2020-03-30, 16:43
Medlem
Madagascars avatar
I Stockholm vårdas just nu 104 COVID-patienter på IVA. Igår var det 92.
Förutom detta vårdas ytterligare 488 COVID-patienter på sjukhus. Igår var det 443

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/03/30-mars-lagesrapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/, nyss
Senast redigerad av Madagascar 2020-03-30 kl. 16:48.
Citera
2020-03-30, 16:43
Medlem
162 döda nu.
Citera
2020-03-30, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja herregud, det blir bara dummar och dummare. Vara rädda om sjukvården, och sen hänvisa till dem. Stockholm går ut med larm och FHM vidhåller att det inte går att testa de utan symptom.

Det är makalöst. Det går alltså omkring 50% människor nu som smittar andra (iof kanske 50% av de håller avstånd *hoppas*), så kommer ju inte sjukvården få det lätt. Speciellt inte om det dagligen kommer in andra fall - smittade för 3 veckor sen -.
Detta är ett on going scenario till efter sommaren då. Undra hur många läkare och sjuksköterskor som orkar, inte blir smittade av asymptomatiska bärare och inte går in i väggen?
Hur vet man att symtomfria smittar andra?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Lite skumt att Uppsala bara har fyra IVA-platser, men tex Sörmland har 38 st? Uppsala län har ungefär 80 000 fler invånare jämfört med Södermanlands län (Ca 380 respektive 300 tusen)

Sörmland har givetvis utökat sina IVA-platser då de har ett stort utbrott i länet. Karolinska har t.ex. bara 38 ordinarie IVA-platser fördelat på Solna och Huddinge. Nu har de betydligt fler. Danderyd har utökat sina IVA-platser från 16 igår till 20 idag.

Enligt Region Sörmlands senaste uppdatering så har de hela 25 intensivvårdade patienter just nu.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nestor X
Statens propagendaorgan SR P1 vill skifta fokuset till hur pandemin slår mot klimatomställningen. Att läget blivit så mycket skarpare i dag talas det inte så mycket om.

Detta är ju Greta Thunbergs dröm. Planen står på backen, vi har slutat konsumera och jorden avbefolkas lite (=färre som kan konsumera i framtiden).

Jag såg nåt debattinlägg som hävdade att vårt sätta att leva nu måste bli det nya normala där viruset bekämpats.
Citera
2020-03-30, 16:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Är det följderna av Mellot vi ser nu.
Tror i a f inte det var så många somalier på mello.
Citera
2020-03-30, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ-145
Nuvarande beläggning av IVA patienter enligt: https://www.medscinet.com/BelPort/default.aspx?lan=1&avd=5

Stockholms län: 120 av 156 platser vilket ger en beläggningsgrad på 77%
Södermanlands län: 25 / 38 = 66%
Uppsala län: 4 / 4 = 100%
Västerbottens län: 7 / 10 = 70%
Örebro län: 9 / 15 = 60%

Beläggningsgraden just nu i de fem länen som jag har hittat statistik för ligger på 74%
Med reservation att Stockholm säkert har en del reservkapacitet.

Kan någon fylla på hur det ser ut med de resterande 16 länen i landet?
Just IVA kapaciteten kommer att spela en allt större roll ju längre virusspridningen kommer att fortgå.

Er IVA = respiratorplasser ? eller Intensiv plasser?

Synes dere har så få. Norge har vel rundt 800 respiratorplasser (og mange flere Intensivplasser).
Dere med dobbelt så stor befolkning burde jo ha mer enn dette? Stockholms lån burde jo om man ser i folketall hatt 300 om det skulle kunne sammenlignes med Norge. Har det vært reduksjoner? Lite bevilgninger?
Citera
2020-03-30, 16:46
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Exakt. Denna situation - som liknar den i Lombardiet/Emilia Romagna - kräver mer drastiska åtgärder än Sverige, som inte ens i 08-regionen är speciellt tätbefolkat. Stockholms innerstad, som en gång hade runt 700.000 invånare, är nere på 275.000 vill jag minnas.

Läs lite i internationell media.
Australien som är väldigt glest befolkat har infört mycket hårdare restriktioner än Sverige. Detta trots betydligt färre smittade.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ja, det var redan då för sent. Covid-19 har en karaktär som gör spridningen ostoppbar i en fri demokrati.

Det går inte att identifiera vilka som är smittade här, förrän de smittat tiotals andra personer.

