
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Det räcker med att någon åkt buss eller tunnelbana, så är smittspårning omöjlig.
- Ja, i så fall blir det hopplöst att hitta nya smittbärare. Men ifall en sjukdom är såpass smittsam, så borde det vara en anledning att genomföra kraftfulla åtgärder?
Det kan handla om att spärra av hela områden, och hindra passage ut och in från områdena. Sådana åtgärder får inte fördröjas av personalen på smittskyddsmyndigheten sitter och väntar, och hoppas att sjukdomen dör ut av sig självt. Sådan personal måste bytas ut, innan en ännu farligare sjukdom uppstår.
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Kina har ett komplett övervakningssamhälle. Man håller koll på vad alla medborgare är och gör, 24 timmar om dygnet, och loggar aktiviteten. Alla medborgare får ”poäng” beroende på hur de sköter sig i verkliga livet, som säljare på Ebay.
Staten har en egen infrastruktur med appar som utgör deras motsvarighet till t.ex. Skype och Whatsapp, där staten får 100% insyn i all din kommunikation, hur du rör dig, och vilka du träffar. Varje gång man går in på en tunnelbanevagn så måste man scanna en QR-kod med mobilen.
- Hur reagerar tunnelbanan ifall man sträcker fram
LM Ericsson's Diavox?
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Om man testar positiv för corona, så kan staten gå tillbaka en vecka i tiden och kolla exakt alla som varit på mindre än två meters avstånd från dig, lokalisera dem och plocka in dem för testning, på nolltid.
- Ett sådant samhälle vill jag inte bo i.
Jag vill ha ett samhälle där smittskyddsarbetarna lugnt kan fråga en medborgare vilka personer den har haft kontakt med. Jag vill ha ett samhälle där medborgaren ärligt svarar på frågorna, eftersom alla har ett gemensamt intresse att stoppa smittspridningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
I Europa och USA så vet man knappt vilka som befinner sig i landet.
Trots detta system behövde Kina göra en lockdown.
- Att isolera och stänga ner ett område kan ju göras även i västerländska samhällen.
Även i ett demokratiskt samhälle, så behöver samhällets ledning ha beredskap att genomföra göra drastiska åtgärder vid en nödsituation. Jag vill hävda att det behövs för att demokratin ska överleva. Ifall demokratiska ledare misslyckas med att genomföra nödvändiga åtgärder, så kommer medborgarna att attraheras av starka ledare som inte har tilltro till demokrati.
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Men det är den strikta övervakningen som är nyckeln till att göra smittspårning på den här nivån.
- Övervakningen vill jag vara utan. Men jag accepterar stora ingrepp i våra friheter i samband med en nödsituation.