- Jag vet inte hur smittspårningen går till. Jag tänkte mig att man frågar en sjuk individ vilka personer den har haft kontakt med under inkubationstiden, innan individen visste att vederbörande var smittsam. På så sätt kan dom 10 andra personerna identifieras, innan dom själva vet att dom har smittats. På så sätt kan man ligga steget före sjukdomen. Tänkte jag galet?

Citat:
Det räcker med att någon åkt buss eller tunnelbana, så är smittspårning omöjlig.

- Ja, i så fall blir det hopplöst att hitta nya smittbärare. Men ifall en sjukdom är såpass smittsam, så borde det vara en anledning att genomföra kraftfulla åtgärder?

Det kan handla om att spärra av hela områden, och hindra passage ut och in från områdena. Sådana åtgärder får inte fördröjas av personalen på smittskyddsmyndigheten sitter och väntar, och hoppas att sjukdomen dör ut av sig självt. Sådan personal måste bytas ut, innan en ännu farligare sjukdom uppstår.

Citat:
Kina har ett komplett övervakningssamhälle. Man håller koll på vad alla medborgare är och gör, 24 timmar om dygnet, och loggar aktiviteten. Alla medborgare får ”poäng” beroende på hur de sköter sig i verkliga livet, som säljare på Ebay.

Staten har en egen infrastruktur med appar som utgör deras motsvarighet till t.ex. Skype och Whatsapp, där staten får 100% insyn i all din kommunikation, hur du rör dig, och vilka du träffar. Varje gång man går in på en tunnelbanevagn så måste man scanna en QR-kod med mobilen.

- Hur reagerar tunnelbanan ifall man sträcker fram LM Ericsson's Diavox?

Citat:
Om man testar positiv för corona, så kan staten gå tillbaka en vecka i tiden och kolla exakt alla som varit på mindre än två meters avstånd från dig, lokalisera dem och plocka in dem för testning, på nolltid.

- Ett sådant samhälle vill jag inte bo i.

Jag vill ha ett samhälle där smittskyddsarbetarna lugnt kan fråga en medborgare vilka personer den har haft kontakt med. Jag vill ha ett samhälle där medborgaren ärligt svarar på frågorna, eftersom alla har ett gemensamt intresse att stoppa smittspridningen.

Citat:
I Europa och USA så vet man knappt vilka som befinner sig i landet.

Trots detta system behövde Kina göra en lockdown.

- Att isolera och stänga ner ett område kan ju göras även i västerländska samhällen.

Även i ett demokratiskt samhälle, så behöver samhällets ledning ha beredskap att genomföra göra drastiska åtgärder vid en nödsituation. Jag vill hävda att det behövs för att demokratin ska överleva. Ifall demokratiska ledare misslyckas med att genomföra nödvändiga åtgärder, så kommer medborgarna att attraheras av starka ledare som inte har tilltro till demokrati.

Citat:
Men det är den strikta övervakningen som är nyckeln till att göra smittspårning på den här nivån.

- Övervakningen vill jag vara utan. Men jag accepterar stora ingrepp i våra friheter i samband med en nödsituation.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
I Stockholm vårdas just nu 104 COVID-patienter på IVA. Igår var det 92.
488 COVID-patienter vårdas på sjukhus. Igår var det 443

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/03/30-mars-lagesrapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/, nyss

IVA-patienter är inte inräknade i antalet patienter.

Igår var det 535 på sjukhus (varav 92 på intensiven). Idag är det 592 på sjukhus (varav 104 på intensiven).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Har för mig Uppsala har 25 IVA-platser.

Ingår Enköping, Sala och Tierp då? De har ju sjukhus där med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Lite skumt att Uppsala bara har fyra IVA-platser, men tex Sörmland har 38 st? Uppsala län har ungefär 80 000 fler invånare jämfört med Södermanlands län (Ca 380 respektive 300 tusen)

Stämmer ju inte, uppgift hur många som faktiskt finns kanske saknas helt enkelt, man utökar hela tiden i förebyggande syfte. Man hade egen presskonferens nyss, 30 totalt är inlagda och 8 på IVA i Region Uppsala. Läget har varit helt oförändrat under helgen och är under kontroll. Ingen akut materialbrist finns.

Region Uppsala har för övrigt nästan 400 000 invånare.

Edit: läste fel om invånarantalet. Det du skrev stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in